Gå til innhold

Beste treningsmåte?

krizkriz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har linker/kan poste noe trenings greier jeg kan gjøre hjemme, uten store treningsapparater (gjerne bare med seg selv som vekt). Jeg trener 4-5 ganger i uken ellers, så jeg har ikke så god tid til å gå på treningsstudio. Har heller ikke store planer om å se ut som en overbolet okse, vil bli i stand til å løfte meg selv og litt til, og gjerne ha litt markerte muskler (det skal synes, men ikke bli overdrevet)

Hvordan regner man ut fettprosent?

Lenke til kommentar

Veier du 100kg og har 10 kg kroppsfett, har du 10% kroppsfett.

<5% er svært "deffa", dvs definerte muskler. Dersom du ikke har muskler, blir du da et beinrangel ;)

5-10% er lite kroppsfett

10-15% er nokså normalt nå til dags.

15-20% sier at du har en del "love handles"

>20% ... vel.. ja. Det bør du ikke ha :)

Øvelser du kan gjøre hjemme:

Kroppshevinger med både forhånds- og bakhåndsgrep, smalt og bredt (bom i taket, evt undersiden av en trapp)

Pushups, både bredt og smalt grep. Beina på gulvet, på stol eller enda høyere.

Situps, rette og skrå

Knebøy med noen tunge gjenstander i en sekk f.eks.

Spensthopp

Dips med to høye stoler (sett stolene med ryggene mot hverandre, ca 50cm avstand eller noe. Stå mellom dem, ta tak på toppen av ryggene, i øverste planken. Ha heeelt strake armer (lås deg ut), og løft beina sånn at du "står med armene" på stolryggene. Bøy så armene slik at du "dypper knæra" nedover, til du er minst 90 grader i albuen. Press opp igjen!)

Tåhevinger i en trapp eller noe - stå med fotballene helt ytterst på et trappetrinn, slipp deg så langt ned og press så langt opp du klarer. Leggene skal gjøre jobben.

bfisk ;)

Lenke til kommentar
Det er også lettere å få sixpack hvis du har under 12% kroppsfett. Selv har jeg vel mellom 5-10%.

:ermm:

Det er ikke lettere å få sixpack, alle har forsåvidt de samme musklene, men som jeg sa, jo mindre kroppsfet man har, jo mer deffa er man. Jeg har sixpack under her et sted, veit jeg, jeg har bare aldri sett den....

Lenke til kommentar
bfisk: Kan du alt? Har sett/skrevet noen poster der du har svart.. Du kan jo svare på alt fra vanskelige kjemi spørsmål til disse her, og i tillegg svare så godt.. Snodig kar. :)

Ingen kan alt, men jeg svarer på det jeg kan noe om. Derfor ser du meg aldri på noe HW-relatert, for eksempel, for der har jeg null peiling. Men, bevares, tusen takk :) Tar det som et kompliment jeg :)

Lenke til kommentar
Men hvordan vet jeg hvor masse fett jeg består av? Må nesten regne det ut på en eller annen måte før jeg finner prosenten.

Selv bruker jeg en spesialvekt som sender en viss mengde strøm gjennom kroppen, og på grunnlag av kroppens resistans kan man få målt fettmassen uavhengig av den fettfrie massen (muskler, bein osv) og kroppsvæsken. En slik vekt koster ca. 1500-2000kr, så et billigere alternativ er å oppsøke et helsestudio med en slik vekt eller benytte deg av en såkalt fettklype. Denne fungerer slik at man med denne måler fettmengden bestemte steder på kroppen, og deretter regner ut et gjennomsnitt av dette.

Men som bfisk sier, man bør ikke være så altfor opphengt i fettprosenten (med mindre man driver med seriøs kroppsbygging/fitnesstrening). Det viktigste er at man er fornøyd med seg selv og sin egen kropp!

Lenke til kommentar

bfisk: Ja, og om du er svær er det bare bra! Jeg har, men jeg skulle heller ønske at jeg var litt tykkere, alltid vært tynn etter at jeg har bedrevet med svømming.

Vel, er faktisk undervektig, ikke anorektiker, for all del, men trener du et par-tre ganger i uka med svømming i en liten stund, ja, da kan du si "sayanora baby" til de "ekstra kiloene", som en venn av meg sier. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...