Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er forskjellen på disse Nettverkskortene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trådløs nettverkstilkobling følger standarder fastsatt av arbeidsgruppen til Institute of Electronics and Electrical Engineering, IEEE 802.11. De har brukt forskjellige bokstaver for standarder, forskjellige bokstaver for tjenester.

a. b og g angir hastigheter, p og q tjenester. I øyeblikket benytter det heteste trådløse tilbudet til forbrukere g-standarden, mens det de to foregående årene benyttet b-standarden.

b overfører med 11 Mbit per sekund, a og g med 54 Mbit per sekund. Forskjellen er at a og g benytter forskjellig frekvensbånd. b og g benytter samme frekvens så g er en naturlig etterfølger til b.

Fordelen til a er at den kan håndtere flere samtidige overføringer enn g. Mens g klarer tre overføringer samtidig, klarer a åtte.

a er derfor en naturlig trådløs overføringsprotokoll i bedrifter, men har noen spesialiteter som ikke er godkjent i Europa. a kan benyttes i Norge, men Frankrike vil ikke vite av denne standarden.

For øvrig kan jeg nevne at 100mbit trådløst (n-standard) er under utvikling. Det er allerede funnet ut hvordan man kan få 108mbit ved å kjøre to oppkoblinger mot aksesspunktet med et 54mbits "boost"-kort. Men i praksis vil man aldri oppnå en slik hastighet. Mellom 10 og 20mbit vil man kanskje oppnå på det meste.

Lenke til kommentar

Jaok. Men jeg skal en tur over til usa, og jeg hører de bruker A standarden der så jeg kjøpte maskina med a/b/g... Da er jeg på den sikre siden :)

EDIT: Litt vekk fra topic men tenkte at da sparer jeg et nytt topic:

Kan man kjøre ad-hoc med disse kortene? (se 1. innlegg)

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...