ace_ventuora Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 (endret) jøder as! Saklig komentar... Endret 2. juni 2004 av ace_ventuora Lenke til kommentar
El-Hadji Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 (endret) Grunnen til Microsoft sin suksess, bortsett fra alt det onde de har gjort, er at folk vi ha EN STANDARD. En standar er utrolig viktig for folk som ikke er helt oppegående. At de kan bruke de samme funksjoene i windows som i alle office applikasjonene er viktig. Det gjør at hvis du kan operativsystemet så forstår du hvordan de andre programmene funker. Standard er ordet, det er det som er grunnen. Edit: Skrivefeil Endret 2. juni 2004 av El-Hadji Lenke til kommentar
king_pedersen Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 for å være pirkete nå, så er ikke Standar ordet, men STANDARD;) Lenke til kommentar
TMH Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Det der var virkelig festlig!! haha! Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Mange saksbehandlere i staten og delvis kommunene sitter også veldig mye inne i spesiell programvare som like gjerne kan kjøre på linux platform som i windows uten at brukerne merker den store forskjellen. Og den programvaren gjør at en må konventere alle programmene til linux. Tror du det ikke koster mer enn det smaker for folk flest? Kan selvfølgelig løse det som regel ved å kjøre de via terminalserver, men da må du likevel ut med lisenspenger til MS og en må da spørre seg hva er poenget med switch til linux. Og som regel så må terminalserveren også ha en versjon av office installert, slik at du slipper ikke unna de pengene heller. Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Dette stemmer ikke helt med det jeg har lest av erfaringer fra de som har gått over til Linux (hovedsaklig Skole-Linux)... Der har installasjon, opplæring osv. stort sett gått som en lek. Det eneste problemet har vært at de ikke lenger har kunnet bruke en del gammel pedagogisk programvare. Og hvor mye tid går ikke med til å fjerne virus, spyware, browser hijackers osv? Problem som er nærmest ikke-eksisterende i Linux... Når det gjelder skolelinux så er det som regel unge og glupe elever som benytter den. Tror opplæringen der vil gå greit. Det finnes også programvare som Moonscape som gjør at spyware og browser hijackers blir et betydelig mindre problem. Lenke til kommentar
El-Hadji Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 for å være pirkete nå, så er ikke Standar ordet, men STANDARD;) jaok, var litt i tvil om det, så jeg valgte bare det korteste, skal endre det Lenke til kommentar
volcomer Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Til alle dere som hater Bill og M$.... vet dere hva Active Directory er? i så fall, er dette et "middelmådig" produkt? og hvor blir det av *nix versjonen av den? Den dagen det dukker opp en *nix versjon av AD som er bedre, enklere å administrere og like allsidig..... da skal jeg bytte til *nix i nettverket mitt. XP fungerer, 2K fungerer, 2K3 fungerer..... ser du hvor dette går? 2 ting er feil med *nix systemer på desktop. 1. De er ALLT for vanskelige å bruke. Dette er udiskutabelt. For en person som ikke har vært borti filsystemet osv. er *nix bare et evig rot og mas. 2. Du kan ikke gjøre det samme på en *nix boks som en M$ maskin. Ja jeg vet hva du tenker, men NEI!!! ikke for et vanlig dødelig menneske uten *nix bakgrunn. Integrering er bra for at folk skal slippe å løpe nettet rundt etter drivere, 3.parts programvare osv. bare for å få gjort enkle oppgaver. Lenke til kommentar
king_pedersen Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 woow, skal ikke diskutere der nei:D men sku nu bare si at jeg har aldri hatt og kommer sikkert aldri til å hate Bill G og M$, men kjenner mange som gjør det, og skjønner dem ikke, de har jo levert mange knallsystemer ja:D Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 reint design messig vil jeg nok tro at linux os`er fra redhat og div. produsenter har stjert ideen fra microsoft windows. alt ser **** meg likt ut. jøder as! Unskyld. Men jeg takler ikke folk som bruker en relgion/folkeslag/rase som skjelsord. Og innlegget ditt var totalt uten begrunnelse. For å nevne så var det faktisk Apple som kom med windows disignet (mappe struktur osv) Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 (endret) reint design messig vil jeg nok tro at linux os`er fra redhat og div. produsenter har stjert ideen fra microsoft windows. alt ser **** meg likt ut. jøder as! Unskyld. Men jeg takler ikke folk som bruker en relgion/folkeslag/rase som skjelsord. Og innlegget ditt var totalt uten begrunnelse. For å nevne så var det faktisk Apple som kom med windows disignet (mappe struktur osv) Tja.. mange sier at MS stjal sitt grensesnitt fra Apple, men dette stemmer nok ikke helt med virkeligheten. Mange mener og at Apple i sin tur stjal fra Xerox PARC noe som heller ikke stemmer helt. Microsoft lisensierte GUI'et fra Apple helt lovlig. Apple leide tidligere ett par folk fra Xerox PARC, som hadde kommet opp med den brilliante ideen om å se på og manipulere dokumenter via en "mus". Så hvis dere først skal kritisere MS så hadde det vært fint om vi holdt billig sladder og tull utenom :Edit Ellers er jeg helt enig i at skjellsordet over er helt uakseptabelt.. Endret 2. juni 2004 av Carnifex Lenke til kommentar
king_pedersen Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 jepp, helt bortihuttaheiti å bruke religioner og folkeslag som sjelsord! hadde ikke vært så fett hvis noen brukte for eks jævla norsking el. som sjelsord nei! Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 For å legge til litt i diskusjonen rundt GUI... Det var ikke en person som bare tenkte ut "Å, vi trenger ikoner å trykke på, ikke alt dette tekst-tullet!". Det var bare et spørsmål om å få nok maskinkraft til å lage noe slikt. Xerox var først ute, så Apple så Microsoft. Og alle vet jo at Apple hadde kraftigere datamaskiner på den tiden. Selvfølgelig var de først. Det som derimot var sinnsykt genialt fra Apple sin side var musen. Tror mange heller ville prøvd seg med trykkfølsomme skjermer e.l, men Apple fant en måte som var MYE billigere og mye bedre. All ære til de for det. Og btw; hvis noen skriver "jøde" e.l. som skjellsord i posten sin ignorerer jeg hele dritten. Det kan stå så mye klokt det bare vil, for meg vil man uansett bli sett på som en idiot uten saklige meninger. Høffelighet lønner seg! Lenke til kommentar
balleklorin Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Mange saksbehandlere i staten og delvis kommunene sitter også veldig mye inne i spesiell programvare som like gjerne kan kjøre på linux platform som i windows uten at brukerne merker den store forskjellen. Og den programvaren gjør at en må konventere alle programmene til linux. Tror du det ikke koster mer enn det smaker for folk flest? Kan selvfølgelig løse det som regel ved å kjøre de via terminalserver, men da må du likevel ut med lisenspenger til MS og en må da spørre seg hva er poenget med switch til linux. Og som regel så må terminalserveren også ha en versjon av office installert, slik at du slipper ikke unna de pengene heller. Nå er det jo slik at mange av disse spesial programmene allerede er portet til Windows fra en Mainframe platform, det var jo også unødvendig dyrt da om en skal si det slik. Dessuten så er det ikke så rent skjelden at det blir laget helt nye programmer istedenfor å oppgradere de gamle i det offentlige. Da er det jo ikke dyrere å utvikle til f.eks Linux enn til Windows. Porting er dyrt, samme hvilken vei du gjør det, hvis de tenker litt langsiktig så kan de jo ta et program av gangen, når det er modent for utskifting. Terminal serv mot linux er billigere ja for å si det mildt. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 (endret) Altså, spar meg folkens. Mange idiotiske utsagn her. - Bill Gates har sagt morsomme ting, og det er nettopp det - morsomme ting - Dette har plutselig blitt noe mye større, og det er da synd å se hvordan dere turer fram med idiotiske argument som ikke holder vann i det hele tatt. Dessuten er hat et ekstremt sterkt ord, tror at ingen hater MS og Gates. MS har hatt en god posisjon om vi ser på historien - de har fått æren for mye av PC revolusjonen, men om MS ikke hadde fått den avtalen med IBM så hadde nok bildet vært annerledes. Kanskje vi hadde hatt bedre OS o.l. - kanskje ikke. Hvem vet. Uansett, dagens situasjon er hva vi må bry oss om. Microsoft har fatta at de bør fikse på sikkerhet o.l. De kjenner pusten til Linux i nakken, OS X er fremdeles forbeholdt PPC. Siden de nå har fått så sterk konkuranse så er det BRA for oss, fordi det gir BEDRE produkter for oss forbrukere. Microsoft har laget mye dritt, og brukt skitne metoder, de bruker fortsatt skitne metoder mot Linux - men allikevel skal vi overleve. Det jeg har reagert mest på er tingene som er sagt om Linux - jeg har vært en Windows 2000 mann lenge, men en dag da HDen ble ødelagt (jeg sier ikke Windows gjorde det, jeg vet ikke hva feilen var) så bestemte jeg meg for å kjøre Linux i 1måned. Og nå kjører jeg kun Linux på maskinene. Hva sier dét? JEG BRUKER IKKE LINUX FORDI JEG HATER MICROSOFT! - Dette er en STYGG antakelse mange av dere tar. Jeg bruker Linux fordi jeg jobber mer effektivt med det, det er raskere på mine pcer samt at det ser bra ut (Gnome 2.6 ). Jeg elsker friheten Linux gir meg. Jeg tenker meg dere ikke leser OSnews o.l. nyheter? Dere er vel for det meste kun interessert i Windows, og når dere én gang hører noe om Linux så er det antakelig ikke bra. - Men Tyskland har kjørt et digert prosjekt og en enorm test der de tester hvilket OS som er lettest av SuSE (som jeg egentlig ikke liker noe særlig, er vanskelig og knotete i forhold til Arch Linux) og Windows. De hadde PC brukere som ALDRI hadde prøvd verken Windows eller Linux (eller Mac for den saks skyld) - og de fant ut at for å gjøre de samme opperasjonene (åpne skriveprogram, skrive, printe osv) så brukte de bare noen få sekunder mer på Linux. (Og det er sikkert pga SuSE fordi det er _TREGT_ i forhold til Arch). Så dere tegner et for mørkt bilde av Linux. - Uansett så har jeg ikke sagt hvem som egner seg til å bruke Linux, jeg mener de som hater MS bør bruke Windows, og ikke forurense vårt Linux community. Vi bruker Linux fordi vi liker det og synes det er bedre for oss - ikke fordi vi hater noe. (iallfall de jeg omgås med) Så - for all del bruk Windows, det er stabilt som fy - det funker - har du allerede kjøpt det så slipper du å tenke på pengene - du har masse programmer - mange kan det - osvosv Men IKKE kom her å si at "OoOOooo, Windows har bedre driverstøtte" og andre teite argument som dere ikke kan noe om. - Er ikke Windows som lager driverene til Windows - det er produsentene av HW faktisk. - Jeg vet ikke hvor mange drivere som er MS utviklet så jeg skal heller ikke si at Linux har mer, selv om jeg egentlig tror det innerst inne Altså: Linux for meg, Windows for deg. Ikke skriv "fakta" om Linux om du ikke kjenner det. (forressten ang. bedrifter og skoler så er jeg helt sikker på at de kan bruke Linux uten opplæring. Har noen av dere egentlig prøvd OpenOffice.org og Linux som kommer med disse påstandene? - OpenOffice.org ligner veldig på Word 97 i look, og har funksjoner som tilsvarer den nyeste Word, samt noen ekstra (pluss noen OOo mangler som Word har da) Endret 3. juni 2004 av Velmont Lenke til kommentar
rener Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Har noen av dere egentlig prøvd OpenOffice.org og Linux som kommermed disse påstandene? - OpenOffice.org ligner veldig på Word 97 i look, og har funksjoner som tilsvarer den nyeste Word, samt noen ekstra (pluss noen OOo mangler som Word har da) Ja vi har Openoffice på skulen vår og dei fleste lærarane vi har er ikkje kompetente til å bruke det. Ta for eksempel bed.øk. læraren min, han bruker excel og så opner han dokumenta i OOo på skulen. Dei som har lært Excel må igjen lære seg alle dei forskjellige formlane som er endra i OOo, til dømes formelen for å summere: Excel = SUM(Celleref.1:Celleref.2), OOo har en annen funksjon om eg huskar rett, men eg har den ikkje i haudet. Om eg tar feil på dette rett meg! Ellers har OOo skapt problemer under t.d. eksamen og tentamen som har gjort at fleire personer har brukt mykje tid på å rette opp skadene i staden for å gå vidare på neste oppgåve. Eg lika ikkje OOo sånn som det er no, men har trua på ein v2.0. Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Men IKKE kom her å si at "OoOOooo, Windows har bedre driverstøtte" og andre teite argument som dere ikke kan noe om. - Er ikke Windows som lager driverene til Windows - det er produsentene av HW faktisk. - Jeg vet ikke hvor mange drivere som er MS utviklet så jeg skal heller ikke si at Linux har mer, selv om jeg egentlig tror det innerst inne Du hadde mange gode poenger i posten din men... Folk flest bryr seg ikke om hvem som lager driverene. Men f.eks når pappa kjøpte seg en HP multifunksjonsskiver for ikke så lenge siden, så lå det ikke med noe Linux-driver. Dette er selvfølgelig ikke "Linux" sin skyld, men det bryr pappa seg veldig lite om. Hvis han bruker 2 500,- på noe så regner han med at det funger UTEN å gå på internett å lete etter drivere. Han bruker det som ligger på CDen. Dette er en litt vanskelig sak å fikse. Hardware-produsentene lager ikke drivere før flere bruker operativsystemet. Folk begynner ikke å bruke operativsystemet før den finns drivere. Og når vi snakker om Linux i skole, så er ikke problemet med opplæring av elevene, men opplæring av de ansatte. Open Office er ikke noe dårlig program, har prøvd det selv og det virket greit og oversiktelig. Problemet er bare at mange ikke finner fram hvis det ikke ser HELT likt ut som det de er vant til. Nesten likt holder ikke. En hver person som har holdt kurs i OS/Tekstbehandling/internett vet dette. Jeg ble heldt sjokkert første gang jeg fant ut dette, hadde sett for meg at det skulle være bit av kake å lære opp folk innen basic IT. Men, nå orker ikke jeg poste mer her, føler jeg har fått uttrykt meg klart nok. Lenke til kommentar
Klette Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Den driveren lå trolig ikke med, fordi den muligens er direkte støttet av Linux kernelen. ( no driver installs ) Mange poster her om Linux av mennekser som ikke har prøvd linux, og de som sier at Linux "eier" Windows, bruket antageligvis ikke linux ... Lenke til kommentar
EDB Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Bill har sagt mye lurt gitt Moro å lese dette Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Mange saksbehandlere i staten og delvis kommunene sitter også veldig mye inne i spesiell programvare som like gjerne kan kjøre på linux platform som i windows uten at brukerne merker den store forskjellen. Og den programvaren gjør at en må konventere alle programmene til linux. Tror du det ikke koster mer enn det smaker for folk flest? Kan selvfølgelig løse det som regel ved å kjøre de via terminalserver, men da må du likevel ut med lisenspenger til MS og en må da spørre seg hva er poenget med switch til linux. Og som regel så må terminalserveren også ha en versjon av office installert, slik at du slipper ikke unna de pengene heller. WINE... http://www.winehq.com/ Dessutan er vel dei fleste verktøy for arkiv og sak på veg over til plattformuavhengige webgrensesnitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå