Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Én TP-kabel til to PC'er?

Anbefalte innlegg

Har fått bredbånd, og skal strekke kabler til tre PC'er. Det viser seg at TP-kabel er dyrt (8,-/m), og jeg lurer derfor på om det går an å spare noen kroner ved å kjøre bredbåndet parallelt til to PC'er i én kabel? (Det er jo 4 trådpar i kabelen, og det benyttes bare 2 par til en bredbåndsforbindelse, eller hur?)

Lengden på den aktuelle kabelen er om lag 32 m.

Helge R

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor lengt er det du skal trekke siden det blir så forferdelig dyrt? Sett på prisen for en rull på clas?

Du kan vel i prinsippet koble alle pc'ene etterhverandre i serie, men da må du ha to nettverkskort i hver pc. Og så må alle pc'ene foran den du skal bruke være på.

Dyr og meget dårlig løsning.

Når du skal koble de sammen så mener du vel nettverk. Bruke en nettverksledning til flere pc'er høres ut som en dårlig ide. Men kan jo prøve, kobnle slik at det blir 10mbit f.eks. Men tviler sterkt på at det blir no bra.

Konklusjon: kjøp kabler med en gang, så slipper du problemer.

Lenke til kommentar
Når du skal koble de sammen så mener du vel nettverk. Bruke en nettverksledning til flere pc'er høres ut som en dårlig ide. Men kan jo prøve, kobnle slik at det blir 10mbit f.eks. Men tviler sterkt på at det blir no bra.

100mbit bruker ikke mer enn 2 par, og det er 4 par i en cat5-kabel. Ergo det går flotters å gjøre det slik han sier.

Skulle han derimot brukt gigabit, hadde det nok ikke gått...

Så den nye konklusjonen Helrab, blir at det går heeelt fint det du snakker om. Lykke til!

Endret av jallakim
Lenke til kommentar
Kan funke, men ikke nødvendigvis.

Kommer an på flere faktorer:

lengden det skal strekkes

kvaliteten på kabelen

ev. interferens/crosstalk

Altså, pc'en bruker ikke flere enn 4 ledere uansett (på 100mbit), så det blir ikke noe forskjell om han kjører to stk maskiner. Kan sammenlikne det med å kjøre gigabit (da den bruker 8 ledere); blir ikke noe forskjell.

Lenke til kommentar

kvaliteten på kabelen

Altså, pc'en bruker ikke flere enn 4 ledere uansett (på 100mbit), så det blir ikke noe forskjell om han kjører to stk maskiner. Kan sammenlikne det med å kjøre gigabit (da den bruker 8 ledere); blir ikke noe forskjell.

bruker ikke mer enn 4 ledere nei, men de andre lederne ligger veldig nær, så det er stor sjanse for at de kan forstyrre hverandre elektrisk.

Jeg vet det kan fungere fint i 10Mbit, men er skeptisk til signalkvaliteten på 100Mbit.

Lenke til kommentar

...forstår det sånn at du skal kjøpe løs kabel? Hva med en sånn? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=119969&cks=PRL, + noen plugger?

Eventuelt, hvis en kabel skal gå til to pc'er står de vel ganske nærme? (Eller tenkte du å splitte hele kabelen i to?) Hva med en hub til et par hundre spenn og kun en kabel? Siden du kun nevner ett strekk på 32 meter, er det så å forstå at alle pc'ene dine står så langt unna, eller er det kun den lengste?

Personlig er jeg blitt frelst på trådløst jeg da, men det koster jo noen ekstra kroner...... :-(

Lenke til kommentar

kvaliteten på kabelen

bruker ikke mer enn 4 ledere nei, men de andre lederne ligger veldig nær, så det er stor sjanse for at de kan forstyrre hverandre elektrisk.

Jeg vet det kan fungere fint i 10Mbit, men er skeptisk til signalkvaliteten på 100Mbit.

Hør nå hva jeg sier da. Greit nok at de ligger ved siden av hverandre, men det gjør de også hvis man bruker gigabit også. Da brukes alle 8 lederne, og det sendes signal gjennom alle. Og selv om du bruker alle 8 lederne, er det ikke forstyrrelser som oppstår.

Lenke til kommentar

Takk til dere alle for kjapt svar og gode tips!! :thumbup: Det ser ut til at det bør gå bra med én kabel.

Dyr kabel? Elkjøp tar 8,- pr meter og vi trenger ca 90 m for å få de tilkoblingene vi ønsker for 3 PC'er (hvis vi ikke kjører to signal på én kabel). Det blir noen kroner. - Men da jeg forlangte kvantumsrabatt gikk Elkjøp glatt ned til 4,- kr/m ...

Trådløst ble nevnt som et alternativ, og det ville selvsagt vært det mest elegante. Problemet er at det fra flere hold hevdes at den kontinuerlige strålingen fra WLAN over tid kan utgjøre en helserisiko (f.eks. øke faren for å utvikle overfølsomhet for elektromagnetiske felt - noe stadig flere plages av) ... Etter som vi har småbarn i huset foretrekker vi å være føre var og satse på kabling, slik at barna ikke utsettes for mer stråling enn nødvendig.

Lenke til kommentar

Ikke noe problem! Jeg jobber som IT-konsulent i en kommune og bruker dette trikset hele tiden. Vi kaller det å "splitte kabelen", siden det er veldig dyrt å trekke kabel (ikke kabelen, men arbeidet!) Jeg kjører splittet kabel opptil 100m på 100Mb/s mange steder uten det minste problem.

Når det gjelder interferens så kan jeg nevne at på datarommet vårt kommer spredenettet til hele rådhuset inn med hundrevis av cat-5 kabler i èn svær bunt uten noe problem...

WLAN kontra kabel? Kabel er best på alle måter på en stasjonær pc: Sikrere, Raskere og mer stabilt.

Go for it!

Lenke til kommentar
Trådløst ble nevnt som et alternativ, og det ville selvsagt vært det mest elegante. Problemet er at det fra flere hold hevdes at den kontinuerlige strålingen fra WLAN over tid kan utgjøre en helserisiko (f.eks. øke faren for å utvikle overfølsomhet for elektromagnetiske felt - noe stadig flere plages av) ... Etter som vi har småbarn i huset foretrekker vi å være føre var og satse på kabling, slik at barna ikke utsettes for mer stråling enn nødvendig.

Da tror jeg sannlig du skal putte barna dine i et blybur med det samme. Elektromagnetisk ståling er farlig det ja...nesten like farlig som dihydrogenmonoksid. Det er langt farligere ting i et hjem en "stråling" fra WLAN, som for eksempel trapper, varmeovner, ting som kan falle ned etc. Har du forresten noen kilder til disse "flere hold"? Det kunne vært morsomt å lese.

Forøvrig er splitting av kabler en smal sak. Det enkleste er kanskje å kjøpe et par overgangsbokser, så slipper du å fikle for mye med ledninger.

-Baq

Lenke til kommentar

La opp en 30 meter lang kabel en gang, og det funket bare hvis jeg brukte de riktige parene.

Hvis jeg kuttet ned til 2 m hadde det ingenting å si hvilke par jeg brukte.

En jeg snakket med snakket om at over lengre avstander forstyrrer signalene hverandre, om dette gjelder i alle tilfeller og med alle kabler vet jeg ikke, men litt kjipt å drite seg ut. Kjøp en 100m bunt på komplett, og sett på ender selv med knipetang(?).

Lenke til kommentar

kvaliteten på kabelen

Hør nå hva jeg sier da. Greit nok at de ligger ved siden av hverandre, men det gjør de også hvis man bruker gigabit også. Da brukes alle 8 lederne, og det sendes signal gjennom alle. Og selv om du bruker alle 8 lederne, er det ikke forstyrrelser som oppstår.

Siden du vet dette veldig godt HVORFOR er det en plastikk sak i CAT6 kabler som deler kabelen i 4 "rom", den er nok ikke til pynt.....

At det funker med Cat5 er det liten tvil om, men prøv deg fram om ikke første par gir deg full hastighet...(altså 100mbit, gb er ikke mulig som flere har nevnt)

TP kabler er billig, ofte som ozone sier så er det det å strekke som koster. Av og til er det ikke mulig å strekke. Har du sett på 3com sine IntelliJack? liten switch som kan skrus fast på samme måte som en vanlig kontakt, om man ikke har plass eller ikke vil ha en vanlig i hver ende.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122447&cks=SER

Lenke til kommentar
Siden du vet dette veldig godt HVORFOR er det en plastikk sak i CAT6 kabler som deler kabelen i 4 "rom", den er nok ikke til pynt.....

Litt støy vil det alltids være når kabler ligger inntil hverandre, men cat6 stiller store, meget store, krav til kvalitet. Derfor har de nok "delt" dem, slik at forstyrrelsene blir minimale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...