Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Én TP-kabel til to PC'er?

Anbefalte innlegg

det funker fint å splitte kabelen for så å bruke parene hver for seg.

når jeg var lærling i en kommune, så forska vi litt på det der, og fant i en katalog en overgang som faktisk gjør akkurat det, den spiltter kabelen uten å fysisk kutte i den. du puttet rj45pluggen inn i ene siden, så fikk du to nettverkskontakter i andre enden. da måtte man jo seff ha sånne overganger i begge endene. litt av trikset med vanlig tp kabel, er som navnet sier, Twisted Pair. det er en grunn til at de har tvinnet kablene sånn. nettopp for å unngå interferens og forstyrrelser, og da er det kanskje en fordel at man minst mulig skiller kablene i splittingen.

hvis man tenker litt på det, så tror jeg ikke det kan være særlig vanskelig å lage til en sånn overgang, men å få den til å funke dødstabilt over lange avstander kan vel kanskje bli litt verre..

bare min mening og erfaring :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må uansett ha en kabel frem til der du har maskinen(e), uansett om du skal splitte kabelen eller ikke.

Bruk en liten switch.. dette får du for ca. 300.-

da trenger du bare patch kabler til de forskjellige pc'ene.

Det er bare tull å splitte og tulle med kabelen. Det kan fort bli dyrere enn å benytte en rimelig switch. Da er du også sikret god hastighet og lite forstyrrelser.

Lenke til kommentar
Det er bare tull å splitte og tulle med kabelen. Det kan fort bli dyrere enn å benytte en rimelig switch. Da er du også sikret god hastighet og lite forstyrrelser.

Uhh, kan vanskelig se for meg hvordan det kan bli dyrere uten en switch til minimum 300 kr.

Man får heller absolutt ingen bedre hastighet med en switch til 300kr. Skal man ha en gigabit switch må man regne med priser som begynner på ca. 700 for de billigste. Skal man sette opp switcher i tillegg blir det også enda mer ledningsrot da man trenger strømforsyning til switchen.

Tror også at "farlig stråling" fra Wlan i praksis er et ikke-argument. Wlan vil vel i alle fall utgjøre mye mindre stråling enn alle den strålingen man allerede bader i fra TV/Radio/Mobil etc.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

kansje litt sent, men en liten brukererfaring...

har en kabel cat5e som er splitta i to linjer..

lengde ca 25-30 meter, splitta selv..

kjører nå målt hastighet i reel filoverføring 67.8 Mbits/sek..

da står det to switcher(sunsway og cnet) mellom overføringsnodene..

så funker ja ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...