Loomy Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Skal kjøpe bærbar om ikke så mange måneder, og i den forbindelse lurer jeg på hveilken prosessor som er best. AMD eller Intel? Og hvilken av prosessorene ruler gata? Den der Centrino-tingen, Athlon XP-M eller Pentium 4? Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Var det meg som skulle kjøpe, og jeg hadde pengene, ville jeg gått for Intel, men dette er et tricky spørsmål, med mange fanatikere, og er garantert mange fjortiss svar. Ta det meste med en klype salt og se hva pengene strekker til. Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 (endret) Skal kjøpe bærbar om ikke så mange måneder, og i den forbindelse lurer jeg på hveilken prosessor som er best. AMD eller Intel? Og hvilken av prosessorene ruler gata? Den der Centrino-tingen, Athlon XP-M eller Pentium 4? Du ber om en krigs tråd ,men jeg skal ivertfall holde meg på matta. Jeg er stor sett amd tilhenger,men i min bærbar står det en intel p m1,4 og denne er jeg strålende fornøyd med.Bruker lite strømm og har god ytelse. Amd xp-m skal også ha en god ytelse,men disse bruker veldig mye strøm,og er ikke å annbefal dersom du er svært batteri avhengig. Se også her P4 vil jeg ikke anbefale i en bærbar,da disse også bruker svært mye power,men selfølgelig er ytelsen høy. Kommer litt an på hvilke ting du skal bruke den til? Endret 31. mars 2004 av guttorm Lenke til kommentar
ThUnD3rM0rPh Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 personelig er jeg AMD mann. men ikke på bærbar siden.. der må jeg inrømme at en laptop med Centrino er å foretrekke Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 31. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2004 Takk for svar. Er klar over at jeg risikerer å starte 3. verdenskrig med denne tråden, men det får så være Det var omtrent som jeg trodde/fryktet. Høy ytelse = høyt strømforbruk. Nå trenger jeg jo strengt tatt ikke kongen på haugen. Er vel stort sett typiske kontorprogrammer jeg skal bruke. Er selvsagt fristende med en P4/XP-M på 2GHz+ fremfor en 1-1,6GHz Centrino.. Tenkte meg en max pris på 14 000, og det virker som om prisforskjellene er små. Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Du finner endel informasjon her: http://forum.barbara.no/index.php?showtopic=195349 Personlig ville jeg definitivt gått for Pentium-M grunnet det meget lave strømforbruket kombinert med høyst akseptabel ytelse. De aller fleste P-M maskiner er totalt lydløse (ingen vifter) under "normal bruk". For en som er vant til en bråkete PIII Celeron-bærbar, med jetflyvifte som gikk konstant, oppleves forskjellen som en større åpenbaring. Lenke til kommentar
crownjewel Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Du må se på ytelsen til Pentium M i mhz omtrent som amd sin mhz pga. annen arkitektur. Det er absolutt en av de beste laptoppene på markedet, hvertfall i strømforbruk og varme. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 En pentium M prosessor med 1.7 GHz vil yte over 2 "vanlige" GHz. Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Les tråden til enemigo (linket til over), ang. feilaktige rykter om AMD mobile XP CPU'en. Er enig i at Centrino nok er hakket bedre på det meste (bortsett fra ytelse), men vurder alternativet! Lenke til kommentar
tbend Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 (endret) Hvis jeg hadde pengene ville jeg kjøpt Inte p4 2.8 Endret 31. mars 2004 av tbend Lenke til kommentar
caza Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Hviss størrelse/vekt/støyniva/batteritid betyr noe, så ville jeg soleklart valgt PM cpu(centrino som du kaller det) Har selv en 500m fra Dell, og er strålende fornøyd med den. Lang batteritid og tilnærmet lydløs. Koster litt mer, men det er værdt penga Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Jeg ville også absolutt gått for en centrino maskin. Centrino har egentlig ikke noe med cpu å gjøre. Centrino er en "pakke" som inneholder Pentium M cpu og et trådløst nettverkskort. Jeg mener det var en faktor til men det husker jeg ikke i farta... I alle fall: Min mening er at centrino hører hjemme i BÆRbare laptops, men hvis man vil ha en skikkelig desktop-killer som man i utgangspunktet ikke kommer til å BÆRE rundt om kring så går man for en vanlig p4 cpu med 800 QDR bus ol. Lenke til kommentar
ThUnD3rM0rPh Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 siste faktor er vell chipsettet elns. Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 siste faktor er vell chipsettet elns. chipsett også ja det stemmer. Jeg ville valgt pentium m,ytelsen er utrolig mye høyerer en det den "tamme"klokkefrekvensen skulle tilsi. Og som blacktower sier,den lager minimalt med lyd.Noem som er veldig behagelig! Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 31. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2004 Yes, ting kan tyde på at Centrino er tingen Så var det bare å finne en med dedikert grafikkort til under 15 000 Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Tundra har flere maskiner med ati kort til under 15k. 1557p er en fin en, finnes billigere også. Ellers har du jo dell i8600 som du finner endel info om på dette forumet! Denne kan du få med 1920x1200 skjerm og 9600pro 128mb til under 15k. Knut Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 31. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2004 (endret) Takker for den enemigo. Så testen av 1557p på barbara.no og fikk jækli lyst på den. Ble skuffet når jeg så prisen på 19 000 da, men det viste seg jo nå at den kan fåes til 14 195 - riktignok med en smule svakere specs, men så lenge det er P-M og dedikert grafikk er jeg fornøyd EDIT: Leifeskriv Endret 31. mars 2004 av Loomy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå