Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Prosjekt i trafikk

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har prosejkt i trafikk på skolen som nevnt og skal fortelle litt om bilens oppbyning.

Under det; Motor, aerodynamikk, pedaler, ratt, gir osv og hva som skjer inne i bilen når en girer og slikt!

Jeg har ikke så god peiling på bil og derfor blir det vanskelig for meg å gjøre dette. Jeg har søkt en del på nettet, men det kommer for det meste bare ting som jeg ikke er ute etter!

Det jeg har skrevet til nå er som følger

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Bilens konstruksjon

For at en bil skal gå fremmover trenger den hovedsakelig motor, ratt, pedaler, hjul og chassie.

Motor

En motor har som oppgave å gi bilen fremdrift ved å omdanne drivstoff (bensin, diesel osv) til bevegelsesenergi. Dette gjøres ved at drivstoff og luft blir komprimert inne i sylindrene og blir antent av tennpluggene som gjør at det blir en eksplosjon. Når dette skjer vil stemplet presse den delen som ikke er fast, utover og ved forskjellige ledd vil bevegelsen gå til dekkene.

Pedaler:

Gaspedal:

Når en presser hardere på en gaspedal vil bilen gå fortere. Dette er fordi stemplene får mer bensin og tennpluggen gir gnist oftere!

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Som dere ser blir dette ganske dårlig og det er ikke en gang sikkert at det er rett så det hadde vært fint om dere som muligens kan litt mer kunne sagt hvordan det egentlig er!

Alt som dere kan bidra med blir verdsatt, sider dere vet om angående dette temaet er også veldig fint!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom jeg skal sette fingeren på noe her, må det være at det ikke er tennplugger i en dieselmotor. Der er det kompresjonen/varmen som gjør at diesel'en antenner. Ellers ser det korrekt ut.

Du trenger også en girkasse, manuell eller automat som skal overføre kraften fra veiva i motoren via akslinger og ut til hjulene.

Pedaler; Du har også clutch og bremsepedal.

Når du presser på bremse-pedalen, setter du trykk i det hydrauliske systemet, som sørger for at bilen bremser på hjulene.

Cluchen har som oppgave å løse girkassen fra svinghjulet på motoren, dvs at motoren går fritt. Jo mer du presser inn clutchen, jo mer frigjør du motoren. Det kalles å slure.

Dersom du har noen spesifikke spm, svarer jeg gjerne på det. Ellers kan det være greit å sjekke www.howstuffworks.com dersom du selv vil sjekke opp ting.

Lykke til med prosjekt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...