Gå til innhold

Bill Gates har sagt det!

Foxtrot

Anbefalte innlegg

Ex. Phil. er etter min mening for tapere som ikke klarer aa bestemme seg for hva de vil.

Offtopic: Måtte bare kommentere dette våsete utsagnet. Exphil er et nyttig fag med introduksjon til de største filosofer som har preget vestlig kultur i enorm grad de siste 2500 årene. I tillegg er det en nødvendighet å gjennomføre kurset for å ta de aller fleste høyre utdannelser på universiteter i Norge i dag. Hvis jeg har forstått deg riktig her så er dette en særs ignorant og veldig lite reflektert holdning.

Ex. Phil er muligens nyttig om du er historiker, men ikke ellers. At det er en nødvendighet å ha det for å få en grad gjør det jo "nyttig" men bare fordi det tvinges på deg, ikke fordi faget i seg selv er nyttig.

Personlig studerer jeg ikke historie, og synes derfor ikke faget var speseilt interresant i ett historisk perspektiv, og de ideene man får preseneter i faget vil jeg tro de aller fleste i stor grad har tenkt på før (med unntak av de mest sinnsyke, som de bisarre guds-"bevisene), så noe særlig personlig utvikling får man ikke ut av det.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
WINE...

http://www.winehq.com/

Dessutan er vel dei fleste verktøy for arkiv og sak på veg over til plattformuavhengige webgrensesnitt.

WINE eller andre er en mulighet. Men etter det jeg leser på sidene så er det ikke modent nok. Når det er modent nok, så ser jeg ikke vekk ifra at Linux virkelig kommer til å slå til. (Når omtrent samtlige virker out-of the box)

Web-grensesnitt ja, plattformuavhengig nei. Slik er ofte hverdagen. Et web basert program må ha en versjon av Sun Java, som ikke er den nyeste. Samt et annet må ha minium IE 6.0 og Office 2k. At det i tillegg er basert på activex er en annen skandale.

Men uvikler Linux seg i samme tempo så vil det ikke vare lenge før det kan bli bra nok.

Lenke til kommentar
Ex. Phil. er etter min mening for tapere som ikke klarer aa bestemme seg for hva de vil.

Offtopic: Måtte bare kommentere dette våsete utsagnet. Exphil er et nyttig fag med introduksjon til de største filosofer som har preget vestlig kultur i enorm grad de siste 2500 årene. I tillegg er det en nødvendighet å gjennomføre kurset for å ta de aller fleste høyre utdannelser på universiteter i Norge i dag. Hvis jeg har forstått deg riktig her så er dette en særs ignorant og veldig lite reflektert holdning.

Ex. Phil er muligens nyttig om du er historiker, men ikke ellers. At det er en nødvendighet å ha det for å få en grad gjør det jo "nyttig" men bare fordi det tvinges på deg, ikke fordi faget i seg selv er nyttig.

Personlig studerer jeg ikke historie, og synes derfor ikke faget var speseilt interresant i ett historisk perspektiv, og de ideene man får preseneter i faget vil jeg tro de aller fleste i stor grad har tenkt på før (med unntak av de mest sinnsyke, som de bisarre guds-"bevisene), så noe særlig personlig utvikling får man ikke ut av det.

AtW

Dei fleste som tek ex-phil har gått vidaregåande og har hatt historie der. Exphil er ikkje anna enn billege vekttal i form av ein bittelitt utvida historieprøve. Eksamen i historie på vidaregåande er mykje værre. So om ein vil kan ein lese exphil-kompendiet kvelden før og gløyme kunnskapen etterpå, det har eg gjort.

Lenke til kommentar
Web-grensesnitt ja, plattformuavhengig nei. Slik er ofte hverdagen. Et web basert program må ha en versjon av Sun Java, som ikke er den nyeste. Samt et annet må ha minium IE 6.0 og Office 2k. At det i tillegg er basert på activex er en annen skandale.

Dette skjer berre fordi det er dårlege utviklarar eller/og dårleg kravspeq.

Lenke til kommentar

Til alle dere som hater Bill og M$.... vet dere hva Active Directory er? i så fall, er dette et "middelmådig" produkt? og hvor blir det av *nix versjonen av den? Den dagen det dukker opp en *nix versjon av AD som er bedre, enklere å administrere og like allsidig..... da skal jeg bytte til *nix i nettverket mitt.

Og hva er det med active directory som er så unikt? Har du hørt om skripting og kommandolinje før? Det er deilig å slippe å laste ned en haug med "3. party" programmer (som man jo ikke "får lov til" å bruke fordi de kræsjer windows...) for at kommandolinjen i Windows skal gå an å bruke?

XP fungerer, 2K fungerer, 2K3 fungerer..... ser du hvor dette går? 2 ting er feil med *nix systemer på desktop.

1. De er ALLT for vanskelige å bruke. Dette er udiskutabelt. For en person som ikke har vært borti filsystemet osv. er *nix bare et evig rot og mas.

Hmm. Da er dine opplevelser noe helt annet enn mine. Jeg foreslår at du leser spesifikasjonene til FHS. Dette dokumentet definerer strukturen og en standard på katalogstrukturen på *nix-systemer. Da vil du kanskje forstå hva som er "ryddig". Det er virkelig fint at filer med samme funksjon er samlet på et sted. Hvordan er det i Windows, sa du? Neeeh. Man må visst rote seg gjennom hvert enkelt program sin katalog i håp om å finne det man leter etter.

Den logiske katalogstrukturen på *nix gjør administrering, og da spesielt administrering over nettverk (du ønsket logikk eller hva? Og nettverksfunksjonalitet som rettet *store* nettverk?) enkelt.

2. Du kan ikke gjøre det samme på en *nix boks som en M$ maskin. Ja jeg vet hva du tenker, men NEI!!! ikke for et vanlig dødelig menneske uten *nix bakgrunn. Integrering er bra for at folk skal slippe å løpe nettet rundt etter drivere, 3.parts programvare osv. bare for å få gjort enkle oppgaver.

Heldigvis så kan du forkaste ordet "3. part" når vi snakker om kjerneverktøyene på et GPL-lisensiert *nix-system. Istedenfor å ha masse forskjellige GUIs kan man gjøre alt fra kommandolinjen, og DET er standard for samtlige GNU-distrubsjoner! Man får de samme verktøyene som kan brukes over et veldig funksjonelt kommandoskall. GUI er det opp til hver distrubutør å legge til, men da mister du "standardiseringen".

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan det er mulig å bruke flere år på å lære seg "windows" og deretter påberope seg tittelen nettverksadministrator, bare fordi man har memorisert hvordan GUIet fungerer. Skremmende med tanke på at *nix er førstevalget for bedrifter og større organisasjoner.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Har noen eksempler her på mitt Desktop, dette er på laptoppen min. Den kjører Linux Slackware 9.1 med Dropline GNOME.

Vil ikke påstå dette er noe som er skremmende og "vanskelig" å finne fram i!

Skjermdump 1

Skermdump 2

Skermdump 3

Kanskje skremmende for noen å se en "startmeny" i toppen av skjermen, men frykt ikke. Den kan faktisk plasseres hvor du vil ;)

Har kjørt Linux på laptoppen min i 1.5 år nå, den kom med Windows XP Home.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner virkelig ikke hvordan det er mulig å bruke flere år på å lære seg "windows" og deretter påberope seg tittelen nettverksadministrator, bare fordi man har memorisert hvordan GUIet fungerer. Skremmende med tanke på at *nix er førstevalget for bedrifter og større organisasjoner.

Dette ødela endel av posten din. Du burde vite utmerket godt at de færreste kaller seg nettverks administrator fordi de har memorisert en gui. Nettverks administrering krever endel mer, og mye mer enn å kunne ett eller flere os. Både topologi, Cisco ios f.eks og mer enn generell kunnskap i både linux, unix og windows er vel fordeler for å kunne være en nettverks admin.

Når det gjelder det som denne tråden har utviklet seg til å handle om er det vel ikke spørsmålet om Linux kunnskap er flottere enn Windows kunnskap. Dyp og grundig kjennskap til Microsoft OS er like krevende som Linux kunnskap og det er ingen grunn til å debattere dette videre.

Når det gjelder dette at bedrifter og større organisasjoner har *nix som førstevalg er dette en meningsløs uttalelse. De aller fleste bedrifter kjører en salig blanding av MS, *nix, gamle AS400 bokser f,eks. Dette gjør de enkelt og greit fordi de ikke har interesse av prinsipielle avgjørelser, men rett og slett bruker det som fungerer best på hver sitt område.

Jeg vil påstå at det er bare idiotisk å krangle om hva som er best som OS for en vanlig bruker. Det vil være som å krangle om BMW er bedre enn Mercedes. Folk har preferanser og bør få velge det de ønsker uten at dette skal kritiseres.

Som jeg forsøkte å få frem i tidligere poster respekterer jeg at folk liker andre OS, og håper at de også kan respektere det faktum at jeg trives som windows bruker.

Lenke til kommentar
:lol:

Visste dere at Bill Gates & CO har konfiskert en masse maskiner, på skoler for fattige barn i sør-Amerika?

HVORFOR?

Jo, fordi skolene hadde ulinsensiert DOS på eldgamle maskiner!!!

Ærlig talt!!! Jeg FATTER IKKE, at det går an å se opp til den mannen der! Han har blitt en folkehelt fordi han har MYE pemger, ikke noe annet. Akkurat som Røkke.

Egentlig så er han en middelmådig forretningsmann. Med det så mener jeg at gode forretningsmenn skjønner at ærlighet varer lengst (det går faktisk an å gjøre bissniss på den måten).

Wake up

runmad

Om erlighet varer lengst, så burde vel dem fattige også kjøpe lisens for maskinene sine :dontgetit:

Ikke at jeg nødvendigvis synes det var rett. (har ikke han gitt bort pengene sine til fattige barn?)

Unasett, sikkert ikke selveste Bill som ville at dem skulle konfiskere masikene, men loven.

Lenke til kommentar

Visste dere at Bill Gates & CO har konfiskert en masse maskiner, på skoler for fattige barn i sør-Amerika?

HVORFOR?

Ærlig talt!!! Jeg FATTER IKKE, at det går an å se opp til den mannen der! Han har blitt en folkehelt fordi han har MYE pemger, ikke noe annet. Akkurat som Røkke.

Egentlig så er han en middelmådig forretningsmann. Med det så mener jeg at gode forretningsmenn skjønner at ærlighet varer lengst (det går faktisk an å gjøre bissniss på den måten).

Wake up

runmad

Om erlighet varer lengst, så burde vel dem fattige også kjøpe lisens for maskinene sine :dontgetit:

Ikke at jeg nødvendigvis synes det var rett. (har ikke han gitt bort pengene sine til fattige barn?)

Unasett, sikkert ikke selveste Bill som ville at dem skulle konfiskere masikene, men loven.

Vel.. for å roe deg ned så kan jeg avsløre at dette aldri har skjedd.. :p

Lenke til kommentar

(Vet ikke om det er sagt før...)

Ingen som har tenkt på at de fleste bruker windows fordi det er det flest ting er kompitabelt med?

ffs eneste grunnen til at jeg vet hvor mange ganger PCen har kræsja er fordi NNscriptet till mIRC teller det!

Edit: ett sted må man jo få ut aggresjon mot windows buggs da :p

Endret av AmmO
Lenke til kommentar

HVORFOR?

Wake up

runmad

Vel.. for å roe deg ned så kan jeg avsløre at dette aldri har skjedd.. :p

Synes det fortsatt var et godt poeng da :p

Lenke til kommentar

Det jeg DIGGER meg BG og MS er de som var sekretærer og vaktmestere i MS i de første trange åra. De fikk aksje-opsjoner i stedet for lønn pga. vanskelig økonomi i oppstarten. Har du sett en vaktmester som kjører ferrari f-40 i f.eks. Hydro?

Men det jeg HATER med MS er overprisinga... leste at de har noe sånt som 87% fortjenestemargin... Det vil si at hvis du betaler 3000 kr for et program så er OVERSKUDDET PÅ 2610 KRONER!!!

BG kunne med andre ord halvert prisene og fremdeles regjert hele dataverdenen...

Lenke til kommentar

Til de historieløse:

Xerox fant opp laserskriveren, musen, og et vindus-lignende operativsystem. Problemet var at de ikke hadde så stor tro på det, for de var jo så altfor tidlig ute.

At Apple sener utnyttet det er ikke noe nytt, men Xerox var faktisk først.

-xhilerate-

Lenke til kommentar
herregud, hvor NERD er du ikke om du hater Bill Gates? :nei:

Det er en mote sak av folk som ikke vet bedre. Hvorfor hate Bill Gates personlig? Greit å mislike at han er rå og hensynsløs bedriftsleder.

Hvorfor ikke hate SUN, IBM, Oracle som ikke hadde foretningsteft nok til å konkurere ut Microsoft? Microsoft lever grunnet andre sin manglende foretningsans og konkuranse evne. IBM er alene skyld i at Bill Gate er så rik som han er (dealen som de gjorde med MS i MS sin barnedom angående OS'et til IBM PC'en, der de overlot eierskapet av OS til MS).

At Microsoft har blitt så stor som de er nå gjør at det er stadig vanskeligere å konkurere. Samt at MS har beholdt sine paranoide trekk. Noe som gjør at firmaet reagerer som de er under beleiring av konkurenter som vil ta plassen dere (finnes sikkert en bedre definisjon, har iallefall lest en et eller annet sted). Netscape led den skjebne som jeg forventet med en gang jeg leste at Netscape snakket om at Netscape produkter skulle erstatte skrivebordet til windows. Noe som var en nål rett i hjerte på MS. Det tok ikke lang tid etterpå før MS kom hardt og brutalt ut og gav gratis vekk IE, alt for å knuse en selveklært konkurent til desktopen til MS. Samt at Active Destop dukket opp, for dere som husket det makkverket.

Lenke til kommentar
Det er jo en grunn til at MS ikke har åpen kildekode... ikke bare at andre kan rippe sin egen, men også slik at andre ikke kan se hvem MS har stjelt sin fra...

Microsoft hadde faktisk planer om å frigi deler av kildekoden sin for en stund tilbake siden, men ble nektet av senatet fordi de mente at det utgjorde an alt for stor sikkerhetsrisiko.

Og hvor mye tid går ikke med til å fjerne virus, spyware, browser hijackers osv? Problem som er nærmest ikke-eksisterende i Linux...

Synes du det er noe rart da ??

Hvis du var en slem spyware-programerer, ville du da laget spyware til et OS som millioner av folk bruker, eller til et OS som et fåtall bruker? :roll:

Definisjon av brukervennlighet i programvare pr.idag:

Hvor mye man kan klare og forstår av et program, uten å lese manualen eller how-to's.

HELT korrekt faktisk.

Dermed kan dere prøve dere med dette:

La tre personer som aldri har brukt pc før prøve Linux, Mac OSX og Windows og så bytter dem etter tur og be om deres mening om hva dem syntes var enklest. Da vil dere finne ut hva som er mest brukervennlig  :laugh:

Litt humor, men likevel et snev sannhet i det.

Helt enig. Sett en "n00b" foran en blank PC, gi han Linux, Mac og Windows CDr og se hvem han klarer å innstalere og deretter å bruke..

Windows 2000 Pro OEM eng  : kr 1442,-

Synes faktisk dette er BILLIG for noe jeg bruker 12-16 timer pr. dag..

Bensinutgiftene mine er over det dobbelte, enda jeg bare bruker bilen 2-3 timer pr.dag.. :roll:

Og som det også har blitt nevnt tidligere her, så er det som oftest tredje parts programmer/applikasjoner som kræsjer/bugger.. Er ikke ofte jeg har problemer med selve OSet.

HVORFOR ER DET SÅ MANGE SOM HATER BILL GATES OG MS EGENTLIG ??

Endret av Danko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...