Gå til innhold

Støyproblemer ved lesing fra harddisk

Anbefalte innlegg

Har et merkelig problem som sikkert er nokså komplekst og vanskelig å svare på her,men prøver allikevel.....

Kjøpte meg en 160 GB harddisk Western Digital Caviar (special edition) 8 mb cache.72000 rpm som oppfører seg litt rart på mitt ene oppsett, men perfekt på et annet! Det kommer støylyder gjennom lydkortet når jeg leser/skriver til disken.

Jeg har to ulike oppsett/konfigureringer (Bootmagic). Det ene er til musikkbruk, Her fungerer den nye disken helt perfekt! Mens på kontoroppsettet er det problemer når systemet skal lese lydfiler fra disken. Det kommer støylyder gjennom lydkortet, og det virker som det er konflikter mellom noen enheter.... De samme støylydene kommer av og til når jeg f.eks ser på web-tv, laster ned filer i kazaa lite, og ved en rekke enkle operasjoner. Men jeg greier ikke å finne ut av det! Har også prøvd ulike innstillinger på skjemkortet, degragmentering av disker, fjerning av virus/spionfiler/trojan/, etc. Og ikke minst innstillinger på selveste lydkortet, men som nevnt virker alt dette perfekt på mitt musikkoppsett, så det må nok være noen konfigureringer eller feil med system på kontoroppsettet mitt.

Begge oppsettene er med Win XP professional. I og med at disken og fungerer perfekt på musikkoppsettet mitt tyder det jo på at feilen ikke ligger i selve disken, men på kontoroppsettet..... Kan det være noen konflikter med skjermkortet, konfigureringer, eller andre forslag?

Det er ikke støy i selve harddisk/kabinettet jeg snakker om, men små og rare lyder som kommer ut gjennom lydkortet. (omtrent samme lyder som når cpuèn er på topp) Har prøvd ulike justeringer på lydkortet, men det hjelper ikke, og i og med at jeg bruker den samme hardwaren på musikkoppsettet virker det som feilen ligger på kontoroppsettet/konfigurering, og ikke i hardware. Noen forslag?

Jeg tok en "image kopi" av en 30 GB hd over på den nye (160 GB) og har gjennom partitionmagic utvidet "formateringen" slik at hele disken er tilgjengelig på en og samme partisjon.

Jeg opplevde også noe annet merkelig forleden dag. Jeg flyttet en mp3 mappe fra system disken over til den nye 160 Gb disken, det gikk utmerket, og jeg hadde ingen problemer med det når jeg gikk inn på disken i kontoroppsettet mitt, mens på musikkoppsettet var hele mappen borte...merkelig i grunn...for begge konfigureringene har jo tilgang til hele harddisken (F) og mappen/filene var jo i orden når jeg var inne på kontoroppsettet....Når jeg tok en scandisk i musikkoppsettet ble hele mappen "fjernet...og konvertert" til en liten fil/mappe, og innholdet ble liggende skult som tapte fragmenter, med andre ord jeg mistet 8 GB med mp3-filer :) Men det er ikke noen krise...:)

Endret av hkjetil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...