Gå til innhold

Bergensere på forumet!

tor_erik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da har jeg pratet med Boligetaten i Bergen kommune. Vanskelig dame, gitt. Ser mørkt ut for lånet mitt. Hvis ikke da sparebanken vest kan gi meg 90% lån.

Hun skal absolutt ikke være vanskelig. Det begynner å bli på tide at de innser oppgavene sine. De skal forvalte disse pengene for husbanken og er forpliktet til å gi lån til vanskeligstilte, førstegangsetablerere og unge som ikke har mulighet til å få lån andre steder men kan betjene et startlån. Syns av og til det virker som det er deres egne penger de sitter på.

Du får gå til en annen ;) Det er lett for at enkelte kommunalt ansatte glemmer at de er i et serviceyrke til tider.

Lenke til kommentar

Hun sa at de hovedsalig hadde folk som var i 100% arbeid som målgruppe. Jeg er lærling nå, og det var visst ikke 100% stilling. I tillegg gikk det automatisk ut i fra at jeg kom til lå havne i jobb etterpå og derfor ikke trengte hjelp. Jeg fortalte derfor at jeg skulle studere, men studenter var i hvert fall likke målgruppen deres. De mente at jeg ikke kunne betjene et lån med bare stipend og studielån pga de regnet at man måtte minst ha 6000kr i levekostnader. Da jeg sa at banken min hadde pratet om avdragsfritt lån, ble hun overrasket. "Åja, får du det da?".

Jeg var interessert i å få et møte med dem for å regne på ting, men hun ville visst bare at jeg skulle sende en søknad som kunne havne nederst i bunken og bli fint avslått uten noe forklaring.

Så sa jeg at banken min hadde pratet om å gi meg hovedlånet, men at bergen kommune måtte gi meg topplånet. Sparebanken vest ville at jeg skulle få godkjent av Bergen kommune først, mens Bergen kommune ville at jeg skulle få godkjent hos Sparebanken vest først. Ironisk at Bergen kommune var den som var vanskelig.. det var de som liksom skulle være mest fleksible og behjelpelige.. Men jeg trengte visst ikke hjelp.. samtidig som jeg på andre siden ikke kunne betjene lånet. :roll:

Lenke til kommentar
Hun sa at de hovedsalig hadde folk som var i 100% arbeid som målgruppe. Jeg er lærling nå, og det var visst ikke 100% stilling. I tillegg gikk det automatisk ut i fra at jeg kom til lå havne i jobb etterpå og derfor ikke trengte hjelp.e kunne betjene lånet. :roll:

Så det de i essensen sier er "Vi vil ikke gi deg lån fordi vi hjelper de i 100% jobb, men SAMTIDIG trenger ikke de i 100% stilling hjelp til å betjene lånet,..."

Høres ut som en mer raffinert måte å si at "vi gir ikke lån til noen som helst".

Ringte til dem for et par år siden selv. Da bodde jeg ikke i Bergen. Er fra Fjell kommune, så jeg ringte dem. De kunne heller ikke hjelpe. Og i banken fikk jeg faktisk ikke lov til å låne rett rundt 800000 kr fordi at jeg hadde bare 14000 utbetalt. Skjønte ingenting jeg.

Det gjør jeg fremdeles ikke, men nå leier jeg for tiden i Narvik, der jeg går på skole. Og siden jeg ikke regner med å pådra meg noen dame så vil det mest sannsynlig bety at jeg må bo i leide leiligheter hele mitt liv. Hurrah! Single folk er visst ikke verdt så mye, og de trenger minst av alt noe sted som er sitt eget.

Lenke til kommentar

Drar til bergen to og en halv dag i løpet av neste uke. Antar fra mandag av. Har med kjæresten. Noe spennende å finne på i Bergen, hvor og hva?

I tillegg har pappa delegert hotellbooking til meg. Må få gjort i løpet av kvelden. Hva slags hotell finnes i bergen sentrum, av litt bedre klasse? Forslag?

Lenke til kommentar

Formening om dette?

Rica Travel Hotel

Christiesgt. 5-7

5808 Bergen

Skal visstnok ligge sentralt.

Eventuelt?

Strand Hotel

Strandkaien 2-4

5013 Bergen

Skal visstnok også ligge sentralt, et annet Rica-hotel.

Eller?

Neptun Hotell

Valkendorfsgaten 8

5012 Bergen

Det tredje Rica-hotellet som skal ligge sentralt i bergen...

Radisson SAS Royal Hotel

BRYGGEN

BERGEN, 5023

47 55543000

Downtown-On Bryggen- Rates include breakfast

Eller

Radisson SAS Hotel Norge

OLE BULLS PLASS 4 POSTBOKS 662

BERGEN, 5807

47 55573000

Full service hotel centrally located by the Park and Square

Hva ligger mest sentralt med best service?!

Lenke til kommentar

Alle de du har nevnt der ligger veldig sentralt. Men SAS-hotellet på bryggen er nok mest sentralt, da det praktisk talt ligger på Torgalmenningen. Det med best utsikt (hvis du bryr deg om sånt) er vel SAS hotellet på bryggen.

Hvordan de er vet jeg fint lite om, da jeg som regel klarer å komme meg hjem om kvelden. :p

Lenke til kommentar
Jepp. Futten gikk virkelig ut av meg etter denne samtalen.

Damen jeg pratet med i banken var ganske positiv til det hele. Det var vel derfor jeg ble så skuffet da jeg pratet med hun hos Bergen Kommune.. Utrolig lite behjelpelig dame.

Ah.. herregud for en kjerring. Der har vi et godt eksempel på en som trenger å få seg en ferie. De er der for å hjelpe og gi en service til byens borgere men oppfører seg som de er der for å passe på pengene "sine" i stedet :(

Håper ikke du gir opp. Det må da være mulig å hoste opp et fornuftig menneske der inne?

Jeg har ikke verdens sterkeste økonomi (lang historie) og gikk til kommunen for å få de siste 20 % som jeg trengte. Jeg leverte søknad og fikk etter kort tid en tekstmelding som bare sa noe sånt som: Gode nyheter, ring meg. Jeg ringte og han sa: Du får ikke 20% av oss og jeg tenkte jo at dette var da ikke særlig gode nyheter men så fortsatte han med å si at jeg fikk 100%.

Skikkelig grei kar som virkelig virket som han var interessert i å hjelpe. Han har dessverre sluttet og nå har jeg en sur kjerring som saksbehandler så jeg ringer ikke der for noe som helst. Heldigvis kan jeg finne det meste av det jeg trenger av info på nettet.

Lenke til kommentar

Joachim: Hotell Norge eller det andre SAS-hotellet er de jeg vil anbefale. Strand hotell er ikke noe bra. Jeg så at du allerede hadde bestemt deg, men tenkte jeg skulle nevne det likevel.

Av restauranter vil jeg anbefale Big Horn hvis du skal spise biff. Ellers så har du en veldig pen kinarestaurant i etasjen over Seven Eleven på Torgallmenningen. To kokker (som sluffy nevner), er meget sterkt ambefalt av diverse matkjennere. Den finnes fremdeles, og ligger så vidt jeg vet på Bryggen.

Skal du shoppe så tror jeg Xhibition vil passe for deg.. Kjøpesenteret er litt lite, så du kan eventuelt stikke innom Kløverhuset (har Peakbutikk og en timberland-butikk, ikke helt 100% sikker på timberland). Galleriet er det største senteret. Ellers er det et par greie butikker rett ved Torgallmenningen.

Av aktiviteter er det vel helt vanlige by-aktiviteter. Vi har tre kinosentre (Forum, litt utenfor sentrum, en stor sal - Magnus Barfot, helt nytt senter - Konsertpaleet - mange saler). Ellers så har vi Fløybanen, hvis det er fint vær. Akvariet hvis du vil ta det rolig. Det er et helt OK Bowlingsenter (der vi har hatt HW-notreffene) i sentrum også. Internett høres smart ut, så finner du enklere frem.

Carnifex: Kanskje vi møtte på samme sure dame? :p

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Joachim: Hotell Norge eller det andre SAS-hotellet er de jeg vil anbefale. Strand hotell er ikke noe bra. Jeg så at du allerede hadde bestemt deg, men tenkte jeg skulle nevne det likevel.

Av restauranter vil jeg anbefale Big Horn hvis du skal spise biff. Ellers så har du en veldig pen kinarestaurant i etasjen over Seven Eleven på Torgallmenningen. To kokker (som sluffy nevner), er meget sterkt ambefalt av diverse matkjennere. Den finnes fremdeles, og ligger så vidt jeg vet på Bryggen.

Skal du shoppe så tror jeg Xhibition vil passe for deg.. Kjøpesenteret er litt lite, så du kan eventuelt stikke innom Kløverhuset (har Peakbutikk og en timberland-butikk, ikke helt 100% sikker på timberland). Galleriet er det største senteret. Ellers er det et par greie butikker rett ved Torgallmenningen.

Av aktiviteter er det vel helt vanlige by-aktiviteter. Vi har tre kinosentre (Forum, litt utenfor sentrum, en stor sal - Magnus Barfot, helt nytt senter - Konsertpaleet - mange saler). Ellers så har vi Fløybanen, hvis det er fint vær. Akvariet hvis du vil ta det rolig. Det er et helt OK Bowlingsenter (der vi har hatt HW-notreffene) i sentrum også. Internett høres smart ut, så finner du enklere frem.

Carnifex: Kanskje vi møtte på samme sure dame? :p

Shopping er på planen, her skal vi lage fartsstriper på kredittkortene! Rådene noteres ned! ;)

Big Horn Steak House er kanskje litt lite spennende, men en mulighet. Det ser vi. Kommer jo da til å bo på Sas Hotellet på bryggen.

Bowling blir kanskje litt, tja, samme kan det være. Akvariet hvis min kjære er interresert, og ellers får jeg tenke på det. Takk for hjelpen, flere forslag mottas med takk. Takk til darkness (kine tror jeg? :ermm: ), det blir nok bra. :)

Lenke til kommentar

Xhibition har forresten en søt liten Lacoste-butikk ;)

Jepp, det er nok ikke så spennende nei. Forresten er den en sinnsykt utsikt fra Fløybanen.. men man må jo nesten være heldig med været.

Det ligger et par restauranter nedover langs Bryggen. Deriblant Big Horn, Steakers (biff der også), To kokker, Egon (litt lenger oppe, kan kanskje ikke regnes som på Bryggen).. hm.. ja. Dere få ta en titt. Er det pent vær er det fint å tusle langs Bryggen, det er visstnok en attraksjon :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...