Gå til innhold

80mm vifte på kjøleribbe

Shotherra

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å sette på en 80mm vifte på kjøleribba til cpu, lage en slags overgang fra 80mm til 60mm. Tenkte jeg kunne bruke plexiglass, evnt aluminium. Skjærer det bare til.. og limer + noen skruehull. (setter inn noe led så det ser litt stilig ut.)

Problemet er det at jeg har en haug med 80mm vifter men ingen med turteller. Går det hele tatt en å få noe turtall signal ved hjelp av + ledningen?

Målet her er å få det så stille som mulig, og god luftflyt. Og selvsagt god kjøling..

(Ikke kom med svar om å kjøpe alt, skal være minst mulig kostnader)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Går det hele tatt en å få noe turtall signal ved hjelp av + ledningen?

Dette er ikke mulig. +ledningen er kun brukt til å forsyne vifta med spenning. Et turtallsignal blir generert av en tachopuls i vifta og disse ledningene har ingenting med hverandre å gjøre...

Lenke til kommentar
Hvorfor styre så mye med plexiglass og sånt når du får en slik plastikkbit  ;)

Den koster da ikke så mye...

men du kan jo selvfølgelig prøve med det plexiglass utstyret ditt  ;)

Som jeg sa: ikke kom svar om å kjøpe alt, skal være minst mulig kostnader. + at jeg vil prøve å lage det selv.. nenvte også at jeg har tenkt til å sette LED inni.

Går det hele tatt en å få noe turtall signal ved hjelp av + ledningen?

Dette er ikke mulig. +ledningen er kun brukt til å forsyne vifta med spenning. Et turtallsignal blir generert av en tachopuls i vifta og disse ledningene har ingenting med hverandre å gjøre...() 

da kjøper jeg en vifte da med turtalls ledning, eller finner på en løsning.

Lenke til kommentar
Mener jeg har lest at de fleste vifter har et loddepunkt der turtallsledningen pleier å være, og at du kan lodde på en ledning der selv. Verdt et forsøk.

jepp, det stemmer det.. for da håpe at den viften jeg skal bruke har det punktet..., eller så må jeg bruken en annen en..

Lenke til kommentar

Altså, ikke svar om å kjøpe alt? Alt, hva er alt?

Tror det blir mye billigere og kjøpe en fanadapter. Det er trossalt bare 70kr (+ eventuelt porto). Tror det er billigere en og lage selv.

Skal du lage selv, så blir det gjærne litt prøving og feiling, å da kan det fort bli dyrere en du hadde tenkt.

Lenke til kommentar
Altså, ikke svar om å kjøpe alt? Alt, hva er alt?

Tror det blir mye billigere og kjøpe en fanadapter. Det er trossalt bare 70kr (+ eventuelt porto). Tror det er billigere en og lage selv.

Skal du lage selv, så blir det gjærne litt prøving og feiling, å da kan det fort bli dyrere en du hadde tenkt.

Det vil si vifte+fan adapter+leds+(plexiglass hvis jeg ikke har). (muligens jeg kommer til å kjøpe LED da). Nei, her blir det ikke feiling eller prøving, merker opp først og lager MAL som jeg kutter etter.. Har det meste som skal til, det er bare å få satt igang. Det eneste jeg kommer til å ha utgifter på er LED og evnt. plexiglass.

Hva er vitsen med LED hvis man ikke har hjennomsiktig plastikk!? :roll: ikke mye etter min menning. ;)

EDIT: Redigert innhold

Endret av CorVette
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...