Gå til innhold

Aluminium Kabinett

Howard_

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage mitt første kabinett fra bunnen av, og tenkte meg et kabinett i rent aluminium.

Noen som har litt erfaring om bearbeiding av aluminium?

Hva slags vektøy er best og bruke?

Festing av plater?

Pussing/polering av aluminium?

Hvor mye koster det for aluminium plater og hvor tykke bør de være?

Har lett rundt på forumet, men har ikke funnet det jeg leter etter så kom med input, så skal jeg sette opp en worklog når jeg kommer igang.

Ønsker og gjøre et seriøst forarbeide så det ikke blir et halveis prosjekt.

Endret av Howard_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kommet litt lenger framover.

kjøpt dremel wannabe( duger foresten skivene som fulgte med til kapping av alu?)

laget utakast nummmer 1, har bestemt meg for å gjøre det så basic som overhode mulig. dette er da fordi jeg synes det blir litt glorete med masse lys og vifter o.l . Så da blir det 2 knapper 1 dvd-rw , 2 LED's og 1 80mm(mulig 120mm) vifte.

kabb2.jpg

Ser dette bra ut? Tilbakemeldinger ønskes.

Lenke til kommentar

Da har jeg kommet til at jeg er ferdig med planleggingen, skal starte worklog over påske. Har kjøpt alu , vifte, dremel og div skruer o. l

Tenkte og flytte led's bak knappene, men lurte på hvordan jeg skal få lyset på "siden av knappene" mulig lage en ring av pleksi eller myk plast, noen som har prøvd dette?

Vet det er en liten rippoff av dette

kabb3.jpg

Lenke til kommentar

En 1.5*1500*2000 mm plate koster ca 500kr hos Astrup AS.

Alu er lett å bearbeide, riss opp og sag ut med stikksag (egnet blad seff.). Du kan få en nøyaktighet på +-0.2mm er du stødig på hånden, men dette krever trening.

Du kan pusse med vannslipepapir og vann. Litt riper: Begynn med 800, så 1200 og tilslutt siste polering med autosol polerkrem. Da kan du speile deg i plata.

Sålen til stikksagen lager merker, så dekk til der den treffer med teip.

Du kan bruke lim, popnagler eller skruer til å montere kabinettet. Bruk L formede skinner til å feste platene med.

Utstående skruer eller nagler kan muligens ødelegge litt av finishen. Derfor er lim greit. Kan punktsveises med TIG apparat også, men det krever mye knowhow og er kostbart.

Lenke til kommentar
En 1.5*1500*2000 mm plate koster ca 500kr hos Astrup AS

500 spenn for en plate, da kan jeg jo kjøpe meg et lian li kabb i stedet...

Noen som vet om noe billigere, ved trondheim

Med de målene så får du jo nesten hele kabinettet sammen ved en plate.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...