Beery Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Hei Vi er to studenter som skal lage et system for å håndtere avvik og mangler. Programmet skal vises i nettleser, skal bruke Oracle 9.0 database og skal generere automatisk mail ved hjelp av exchange. Hele systemet skal fungere slik at en bruker oppdager et avvik ved et produkt og skal rapportere dette. Han får da frem et blankt skjema i nettleseren sin som han fyller ut med sine data. Når dette er gjort skal skjemaet lagres i databasen og det skal sendes en mail til overordnede som skal behandle samme skjema videre(evt rette feil, hvilke tiltak som settes inn, osv...). Skjemaet skal så lagres i databasen igjen. Vi skal også kunne få ut info fra databasen fra alle skjemaene som er registrert slik at vi f.eks kan se hvor det er mye avvik, hilken avdeling osv.... Problemet er hvilket språk vi skal bruke mellom nettleser og database. Vi er kompatible i de fleste språk, men lurer på om c++, VB.NET, C# kan brukes på samme måte som med php, og er php like bra å bruke(dvs avansert nok (vet lite om hva vi kommer til å få bruk for, men...))? Takker på forhånd. Lenke til kommentar
audunr Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Jeg vet lite om annet enn Java, Perl og PHP. Det jeg kan si om eksempelvis PHP er at det er et svært kapabelt språk, som med den største letthet kan benyttes på webservere. Og slik jeg oppfatter det skal brukergrensesnittet vises i en nettleser. Generelt er både Perl og PHP språk som passer svært godt for håndtering og presentasjon av tekst (++) i databaser, og også når resultatet skal vises i en nettleser. MVH Audun Lenke til kommentar
Beery Skrevet 31. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2004 Et lite tilleggsspørsmål om php. Er det gratis? Lenke til kommentar
Beery Skrevet 31. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2004 (endret) Så det blir for tungvint/komplisert å bruke c++ eller VB? Man kan på en måte gjøre alt med php som de også kan? Endret 31. mars 2004 av Beery Lenke til kommentar
Duronator Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 Heller omvendt. Mer kan gjøres i C++ enn i php, MEN php er mye bedre fordi det forenkler arbeidet en del, og langt mindre knoting enn med C/C++. As for VB: screw it. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 PHP har lite til felles med C++ C++ er et programmeringsspråk, PHP er et script som blir kjørt linje for linje. C++ er objekt orientert, så PHP har syntaksen sin fra C, ikke C++ derfor: PHP er et verktøy i likhet med C++, begge har sine bruksområder. (PHP er mest sannsynlig skrevet i enten C eller C++) VB fungerer bare på ASP og i likhet med PHP fungerer det svært godt til å lage server side scripts. Lenke til kommentar
no_remorse Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 (endret) PHP er et script som blir kjørt linje for linje. ikke nødvendigvis ? .. separerer med ; edit: har ikke noe med saken å gjøre men.. Endret 11. april 2004 av no_remorse Lenke til kommentar
moesen Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 Til den oppgaven ville jeg brukt Perl. Perl er mer som en mellomting mellom php og C++ vil jeg si. Perl er bra både på nettet og uten nett pluss at Perl har grafiske biblioteker slik at du kan lage programmer som C++ kan i Perl. Det meste som du kan i php kan Perl gjøre bedre Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 ikke nødvendigvis ? .. separerer med ; edit: har ikke noe med saken å gjøre men.. Tok meg der, eller kanskje ikke... En linje i C er fra et semikolon til det neste, mens i andre språk er det fra linje skift til det neste linjeskift (0xd + 0xa) Og for å slippe mer pirking, DET TRENGS IKKE NOE SEMIKOLON HELT I STARTEN NEI! sånn. da var det avsluttet. over til neste: C++ har fortastt ingenting med PHP eller Perl å gjøre. C++ kan du kun bruke i ASP.NET. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 Sånn jeg har forstått det på deg, så skal du ha opp en dialogboks på en webside som lagrer avviket i en database, og i tillegg sender det på mail...... Mulighet for å redigere dette igjen av en "superbruker", altså må du ha innlogging... Burde være gjort i løpet av et par timers tid..... Og så lenge du skal kjøre noe nettbasert, så bruk PHP. Plattformuavhengig, og veldig enkelt å lage. Du kan bruke C/C++/perl på alle plattformer også, men det er mye mer tungvindt å få opp databasetilkoblinger ol. (ikke i perl dog, men sånn jeg ser det er det på vei ut som scriptingspråk for web på UNIX til fordel for PHP, og på windows var det aldri særlig utbredt). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå