Radiax Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 Quote: On 2002-03-30 04:12, olsen skrev:ehem, M$ kjøpte faktis QDOS (som bare var et hobby prosjekt for en eller annen) som stod for Quick and Dirty Operating System.Jeg har LEST :smile: en plass at Bill the man kjøpteqdos av 4 20 åringer som utviklet det i garasjentil mora til den en av de. Bill kjøpte det for 20$ og en hamburger.. senere ansatte han alle firesom er noen av de høyeste i MS.(kansje alt ikke er 110% riktig, men det gir jegblanke **** i ) Jeg gir ikke blanke **** i det. Bill og MS kjøpte faktisk QDOS for $50 000, ikke $20 og en hamburger. Dessuten var QDOS laget av Tim Paterson, ikke fire personer i en garasje slik som du hevder (hva pokker skal man med en garasje til å skrive et OS?!) Kilde: http://inventors.about.com/library/weekly/aa033099.htm Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 1. april 2002 Del Skrevet 1. april 2002 Dere kan si mye rart om bill gates, men faktum er at han eier 99% av folka som leser disse boardene i stort sett alt som heter pc/data ting. Lenke til kommentar
Foxtrot Skrevet 31. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2004 (endret) Jeg tror at det er viktig å få fram alternativene til Microsoft sine produkter. Linux er et godt eksempel på et godt alternativ som sikkert vil klatre oppover. For min egen del ønsker jeg å lære mer om windows men også vite hva som er et godt alternativ. Jeg liker ikke alltid mennesker/ produsenter som tror at de bare de er størst så er de best. Endret 31. mai 2004 av Foxtrot Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 31. mai 2004 Del Skrevet 31. mai 2004 Han har jo klart å bli verdens rikeste mann, ta _total_ kontroll på desktop. Men ein svensk møbeselgar har endelig slått han Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 For det første, jeg sier ikke til folk at de må bruke det, eller bruke det. Jeg bare gir dem et valg :-) Det jeg syns er forferdelig er folk som maser om at ting er såå bra, når de ikke engang har forsøkt alternativene skikkelig engang (Noe som ser ut til å dekke over halvparten av de som har skrevet her inne). Etter at en kamerat's pc klikket og reinstall trengtes (win2000) la jeg inn linux i dualboot på maskina, og ba han prøve begge, og bruke det som fungerer best for han. Nå bruker han linux mesteparten av tiden (han starter nå for det meste windows for å slette/flytte filer på ntfs partisjonen), og lurer på om han i det hele tatt skal ha windows installert på den nye pc'en han har tenkt å kjøpe. Tingen er at han ikke er teknisk (har angst for terminal, og hvis han ikke finner ting ut i løpet av et halvt minutt, gidder han ikke mer), så det er litt morsomt å se hvor bra han tar til linux, når de fleste skriker om hvor vanskelig det er å bruke, hvor umodent til desktop og bla, bla, bla. Oh, og for å slenge litt mer bensin på ilden: What's So Bad About Microsoft? Og, om noen tvilte, dette innlegget ble skrevet på en 100% linux-kjørende maskin :-) Lenke til kommentar
Fury Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Oi, det var en gammel tråd... /me heller mer bensin på bålet Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Definisjon av brukervennlighet i programvare pr.idag: Hvor mye man kan klare og forstår av et program, uten å lese manualen eller how-to's. Dermed kan dere prøve dere med dette: La tre personer som aldri har brukt pc før prøve Linux, Mac OSX og Windows og så bytter dem etter tur og be om deres mening om hva dem syntes var enklest. Da vil dere finne ut hva som er mest brukervennlig Litt humor, men likevel et snev sannhet i det. Utenom vil jeg si at Bill Gates/Microsoft har ikke kommet dit dem er idag for at dem er en gjeng idioter, fortiden kan kanskje være litt grufsete, men jeg skulle faktisk ikke vært Microsoft foruten. Kanskje ting ville vært annerledes og noen andre OS'er ville vært isteden, men han og Microsoft var tross alt en av de første som ville ha PC'er til alt og alle og dermed tør jeg å påstå at vi skylder han litt i at der er så utbredt som det er idag. Apple solgte såklart til den vanlige mann, men Apple er ikke like flink til å prise sine varer så at alle vil kjøpe heller. Btw: min nest siste post på forumet! Lenke til kommentar
Albino Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Hvor mange av dere som skriver på dette forumet har kjøpt programvare av Microsoft? Jeg tror ikke jeg har kjøpt noe, og jeg har hatt mye M$ programvare opp gjennom tidene. Altså, jeg har ikke betalt for programvaren og skal derfor heller ikke syte og klage over feil i softwaren deres. Synes for øverig at det har blitt lite blåskjermer og slikt, men mange sikkerthetshull... Jeg begynte med Windows 3.1 i min tid, og fortsatte med Win95, 98SE og nå XP. ME er det dårligste OS'et M$ har laget. Har lagt inn Linux Mandrake noen ganger, siden jeg har hørt at det skal være den ekleste Linuxen, men jeg sliter... Håper Linux skjerper seg på brukervennelighet. Mye mer mus, og mye mindre tastatur og console. Jeg skulle ønske det ble laget mere programvare for Linux, men når alt skal være gratis og opensource så blir det mye rart. Mange versjoner og ingen standarder. Det er så mye rart med Linux. kMegDitt og kMegDatt. xDitt og xDatt. Jaja. Det var mine tanker. Bill Gates er en kynisk forretningsmann som skal tjener penger, men har gir en hel del penger til veldedighet, så det må vel være noe godt i den karen også. Lenke til kommentar
Mr_Snuffles Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Noen av Bills setninger kommer alltid til å bli husket. "640 K ought to be enough for anybody." -- Bill Gates, 1981 osv. Flere av disse sitatene er direkte feil eller tatt ut av sammenhengen de en gang ble sagt. Les mer om hva som egentlig lå bak Bill Gates sin berømte 640K uttalelse her: Link >>Han har jo klart å bli verdens rikeste mann, ta _total_ kontroll på desktop. Men ein svensk møbelselgar har endelig slått han! Med tanke på de enorme summene Bill gir til veldedighet av sin egen lomme, var det bare et spørsmål om tid før en av de mindre gavmilde multimilliardærene gikk forbi ham på lista over verdens rikeste. Mannen har uttalt at han vil gi bort det aller meste av sin formue før han dør. Lenke til kommentar
R0adkill Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 OS/2 var det faktisk IBM og M$ som samarbeidet om, etter en stund ville ikke M$ mer, og stakk av. De begynnte utviklingen av NT som faktisk bygger på OS/2. M$ begynte ikke utviklingen av NT. De kjøpte det opp av Digital, og har videreutviklet det. Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Jeg personlig driter i om Microsoft faktisk ikke utviklet NT/DOS etc fra bunnen av. De kjøpte det av noen andre, og forbedret det KRAFTIG! Alle er liksom så mye imot Bill Gates og alt han gjør er liksom djevelens verk. Glem ikke at Windows nesten var gratis i forhold til andre operativsystemer på den tiden. Fremdeles så koster det bare ca en tusenlapp for en Windows-lisens. Dette er ikke veldig mye for et så stort program. Og til dere som liksom sier at Linux bare tar mer og mer innpå Windows når det kommer til brukervennlighet og funksjoner. Jeg synes det er helt omvendt. Hvist har Linux blitt bedre de siste årene, men jeg synes Windows har utviklet seg mye mer. Spranget fra Windows 98/NT 4.0 til Windows 2000/XP er noe av det beste som har hendt databransjen EVER. Windows 9x var veldig ustabilt, men hvor ofte krasjer Win2k/XP pågrunn av OS-feil (ikke hardware eller feil i et jalla-prog dere har installert)? Nesten aldri. Glem heller ikke at Microsoft engang var verdens største distributør av Unix til forbrukermarkedet. Microsoft gjorde PCene brukervennlige og billige(re) på rekordtid. De gjorde det til slik at "alle" kunne bruke en PC uten å måtte ta et 2-ukers kurs først. Jeg sier ikke at Microsoft bare har gjort bra ting gjennom tiden, men de får ufortjent mye pepper for mye dritt. Og btw; Bill Gates har aldri sagt det der 640kB RAM-tingen. Dette er en "urban legend". Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Hm, mye humbug her. Først; Kostnaden med windows: Den billigste fullversjon retail jeg fant var : http://komplett.no/k/ki.asp?sku=109571&cks=PRL Windows XP Home edition: 2.330,- Videre: WinXP Pro eng kr 3.599 WinXP Pro norsk kr 3.667 Og dette bare for klient-OS'et. For det andre; "Glem heller ikke at Microsoft engang var verdens største distributør av Unix til forbrukermarkedet." Dette vil jeg GJERNE se dokumentasjon på, tror ikke Microsoft har vært bort i Unix noensinne. Tredje; For dere som virkelig har lyst til å teste linux, prøv knoppix (www.knoppix.net), installer til harddisk ( http://terrasque.mine.nu/gallery/knx-install - screen by screen av install to hd. Den som sier det er for vanskelig trenger å få hodet undersøkt ) - Rask og utrolig enkel installasjon, og man får et komplett system installert. Det skrives alt for mye tull om linux nå for tida, som oftest av folk som A) Ikke har prøvd linux, men har hørt av andre (eller er overbevist om at det DE bruker må være best, siden de bruker det) B) Har prøvd linux, funnet ut at det er annerledes, glemmer alle åra de har brukt på å lære seg microsoft systemer, klarer ikke lære linux på 10 minutter, og konkluderer med at det er mye vanskeligere. C) En variant av B: Tror at alt skal være forskjellig, men forventer at alt skal være likt. Får sjokk av å se KDE startmeny, og får like stort sjokk av å oppdage at copy/paste virker annerledes... D) Har vært uheldig. F.eks hvis en printer har dårlige drivere, så klager man ikke på at windows er elendig, man begynner vanligvis å kjefte på produsenten. I linux er det motsatt, man begynner å kjefte på operativ-systemet.. En annen ting som er litt morsomt/tragisk er hvordan folk reagerer f.eks på gui: Hvis det fungerer annerledes enn microsoft-produkter: Elendig, følger ikke standard.(....) Hvis det fungerer likt som MS-produkter: Elendig, shabby kopi uten noen nyskapning. Linux er ikke et *bedre* system enn windows, det er et *annerledes* system. Og er på grunn av det bedre på mange punkter. Linux vil ta tid å lære, akkurat som du en gang brukte tid på å lære windows. Bruk linux it en måned eller to før dere begynner å kritisere Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Ex. Phil. er etter min mening for tapere som ikke klarer aa bestemme seg for hva de vil. Offtopic: Måtte bare kommentere dette våsete utsagnet. Exphil er et nyttig fag med introduksjon til de største filosofer som har preget vestlig kultur i enorm grad de siste 2500 årene. I tillegg er det en nødvendighet å gjennomføre kurset for å ta de aller fleste høyre utdannelser på universiteter i Norge i dag. Hvis jeg har forstått deg riktig her så er dette en særs ignorant og veldig lite reflektert holdning. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Han har jo klart å bli verdens rikeste mann, ta _total_ kontroll på desktop. Torvalds har jo ikke akkurat kommet så langt. Nå ha de (åpenbart) forskjellige motiver men der er vel få andre en "innbitte" linux/underdog fans som synes M$ er så latterlig. The best way to get rich is to start rich. Bill Gates kom ifra en veldig rik og velstående familie, pengene brukte han i starten til å knuse konkurrenter, kjøpe opp firma for så å legge ned osv. Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Bill Gates gir mer penger en USA til WHO. Han gir vekk mer enn Røkke, Hagen og Reitan er verd samlet hvert eneste år til veldedige formål. Videre er Windows (2k/XP) veldig stabilt, de fleste problemene vi/du sliter med skyldes vår inkompetanse, dårlige 3djepartsprogramvare eller maskinvare. hear hear! Lenke til kommentar
abcosv Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Man blir ikke stor av å lage -alt- selv.. Se på mac f.eks. Om man kjøper litt her og litt der, er det jo bare smartere enn å finne ut ting helt selv. Både Apple og MS så nyttigheten i oppfinnelsen til Xerox, videreutviklet i forskjellige retninger og endte opp med to forskjellige produkter. Om den ene er bedre enn den andre har ikke mye å si når de er ukompatible med hverandre og en av de er 142342352 ganger større enn den andre. At man hater Bill Gates pga suksessen han har hatt er jo forståelig nok, men at man hater han pga måten han har skapt suksessen blir helt feil. Jeg vet iallefall at jeg hadde tatt de samme valgene som ham om igjen, det er ikke hvordan man kommer seg dit som er viktig, det er premien man får til slutt som teller. Er ikke så over-evne fornøyd med MS-produktene jeg har (bruker bl.a. Opera over Iexplorer i de fleste tilfeller), men det har noe med meg å gjøre. Jeg er kanskje en mer avansert bruker enn gjennomsnittet, der iexplorer er lagd for å glede alle lagene av pc-brukere. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Og det at de stjal Windows fra Apple er også feil (det var faktisk Apple som stjal OS'et fra Xerox). MS utviklet Windows basert på lignende prinsipper (pek-og-klikk) som Mac, men å kalle det for å stjele er å gå langt over streken. Berre som ein liten sideopplysning det var Xerox med Alan Kay i spissen som utvikla det første GUIet. Men toppledelsen i Xerox var like store idoter som IBM på den tida slik at dei gav det vekk til Steve Jobs (Alan Kay havna etter kvart i Apple også) Sjå signaturen min for den knivinga som var mellom Bill og Steve om Xreox restane. mvh JanEirik Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 For det andre; "Glem heller ikke at Microsoft engang var verdens største distributør av Unix til forbrukermarkedet." Dette vil jeg GJERNE se dokumentasjon på, tror ikke Microsoft har vært bort i Unix noensinne. Da viser jeg til et litt gamelt intervju med Gabe Newell: "HL Gaming: When you worked for Microsoft, did you ever meet old Big Bill? If so what was he like, think he has linux on one of his home PC's? Newell: Microsoft was a very different place when I joined. Nobody had ever heard of the company, it was the third largest software developer in the suburbs of Seattle, and Bill would come play poker at the apartment my brother and I shared with another programmer. Most people don't realize it, but Microsoft shipped Xenix (it's variant of UNIX) before it shipped Windows. For a long time Microsoft was the #1 vendor of UNIX in the world (at least on a unit basis). Bill probably doesn't have Linux on any machine he uses regularly simply because he believes in a phrase that Steve Ballmer uses a lot - "eating your own dog food." Og folk flest driter i hva en fullversjon koster. OEM-utgaven av XP Home Edition koster 899,- hos Komplett.no Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 "Microsoft Products are Generally Bug Free" -- Bill Gates HAHAHAHHAAHHAHAHAHAHAHH :lol: Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 1. juni 2004 Del Skrevet 1. juni 2004 Hum ja, man lærer så lenge man lever :-) Men jeg tror fremdeles ikke jeg ville sagt "verdens største distributør av Unix til forbrukermarkedet." - siden Microsoft ikke solgte Xenix til end-users uansett. Men men.. Jeg skal nå ærlig inrømme at jeg ikke er 100% sikker på hva OEM innbefatter, men tipper på at det er en god grunn til at det er OEM og Fullversjon der. Men, la oss leke telle-leker.. Windows 2000 Pro OEM eng : kr 1442,- Microsoft Office 2003 retail eng : kr 4495 Veldig basic kontor pc - ingen antivirus eller noe. Ca 6000 kr i software. Linux eng fullversjon : kr 0 OpenOffice eng full : kr 0 -- KOffice eng full : kr 0 Gimp eng full : kr 0 K3b eng full (brenne cd) : kr 0 Scribus eng full (DTP) : kr 0 Så litt mer avansert kontor pc med linux : ca 0,- Tenk en bedrift som skal ha for eksempel 8 nye pc'er. Blir litt pris-forskjell, det. Og kan love deg at det (for en admin som er vant med linux) er 10 ganger lettere å installere/vedlikeholde ting. (install over nettverk, ingen brukere som mishandler OS'et, oppdatering/rekonfigurering/fiksing av systemer fra godstolen osv osv) Server-delen vil jeg ikke engang gå inn på ;-) Selvfølgelig, denne lille tall-leken tar ikke med ting som integering i en infrastruktur som allerede er på plass, (eventuell) opplæring i ny software (ja, vi er klar over at det ikke er en windows-logo nede i hjørnet. Ja, du kan trygt klikke på den. Nei, det er ingenting ødelagt. Nå, gå og lek) og andre (lignende/uforutsette) ting.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå