Gå til innhold

Beste treningsmåte?

krizkriz

Anbefalte innlegg

Jeg har "hobbytrent" med vekter i 2-3 år nå, men alltid gitt totalt fa*n i kostholdet. Har ikke skadet å legge på seg noen kilo. Spiste pizza hver kveld i nesten et halvt år før jeg gikk inn i militæret, la ikke på meg et gram. (samt potetchips å annen mat i løpet av dagen)

Men som dere sier. PROTEIN og karbohydrater. Hvor finner jeg masse av dette i?

Hva finner man som regel i matskapet, kjøleskapet, og fryseren til foreldrene sine som det er masse protein og karbohydrater i? :roll:

Bare nevn masse, så jeg er sikker på at jeg finner noe jeg kan hive i meg hver dag :p

Proteiner

Kyllingfilet

Kalkunfilet

Biff, indre- og ytrefilet

Svinefilet

Viltkjøtt

Mager skinke

Eggehvite

Melk

Torsk

Laks

Makrell

Sei

Ørret

Rødspette

Tunfisk

Skalldyr

Karbohydrater

Ris (ikke hurtigris)

Pasta

Havregryn

Korn

Bønner

Grovt brød

Squash

Epler

Melon

Appelsin

Lett-yoghurt

Mais

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har "hobbytrent" med vekter i 2-3 år nå, men alltid gitt totalt fa*n i kostholdet. Har ikke skadet å legge på seg noen kilo. Spiste pizza hver kveld i nesten et halvt år før jeg gikk inn i militæret, la ikke på meg et gram. (samt potetchips å annen mat i løpet av dagen)

Men som dere sier. PROTEIN og karbohydrater. Hvor finner jeg masse av dette i?

Hva finner man som regel i matskapet, kjøleskapet, og fryseren til foreldrene sine som det er masse protein og karbohydrater i?  :roll:

Bare nevn masse, så jeg er sikker på at jeg finner noe jeg kan hive i meg hver dag  :p

Proteiner

Kyllingfilet

Kalkunfilet

Biff, indre- og ytrefilet

Svinefilet

Viltkjøtt

Mager skinke

Eggehvite

Melk

Torsk

Laks

Makrell

Sei

Ørret

Rødspette

Tunfisk

Skalldyr

Karbohydrater

Ris (ikke hurtigris)

Pasta

Havregryn

Korn

Bønner

Grovt brød

Squash

Epler

Melon

Appelsin

Lett-yoghurt

Mais

Hvor ble det av bananene??

Lenke til kommentar

Wheee, jeg laget med et "treningsprogram" for noen dager siden. Har ikke tid til å trene mer enn jeg allerede gjør, så det er bare sånn armhevning/sit-up greie jeg tar om kvelden...

men uansett, her er det:

25 armhevinger (vanlige)

25 sit-ups (vanlige)

25 armhevninger (med armene tett sammen og nede med magen)

25 sit-ups (først 5 til høyre, så venstre, høyre, venstre, høyre)

25 armhevninger (med brede armer)

25 sit-ups (samme som forrige, bare jeg begynner med venstre)

Så staser jeg på å øke litt på antall repetisjoner og/eller serier etterhvert. Noen som har noe å si om det?

Lenke til kommentar
Wheee, jeg laget med et "treningsprogram" for noen dager siden. Har ikke tid til å trene mer enn jeg allerede gjør, så det er bare sånn armhevning/sit-up greie jeg tar om kvelden...

men uansett, her er det:

25 armhevinger (vanlige)

25 sit-ups (vanlige)

Så staser jeg på å øke litt på antall repetisjoner og/eller serier etterhvert. Noen som har noe å si om det?

Du får ikke trent rygg og korsrygg skikkelig, og kan i lengden få smerter i kroppen pga. ubalanse. Prøv å legg inn pull-ups (i trappa, lekestativ i hagen, etc..) og litt (du får trent korsryggen litt i pullups) for korsryggen (tungt bord til støtte - ligg over en stol, rull deg opp til du er strak) Vær oppfinnsom! Kan uansett anbefale pullups, det er kanon trening. Beina burde også få belaste seg litt, du kan jo gjøre noe så enkelt som å hoppe rett opp og ned med god sats (lårene paralelt med bakken og strekk ut, bruk også leggen. Ikke land med strake bein!)

Lenke til kommentar
Hvor ble det av bananene??

En umoden banan inneholder mye stivelse, når banen blir moden blir mye av stivelsen omgjort til glukose, sukrose og fruktose. Det gjør at karbohydratene blir raskere, høyere GI med andre ord. Jeg tror det er mye av grunnen til at banan ofte ikke er oppført som "bra mat" i ulike treningsprogram.

Selv spiser jeg masse bananer :thumbup:

Lenke til kommentar
Du får ikke trent rygg og korsrygg skikkelig, og kan i lengden få smerter i kroppen pga. ubalanse. Prøv å legg inn pull-ups (i trappa, lekestativ i hagen, etc..) og litt (du får trent korsryggen litt i pullups) for korsryggen (tungt bord til støtte - ligg over en stol, rull deg opp til du er strak) Vær oppfinnsom! Kan uansett anbefale pullups, det er kanon trening. Beina burde også få belaste seg litt, du kan jo gjøre noe så enkelt som å hoppe rett opp og ned med god sats (lårene paralelt med bakken og strekk ut, bruk også leggen. Ikke land med strake bein!)

Beina trener jeg når jeg er på trening, så det gidder jeg ikke å implementerer i programmet.

Korsrygg greiene fant jeg ut at jeg kan ta i/ut av en sovesofa her, men hvor bør jeg putte det inn i programmet.

Pullupsene kan jeg ta i trappen her, men jeg får bare tatt med fingrene pekende vekk fra meg. Så jeg lurte på om jeg skulle få tak i en stang jeg kan montere utenfor en dør (jeg vet at det finnes, men ikke hvor jeg får tak i det). og hvor bør jeg putte det inn i programmet?

Lenke til kommentar
Korsrygg greiene fant jeg ut at jeg kan ta i/ut av en sovesofa her, men hvor bør jeg putte det inn i programmet.

Pullupsene kan jeg ta i trappen her, men jeg får bare tatt med fingrene pekende vekk fra meg. Så jeg lurte på om jeg skulle få tak i en stang jeg kan montere utenfor en dør (jeg vet at det finnes, men ikke hvor jeg får tak i det). og hvor bør jeg putte det inn i programmet?

Du trenger ikke å trene korsryggen mye, det holder med feks. 3x10reps (rolige bevegelser) 1 til 2 ganger i uka.

Pull-ups er best med håndflatene vekk fra deg! :) Du belaster hovedsaklig ryggen, og den kan du trene mer enn mange andre muskler i kroppen, så ta pull-ups like ofte som du feks. tar armhevinger.

I trapp vil du i begynnelsen merke at fingrene får gjennomgå, men dette er bare bra. De vil bli sterkere etter hvert og "ubehaget" vil forsvinne. God trening hvis du har tenkt å begynne med klatring også. :) En pull-up vil virke hardere når du ikke får viklet tommelen rundt det du løfter deg mot, dette har med nervene i kroppen å gjøre.

Lenke til kommentar

Fingerene mine klarer pullupsene fint, har spilt bass i over et år, så det begynner å komme litt muskler der ;)

Så hvis jeg da sier:

25 armhevinger (vanlige)

25 sit-ups (vanlige)

15 pullups

15 pullups (med bredt håndgrep)

15 pullups (med smalt håndgrep)

og så korsryggen et par ganger i uken, da flettet inn i programmet men med 3x10 reps?

eller bør jeg ta flere pullups? Jeg har ikke prøvd med de, så jeg vet ikke hvor mange jeg klarer

Lenke til kommentar

*Gå få å se hvor mange pullups jeg klarer*

hmmm.. det ble tungt ja, jeg klarte det med 5. Jeg kan kanskje klare det med 10 også, men da tror jeg at jeg er bra kake etterpå...

Får finne ut av det når jeg trener, så får jeg heller endre på det hvis det ikke går

Lenke til kommentar

Er pull-ups det samme som armdrag (dvs å bruke armene til å løfte seg opp fra bakken til haken er over et visst punkt)?? :dontgetit:

Lenke til kommentar

jepp, også kallt chins hvis du har bredt grep/bittelitt skrått?

Pull-ups er en ekstremt god basisøvelse, trener store deler av overkroppen inkl. BICEPS ;)

Husk, hvis du klarer, gjør øvelsene sakte, spesiellt på vei ned, da du må holde igjen, hvis du skjønte det...

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Får man synlige muskler av å drive mye med romaskin? Vil f.eks. overarmene, brystmusklene, etc. bli større? Planlegger å kjøpe en maskin, men vil jo vite hva jeg får ut av det først. ;)

Du får ikke større bryst av å ro. Det går på ryggen. Det blir som å spørre om du får større biceps av benkpress ;).

Lenke til kommentar

hmm, nå bare lurer jeg, men det høres ut som dere som trener virkelig seriøst aldri drikker cola eller noe sånn, bare spiser det som gir rette stoffer osv.. er det virkelig sånn? En i klassa mi spiser brødskiver med sjokoladepålegg og sier heller ikke nei til litt brus i ny å ne, å han er kaptein på landslage i landeveis sykkling (mange vet sikkert hvem det er) og så vidt jeg vet, bruker han heller ikke noen sånne proteinvarer mange driver å propper i seg.. så det sier vel att en kan nyte litt godvarer i ny å ne.. Men jeg kan fortstå det med mange måltider om dagen, bare i løpet av en vanlig skoledag da han ikke trener spiser han 8 brødskiver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...