Gå til innhold

Beste treningsmåte?

krizkriz

Anbefalte innlegg

@Razor: Jeg ekke sånn svær-svær-dørvakt-svær, bare litt... Velbygd kan man vel si ;)

For et år siden så jeg ut som ei pære, not any more, liksom. Jeg har en BMI på 25-26 dvs at jeg er på grensen til å være overvektig, men jeg er ganske kraftig bygd, så det må jo tas med i betraktninga. Skal dog begynne å trene kardio i morra (!!) for å deffe litt frem mot sommern.

Men du Razor, du som er jente og det hele: hva drar damer, 'a? Tell me! :yes: :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svømming er jo forbrennende det, men hva hvis du har de ekstra kiloene og ikke tør svømme pga bikinien? Er det noen annen sport som kan være nokså lik svømming, bare med klærne på? :p Altså at man bruker jævlig mange muskler..

Roing er kjempefint. Alternativt kan du jogge/løpe i terreng (!!), og hoppe og sprette litt fra tid til annen.

Lenke til kommentar
Svømming er jo forbrennende det, men hva hvis du har de ekstra kiloene og ikke tør svømme pga bikinien? Er det noen annen sport som kan være nokså lik svømming, bare med klærne på?  :p Altså at man bruker jævlig mange muskler..

Vel, for å si det sånn: Det er mange som svømmer og er SINNSYKT feite når de begynner. Jeg kan forsikre deg om at du vil møte 60-70 % feite når du begynner. Mange som begynner av en grunn: Bli tynne.

Svømming er, har jeg hært, den minst skadefri og beste sporten for alle muskler. det finnes hovedsaklig to skader innenfor svømming: Skulderskade (svømt for mye/hardt crawl eller butterfly) og kneskade (svømt for mye/hardt bryst). Sporten trener alle muskler i hele kroppen - alt fra topp til tå.

Vel, nå skal ikke jeg plage dere mer med min idiotiske informasjon.

Endret av c_u_m8
Lenke til kommentar

bfisk og RaZorbLadeKisS: Det er bare å begynne. Ta en økt på en/halvannen time et par dager i uka en liten stund. Ikke minst er det deilig.

Vel, jeg angrer ihvertfall ikke i etterkant. Man får finere og fastere kropp for både gutter og jenter. Det er vel også litt fint å ha i bakhodet. Det er en liten belønning, det og. Tenk, kanskje du blir den eneste på stranda med ekte muskler, og ikke bare fra boler.

Lenke til kommentar
Svømming er jo forbrennende det, men hva hvis du har de ekstra kiloene og ikke tør svømme pga bikinien? Er det noen annen sport som kan være nokså lik svømming, bare med klærne på? :p Altså at man bruker jævlig mange muskler..

Med klærne på ville jeg anbefale sykkling.

(Og et lite bad på turen da ;) )

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest hva dere skriver, men her er min vurdering av hvordan man trener hvis man vil ha maksimal utvikling uten å bruke all energien og tiden på trening:

Trening og spising er nøyaktig like viktig. Musklene bygges kun opp når de slapper av. De ødelegges av trening. Det er byggesteinene i proteinet som hjelper musklene å helbrede seg selv raskere og bygge seg opp til å bli større enn de var før de ble ødelagt. Derfor vil feil kosthold gi halv fremgang.

spising:

5-6 måltider om dagen.

Små porsjoner. (eks: to egg og to brødskiver = frokost)

ca 50/50 i protein/karbohydrat. evt 60/40

Masse vann. Masse masse masse. Mer enn du har lyst på. Mer enn du trenger for å slukke tørsten. minimum to glass med hvert måltid og masse etter og under trening.

Trening:

6 øker i uka. 1 dag fri.

dag 1: vekttrening: overkropp. (bryst, skuldre,biceps,triceps og rygg)

dag 2: kondisjon: etter pyramidesystemet med 4 ytelsetopper der den siste er maksimal ytelse. ca 20 minutter.

dag 3: vekttrening: underkropp. (lår front og bak, legger og mage)

dag 4: kondisjon.

dag 5: vekttrening: overkropp

dag 6: kondisjon.

dag 7: slappe av både fra kosthold og trening.

Evt kan man starte dagen med lange økter med lav ytelse noen av dagene som et tillegg til f.eks fettforbrenings/kondisjonstrener.

Det er mitt system. Har fullstendig forandret kroppen min og sinnet mitt.

Lenke til kommentar

50/50 med proteiner og karb kan jo være skadelig, hvertfall med såpass mye kondisjonstrening. Det eneste du oppnår er at du bruker proteinene som energi, og da blir det ikke glukose hjernen får å kose seg med. Glykose er hjernens (og mange andre organers) foretrukne energikilde, og mangel på dette vil kunne føre til svimmelhet, tretthet, irritasjon go humørsvingninger. Dessuten får du ikke nyttegjort deg proteinet slik det var tiltenkt.

Dessuten trenger du også en del fettsyrer - med dette programmet ville jeg hatt ca 40/40/20 på dagene med styrketrening og hviledagen, og 30/50/20 på dager med kondisjon.

Husk at uten tilgang energi er kroppens hovedprioritet, ikke restitusjon. F.eks. å innta proteiner rett etter trening, og alene, har ingen hensikt. Disse vil nesten utelukkende bli brukt til energi. Innta derimot proteinet sammen med en halv del raske karbs, en halv del "normale" karbs, og en del "treige" karbs, så vil du raskt få opp blodsukkeret, og kroppen lar proteinet være "i fred". Dessuten øker et karb-inntak insulin-nivået i blodet, og insulin katalyserer proteinopptaket, faktisk :)

Jeg ser også at det er dobbelt så mye overkropp-trening som underkropp. Dette vil jo gi en skeivhet dersom det som ønskes oppnådd er en generell styrkeøkning (tenker på trådstarter). Hva med å lage en treer-splitt i stedet? 1) Bryst, triceps og skuldre. 2) Rygg, biceps og mage. 3) Bein. Det er jo absolutt en mulighet. Tenker igjen på trådstarter, bare for å presisere det, altså. Hvis det over fungerer for deg er det ingen grunn til å snu opp-ned på det :)

Men rådet jeg vil gi til alle: Tren hardt, spis bra! Man lurer ingen andre enn seg selv ved å ta snarveier. De finnes ikke :woot:!

Lenke til kommentar
50/50 med proteiner og karb kan jo være skadelig, hvertfall med såpass mye kondisjonstrening. Det eneste du oppnår er at du bruker proteinene som energi, og da blir det ikke glukose hjernen får å kose seg med. Glykose er hjernens (og mange andre organers) foretrukne energikilde, og mangel på dette vil kunne føre til svimmelhet, tretthet, irritasjon go humørsvingninger. Dessuten får du ikke nyttegjort deg proteinet slik det var tiltenkt.

Dessuten trenger du også en del fettsyrer - med dette programmet ville jeg hatt ca 40/40/20 på dagene med styrketrening og hviledagen, og 30/50/20 på dager med kondisjon.

Husk at uten tilgang energi er kroppens hovedprioritet, ikke restitusjon. F.eks. å innta proteiner rett etter trening, og alene, har ingen hensikt. Disse vil nesten utelukkende bli brukt til energi. Innta derimot proteinet sammen med en halv del raske karbs, en halv del "normale" karbs, og en del "treige" karbs, så vil du raskt få opp blodsukkeret, og kroppen lar proteinet være "i fred". Dessuten øker et karb-inntak insulin-nivået i blodet, og insulin katalyserer proteinopptaket, faktisk :)

Jeg ser også at det er dobbelt så mye overkropp-trening som underkropp. Dette vil jo gi en skeivhet dersom det som ønskes oppnådd er en generell styrkeøkning (tenker på trådstarter). Hva med å lage en treer-splitt i stedet? 1) Bryst, triceps og skuldre. 2) Rygg, biceps og mage. 3) Bein. Det er jo absolutt en mulighet. Tenker igjen på trådstarter, bare for å presisere det, altså. Hvis det over fungerer for deg er det ingen grunn til å snu opp-ned på det :)

Men rådet jeg vil gi til alle: Tren hardt, spis bra! Man lurer ingen andre enn seg selv ved å ta snarveier. De finnes ikke :woot:!

nei, det er et ujevnt treningsprogram, på mer enn 6 dager, som fortsetter med jevn trening. det er litt av poenget, mye restitusjon har gitt meg masse resultater.

og jeg har jevn energi, mer enn noengang

Lenke til kommentar

Roing er vel helt genialt for overkroppen.... :)

Er enig i at svømming er en meget god allround øvelse, men så har vi det spørsmålet med folk som mener de har noen kilo for mye, og føler at det er ubehagelig å "vise seg frem" i svømmehallen. (selvfølgelig er det tåpelig å tenke slik, men det er desverre et reelt spørsmål for mange)

Jogging må da vel være genialt for hele kroppen, men jeg har gidd opp jogginga... Hovedgrunnen er vel at det er gørr kjedelig, men jogget en stund så hardt at jeg fikk såre muskler i måneder etterpå (vet ikke om det var leddbetennelse eller muskelbetennelse)

Har nå gått over til sykling, noe som også er en meget god kondisjons øvelse, virker ganske greit allround, men er meget bra for nedre halvdel av kroppen... er ikke så nøye på hvor mye jeg veier egentlig, for er ganske kraftig bygd, men vet at jeg har noen kilo for mye, og må prøve å bort med 10kg til sommeren (er 1.81 og veier 90kg)

Lurer på om det er reelt og klare å forbrenne vekk 10kg på 3måneder, eller om det da er muskelmassen som får gjennomgå?

Lenke til kommentar
Svømming er, har jeg hært, den minst skadefri og beste sporten for alle muskler. det finnes hovedsaklig to skader innenfor svømming: Skulderskade (svømt for mye/hardt crawl eller butterfly) og kneskade (svømt for mye/hardt bryst). Sporten trener alle muskler i hele kroppen - alt fra topp til tå.

Har drevet med svømming i 6 år, måtte slutte pga skulderskader. Får mye crawl ;) Det er sant som du sier. Det er veldig lite skader i svømming generelt.

6 øker i uka. 1 dag fri.

dag 2: kondisjon: etter pyramidesystemet med 4 ytelsetopper der den siste er maksimal ytelse. ca 20 minutter.

Body For Life?

Lenke til kommentar
Roing er vel helt genialt for overkroppen.... :)

Jepp, spesielt ryggen.

enig i at svømming er en meget god allround øvelse, men så har vi det spørsmålet med folk som mener de har noen kilo for mye, og føler at det er ubehagelig å "vise seg frem" i svømmehallen. (selvfølgelig er det tåpelig å tenke slik, men det er desverre et reelt spørsmål for mange)

Det er bare å ta seg en tur i svømmehallen, så oppdager man at alle mulige typer mennesker svømmer. Alt fra overvektige husmødre til profesjonelle idrettsutøvere og alt i mellom der. Man viser seg vel strent tatt ikke så veldig frem. Mesteparten av kroppen er under vann ;)

Lurer på om det er reelt og klare å forbrenne vekk 10kg på 3måneder, eller om det da er muskelmassen som får gjennomgå?

Jeg tror nok det er reelt, uten at jeg er helt sikker. Nøkkelen til å miste minimalt med muskelmasse under slanking er et kosthold rikt på proteiner. Bruk gjerne proteintilskudd. Ta kontakt folk som har peiling. Dette forumet for eksempel.

Lenke til kommentar

Har drevet med svømming i 6 år, måtte slutte pga skulderskader. Får mye crawl ;) Det er sant som du sier. Det er veldig lite skader i svømming generelt.

Grunnen til skulderskade som følge av crawl er (som oftest) skeiv håndstilling i begynnelsen av taket, når du legger deg til denne uvanen og i tilegg svømmer masse er skade en uheldig følge, men ved riktig veiledning fra starten er det mulig å unngå dette og derfor svømme så mye du vil.

Lenke til kommentar
6 øker i uka. 1 dag fri.

Body For Life?

Såg også at dette var body-for-life programmet med en gang, og da skal du bytte om på overkropp og underkropp hver uke:

1.uke overkropp-underkropp-overkropp

2.uke underkropp-overkropp-underkropp

osv...

Jeg driver selv med dette programmet, og er bare dels fornøyd. skal heller begynne med RYP programmet snart.

Ang. svømming.

Greit å ta et par økter i uke, men blir det ikke et problem med all kloren? Må jo stinke klor lang vei fra en som svømmer mange ganger i uka, og det blir dyrt med fuktighets kremer :)

Lenke til kommentar
Ang. svømming.

Greit å ta et par økter i uke, men blir det ikke et problem med all kloren? Må jo stinke klor lang vei fra en som svømmer mange ganger i uka, og det blir dyrt med fuktighets kremer :)

Jeg legger ikke mye merke til lukten lenger og får heller ikke klager fra andre :p dessuten fikser det seg med en god deo, jeg bruker heller ikke fuktighetskrem og ser ikke vitsen med det heller.

(Svømmer 4-5 ganger i uken)

Lenke til kommentar

Jeg har "hobbytrent" med vekter i 2-3 år nå, men alltid gitt totalt fa*n i kostholdet. Har ikke skadet å legge på seg noen kilo. Spiste pizza hver kveld i nesten et halvt år før jeg gikk inn i militæret, la ikke på meg et gram. (samt potetchips å annen mat i løpet av dagen)

Men som dere sier. PROTEIN og karbohydrater. Hvor finner jeg masse av dette i?

Hva finner man som regel i matskapet, kjøleskapet, og fryseren til foreldrene sine som det er masse protein og karbohydrater i? :roll:

Bare nevn masse, så jeg er sikker på at jeg finner noe jeg kan hive i meg hver dag :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...