lord_n Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Hvordan henter men enklest ut data fra siste linjen man skrev til en tabell, skal hente ut et nummer som genereres av sql serveren når man lagrer for å lagre dette i en ny tabell. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 mysql har en "last_insert_id() funksjon", eller tilsvarende, som henter ut sist genererte id for gjeldende sesjon. du finner den sikkert hvis du snoker litt rundt på mysql.com Lenke til kommentar
RottePostei Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 (endret) I PHP: mysql_insert_id() gir siste id fra en insert mysql_insert_id() i Mysql-manual Endret 31. mars 2004 av RottePostei Lenke til kommentar
RipZ- Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Viktig å merke seg at man da må ha en kolonne med AUTO_INCREMENT. Har man ikke det, kan man kanskje prøve: "select * from tabell desc limit 1" Tror spørringen over også burde funke. Så lenge man kjører en spørring uten noen statements eller liknede, tror jeg sql vil outputte etter hvilken rekkefølge de ble lagt inn i databasen. Dette er jeg dessverre litt usikker på, siden jeg alltid har en kolonne kalt id med AUTO_INCREMENT i mine tabeller. Lenke til kommentar
sven-o Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 ...jeg alltid har en kolonne kalt id med AUTO_INCREMENT i mine tabeller. I mine øyne er det faktisk SKANDALE å ikke bruke det. Lenke til kommentar
phanti Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 litt enig der, auto_increment er verdt sin vekt i gull Lenke til kommentar
RottePostei Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 "select * from tabell desc limit 1" Burde funke fint den, så lenge ikke to kjører scriptet samtidig Lenke til kommentar
lord_n Skrevet 13. april 2004 Forfatter Del Skrevet 13. april 2004 Finnes der noen tilsvarende funksjon for mssql ? Må kolonnen hete id, eller kan den ha et annet navn? Lenke til kommentar
Svendsen Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 Finnes der noen tilsvarende funksjon for mssql ? Må kolonnen hete id, eller kan den ha et annet navn? noen sql setninger er standard.... select bla er det. sørg for at du har et felt som øker med 1 hele tiden, et slags id felt. (nøkkel felt) så bruker du, gitt at du har et felt kalt id som er unikt: SELECT * FROM tabell ORDER BY id DESC Da vil du få dem sortert etter siste innlegg. Så er det bare å hente ut en, altså den som er først i rekken, men sist lagt inn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå