kongekrabben Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 (endret) Eg har altid trud at det var mulig og lage ein gjenstand litt magnetisk av og dunke noke (f.eks. eit skrujern) med ein hammar eller noke liknande og lage den magnetisk for å plukke opp ei nål eller noke.... men her i på skulen så sa ein klasse kammerat at det umulig for når du dunker på noke så blir det mindre magnetisk......?? ka e som e rett..... Endret 31. mars 2004 av kongekrabben Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Har med eigenskapane til materiala og gjere, noken materiale har lettare for å ta opp ladning en andre. Derfor er det ikkje alle materialer som blir magnetiske visst du gnir dei mot kvarandre. Det er altså avhengig av kva slags materialer du bruker. Lenke til kommentar
kongekrabben Skrevet 31. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2004 (endret) men eg tenker ikkje på at du ska gni det mot noke men at du slår\dunker Endret 31. mars 2004 av kongekrabben Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Ja men uansett så har det med kva slags ladning skruhjernet har, har hammaren høgast ladning vill ladninga utligne seg slik at skrujernet og hammaren får same ladning og ingen av dei er magnetiske f.eks. Dette har med materialet dei er laga av. Lenke til kommentar
kongekrabben Skrevet 31. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2004 ok sånn ja...... Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Jeg så det på McGyver en gang Kan hende det må tas med en klype salt, men han dunket en lang og tynn jernstang mot en brannhydrant, og resultatet ble en magnetisert stang. Lenke til kommentar
kongekrabben Skrevet 1. april 2004 Forfatter Del Skrevet 1. april 2004 Ja eg såg det og der men eg synst og huske at eg har hørt det ein eller anna gong før det...... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 The Avatar: Du tenker vel på statisk elektrisistet? Det er i så fall noe helt annet enn magnestisme som jeg fikk innstrykk av at kongekrabben tenkte på. Tilbake til tråden: Jeg husker å ha hørt noe om det å slå på ferromagnetiske materialer (jern, krom og noen flere metaller) for å få de magnetiske eller umagnetiske. Jeg usker desverre ikke detaljene, men mener det er en sammenheng mellom slåing og magnetisme. PS. Kan forresten nevne at Jern holder på magnetisme ved oppvarming til ca 760'C. Da mister det plutselig all evne til å holde på magnetfelter. Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Jeg så det på McGyver en gang ethvert teorem underbygget av dette må da vel helt sikkert stemme? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå