Gå til innhold

Mulig å få en helt lydløs PC?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en litt eldre boks hvor jeg har byttet PSU-vifta med en 12db papst vifte, og den eneste andre vifta jeg har er en Silent Twin. I tillegg har jeg to seagate-disker på 160GB. Det fins ingen andre vifter i boksen. Har ingen støydempe-ting installert. (Gummi-oppheng på HD, dempe-matter, etc.) Og dette er et standard midi-tower fra 1999.

 

Nå ønsker jeg å sette opp en ny (lydløs) boks som skal ha tilholds-sted i stua. Tenkte å kjøpe et slikt kabinett: http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...HT200B&toc=3047

 

Men er dette et prosjekt jeg likegodt kan gi opp med en gang? Har inntrykk av at det vil være tilnærmet umulig å snekre sammen en boks som kan stå på hele tiden uten å bråke. (Det er ikke aktuelt å slå den på ved bruk og den slags. Alltid på er det eneste som duger.) Så før jeg kaster bort tid og penger på et slikt prosjekt, kan noen av dere guruer fortelle meg hvor stille jeg kan forvente å få en slik boks i forhold til den jeg har fra før? Den jeg har har et støynivå som er uaktuelt for en plassering i stua.

 

Her er komponenter som jeg ser for meg å dytte i boksen:

  • AMD XP 2XXX+
  • 1GB RAM
  • dvd-leser/brenner
  • X HD'er (x > 3)
  • tv-kort
  • grafikk-kort (gjerne ati all-in-wonder for å få med tv-kort også)
  • lydkort

Bruksområder:

  • Hjemmekino-anlegg
  • Video-opptaker
  • web-server
  • fil-server (det kombinert med video-opptaker -> mye disk-plass)

Kommer til å kjøre Linux, men det er totalt irrelevant for denne tråden :)

 

Antatt pris på ferdig oppsett: helst ikke mye mer enn 15k

 

Vil det være mulig å få en slik boks til å bli tilnærmet lydløs? Hvilke komponenter trenger jeg isåfall? Er det noen lure triks?

 

Og, før dere flamer meg: Ja, jeg vet at det allerede fins flere tråder om støydempede pc'er. Men har inntrykk av mitt spm om hvor lydløse de faktisk blir ikke har blitt ordentlig besvart. (Mulig jeg tar feil.)

 

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe bråk blir det uansett.

 

psu kan kjøpes vifteløs. (dyrt)

 

cpu vifte kan moddes/kjøpes ca lydløst. (12dB-+ på lavere cpuer)

 

northbridge kan være vifteløs

 

harddisker kan ligge i novibes ramme. Mister vibrasjonsstøy, men har lyder fra de allikevel. Husk å kjøpe de mest stillegående harddiskene. Du kan legge de i lydisolerende drevramme. Men må som regel ha vifte for å få vekk varmen inni der, så hjelper lite.

 

Skjermkort kan være vifteløs.

 

Noe sirkulasjon burde du ha. Så du kan ha 2x12dB (eller mer eller mindre) en foran og en bak.

(har ikke sett på hvordan kabinett du skal ha. bare skriver generelt)

 

Kan ha støyisolerende plater rundt kabinettet (på innsiden da =)

 

konklusjonen er at det går fint ann. Min forrige var slik. Høres, men lite. Så det går fint ann å ha den stående i stua. Men husk at tre 12dB vifter ikke blir 12dB totalt.

 

Bare å sette igang. Helt lydløst blir det aldri, men....

Lenke til kommentar

Underklokker du en XP en del, så vil jeg anta det går greit uten vifte. Et tips er forresten å gå for en mobile XP, de er ikke særlig dyre heller!

 

edit: da holder det i alle fall med en "bitteliten søt" vifte av den typen som finnes i bærbare...

 

Ytelsen vil uansett bli bedre enn på en VIA. Har hørt det har vært prøvd, men har ikke erfaring med dette selv.

 

Viftefrie PSU finnes også, men dette er meget dyrt.

 

Spennende prosjekt! Lykke til!

Endret av erikindre
Lenke til kommentar

Hvis du vurderer Via cpu, så er denne testen hos HW.no verdt en titt. I konklusjonen skriver de blant annet:

VIA skrev til oss i etterkant av den forrige testen, og nevnte at de var klar over problemene med C3 og DivX/DVD-avspilling. Selskapet kunne fortelle at de jobbet med nye modeller som skulle forandre dette. Likevel viser det seg at avspilling av tunge mediafiler er mulig hvis man sitter med den rette maskinvaren.
Lenke til kommentar

HT200 er et meget pent kabinett (har det selv), men det gjør opperasjonen med lavt støynivå litt vanskelig. Et par tips:

 

- mobile XP2500+ fra itbutikken.no på 1,45V (prøv å kjøre denne på 1,4V)

- Swiftech MCX-462+ kjøleribbe (IKKE MCX-462V da denne ikke passer!!)

- artic silver 5 på cpu og chipset

- Papst 12dB vifte på MCX-462+ festet med 4stk små firkanter med dobbelsidig tape (så tykk som mulig) for å forhindre overføring av vibrasjon. Vifta hviler på ribba, slik at dobbelsidig tape ER adekvat festing av vifta dersom ikke kabinettet skal flyttes rundtomkring.

- Mist 350W psu fra microplex. (denne har en meget stillegående 120mm vifte og leverer stabil og god strøm, har denne selv)

- Swiftech MCX-159A kjøleribbe på chipset (husk artic silver!, og riv av vifta)

- Kjøp et skjermkort av typen radeon 9600+ eller høyere uten vifte, eller med heatpipe. Her finnes mange gode løsninger.

- Slot in dvdspiller av typen dvd 120s fra pioneer har godt rykte.

- Programmet CD bremse, men er ikke sikker på om du får kjørt det på linux. Dette programmet bremser dvd-spilleren til det du trenger for å kjøre en dvd, slik at du slippper støyete 16x lesing når du ser film. Bruker dette selv, fungerer slik det skal.

- Seagate barracuda V harddisk, da denne ligger på www.storagereview.com som den minst støyende

- En 15-20mm tykk plate av stein (begravelsesbyrå e.l. skaffer slike) som fundament under HT200-s. Plata stående på 4stk spikes (kjegleformet sak).

- Støydempingsmatter i lokket på HT200

- Harddiskene bør du finne en god løsning på å henge opp. Harddiskopphenget på HT200 er en av de tingene som irriterer meg. Det er god plass i kabinettet til å kunne snu harddiskopphenget 90 grader. Det irriterer meg at det ikke er gjort mulig. Det hadde bare vært fire skruer ekstra i kabinett-bunnen... (det går an å gjøre selv, men det er litt brydderi) Grunnen til at jeg ville gjort det slik er at det er liten plass mellom harddisk og skjermkort når dette er installert.

 

Ok, dette var de tipsene jeg kom på i farta. Noen av dem er gode, andre sikkert ikke så gode. Du får ta de du føler kan hjelpe.

 

DrErling

Lenke til kommentar
HT200 er et meget pent kabinett (har det selv), men det gjør opperasjonen med lavt støynivå litt vanskelig. Et par tips:

 

- mobile XP2500+ fra itbutikken.no på 1,45V (prøv å kjøre denne på 1,4V)

- Swiftech MCX-462+ kjøleribbe (IKKE MCX-462V da denne ikke passer!!)

- artic silver 5 på cpu og chipset

- Papst 12dB vifte på MCX-462+ festet med 4stk små firkanter med dobbelsidig tape (så tykk som mulig) for å forhindre overføring av vibrasjon. Vifta hviler på ribba, slik at dobbelsidig tape ER adekvat festing av vifta dersom ikke kabinettet skal flyttes rundtomkring.

- Mist 350W psu fra microplex. (denne har en meget stillegående 120mm vifte og leverer stabil og god strøm, har denne selv)

- Swiftech MCX-159A kjøleribbe på chipset (husk artic silver!, og riv av vifta)

- Kjøp et skjermkort av typen radeon 9600+ eller høyere uten vifte, eller med heatpipe. Her finnes mange gode løsninger.

- Slot in dvdspiller av typen dvd 120s fra pioneer har godt rykte.

- Programmet CD bremse, men er ikke sikker på om du får kjørt det på linux. Dette programmet bremser dvd-spilleren til det du trenger for å kjøre en dvd, slik at du slippper støyete 16x lesing når du ser film. Bruker dette selv, fungerer slik det skal.

- Seagate barracuda V harddisk, da denne ligger på www.storagereview.com som den minst støyende

- En 15-20mm tykk plate av stein (begravelsesbyrå e.l. skaffer slike) som fundament under HT200-s. Plata stående på 4stk spikes (kjegleformet sak).

- Støydempingsmatter i lokket på HT200

- Harddiskene bør du finne en god løsning på å henge opp. Harddiskopphenget på HT200 er en av de tingene som irriterer meg. Det er god plass i kabinettet til å kunne snu harddiskopphenget 90 grader. Det irriterer meg at det ikke er gjort mulig. Det hadde bare vært fire skruer ekstra i kabinett-bunnen... (det går an å gjøre selv, men det er litt brydderi) Grunnen til at jeg ville gjort det slik er at det er liten plass mellom harddisk og skjermkort når dette er installert.

 

Ok, dette var de tipsene jeg kom på i farta. Noen av dem er gode, andre sikkert ikke så gode. Du får ta de du føler kan hjelpe.

 

DrErling

:yes:

Lenke til kommentar
- Seagate barracuda V harddisk, da denne ligger på www.storagereview.com som den minst støyende

For det første er det vanskelig å oppdrive Barracuda V idag, for det andre er det endel (se www.silentpcreview.com) som mener at storagereview måler støy på feil måte. Samsung Spinpoint P80 serien er mer stillegående enn Seagate 7200.7, som er de du får tak i idag.

Lenke til kommentar
- Seagate barracuda V harddisk, da denne ligger på www.storagereview.com som den minst støyende

For det første er det vanskelig å oppdrive Barracuda V idag, for det andre er det endel (se www.silentpcreview.com) som mener at storagereview måler støy på feil måte. Samsung Spinpoint P80 serien er mer stillegående enn Seagate 7200.7, som er de du får tak i idag.

Nydelig!

 

Takker for info.

DrE

Lenke til kommentar

Jeg mener at det absolutt er overkommelig å lage en /tilstrekkelig/ lydløs PC til stua! Å få den 100% lydløs er derimot dyrt/vanskelig (flash-disker, vifteløs strømforsyning).

 

Men det spørs jo på din toleranse for støy da! Synes du f.eks. at et kjøleskap bråker så kan du også få problemer med å bygge en støysvak nok PC.

 

Forskjellen (for meg iallefall) er hva som er irriterende - og hva som kan høres, men ikke er irriterende.

 

Har selv maskinen stående på 24/7 i stua, og synes ikke den er irriterende. Hovedtiltakene har vært å bruke viftekontrollere slik at alle vifter (tilsammen 7 stk inkl. CPU/PSU/skjermkort) er stilt på lavest mulig hastighet. Bedre å bruke mange og store vifter på lav hastighet enn få og små vifter på høy hastighet! Har gjennomgående valgt støysvake komponenter. Alle disker (Samsung!) er kapslet inn i blyplate og hengt opp i gummioppheng! Kan også anbefale MIST 350W strømforsyning (Microplex).

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...