Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva trenger jeg når jeg skal ha lan?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjenner mange folk som er "n00ber" på dataområdet generellt, men spille kan de!

Ikke vær så negativ mot folk, dårlig utgangspunkt. Alle begynner jo et sted...

Uansett. Det du trenger stigmart, er en 32porters switch (eventuellt to 24-porters, men da må du ha gigabit-port slik at det ikke går så grøslig treigt mellom switchene).

Og så må du huske på strømpadder, og glem for all del ikke å fordele dem godt over mange kurser. Er vannvittig plagsomt når strømmen går (men for de som lever i luksus med UPS - slik som meg - kan man jo bare drite i det).

Og så må du prøve å legge alle kabler - både strøm og nettverk - litt strategisk, så du slipper at folk snubler i dem bare man snur seg.

Lykke til, og en liten tilbakemelding her om hvordan det gikk er ikke å forakte.

cheers.

Lenke til kommentar

Mente ikke å være negativ mot noen jeg.. bare synes det hørtes litt rart ut at en med så lite kunnskaper fikk en idè om å arrangere et LAN. Ville nok i det tilfellet fått med meg noen som kunne litt hvertfall, eller lært meg noe først. Greit å begynne et sted, men synes han tok seg vann over hodet her..

Lenke til kommentar

Vi har alle vært n00bz, de fleste som kaller andre n00bz negativt er vel ganske fjortiss da :)

Jepp. Mitt poeng var bare at selv om de ikke kan så mye pc, koser de seg med det de kan. Slik det skal være; man skal kooose seg med en datamaskin :love:

Lenke til kommentar
Mente ikke å være negativ mot noen jeg.. bare synes det hørtes litt rart ut at en med så lite kunnskaper fikk en idè om å arrangere et LAN. Ville nok i det tilfellet fått med meg noen som kunne litt hvertfall, eller lært meg noe først. Greit å begynne et sted, men synes han tok seg vann over hodet her..

Altså. Så lenge han har en router til internett fra før (noe jeg regner med), er dette en 1-2-3 jobb... bare plug-and-play dette! De samles en gjeng for å spille eller noe slikt, eller i det hele tatt for å prøve noe nytt. Slikt er genialt. Elsker det!

Lenke til kommentar

Uansett. Det du trenger stigmart, er en 32porters switch (eventuellt to 24-porters, men da må du ha gigabit-port slik at det ikke går så grøslig treigt mellom switchene).

Og så må du huske på strømpadder, og glem for all del ikke å fordele dem godt over mange kurser. Er vannvittig plagsomt når strømmen går (men for de som lever i luksus med UPS - slik som meg - kan man jo bare drite i det).

Og så må du prøve å legge alle kabler - både strøm og nettverk - litt strategisk, så du slipper at folk snubler i dem bare man snur seg.

Lykke til, og en liten tilbakemelding her om hvordan det gikk er ikke å forakte.

cheers.

trenger man gigabit port da?

var på LAN nettopp, med 13 stk og da hadde vi to 8 porter med 100mbit disse var koplet sammen uten at det var noe dårligere hastighet.(kanskje hvis alle laster, men det er lite sannsynelig at de kommer til å laste over noe mer enn det vi gjorde)

:cool:

Lenke til kommentar
Husk at når folk kopierer mellom switcher så deler de uplinkspeeden.. dvs hvis 8 kopierer av 8 på den andre switchen samtidig så blir det ganske treigt.

Akkurat det jeg konstaterte.

På LAN'et der jeg er crew, har vi blant annet to CNet-switcher med fiberuplink. Selv med dette, går det treigt i nettet. (har sine naturlige årsaker når det kopieres via DC på kryss og tvers, men det er en annen diskusjon).

Poenget er i alle fall at alle som skal fra hub nr.1 til hub nr.2, har bare 100mbit å dele på. Altså ikke 100mbit pr. pc, men totalt.

Lenke til kommentar

Vi har alle vært n00bz, de fleste som kaller andre n00bz negativt er vel ganske fjortiss da :)

Jepp. Mitt poeng var bare at selv om de ikke kan så mye pc, koser de seg med det de kan. Slik det skal være; man skal kooose seg med en datamaskin :love:

data handler om å ha det gøy :)

Trenger man hjelp spørr man her, det forumet er for ;)

jallakim: ikke negativ mot ditt utsagn :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...