Gå til innhold

Kan endring av polaritet ødelegge elektronikk?

Anbefalte innlegg

Kom ved et uhell til å endre polariteten på adapteret til et kretskort. Den virker ikke til fungere som den skal lenger. Hva har mest sannsynlig blitt ødelagt? 5V-regulatoren eller IC-ene? Jeg prøvde å måle strøm rundt omkring på kortet, men fant aldri 5V, bare rundt 3 eller under 1V. Kan jeg ha ødelagt regulatoren (og ikke noe mer)?

Håper på raskt svar! Tips meg gjerne om hvor(dan) ellers jeg kan feilsøke..

EDIT: Se alltid over innlegget etter at du har postet!

Endret av Ostekjeks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den er en programmerer for 16F84-chipper som ikke vil fungere.

Bilde

Vedlagt bilde viser hvordan kretsen ser ut. IC'ene skal ha 5V, sant? Hos meg viser det bare under 1V når jeg måler på diverse kontaktpunkter. Hva kan være ødelagt, og hvordan bør jeg feilsøke? Hva er det mest sannsynlig som har blitt ødelagt, og vet noen nøyaktig hvilken type komponent det er som befinner seg mellom kondensatoren og strømpluggen?

Lenke til kommentar

De 2 komponentene øverst til venstre ved siden av den største transistoren (IC1 78L05 og IC2 78L08) som ser ut som transistor (TO)" pakke) er spenningsregulatorer på henholdsvis 5V og 8V. Mål på disse. Midtere ben er GND og du har inngang på den ene siden og uspenning på den andre siden. Muligens en AC inn (se hvilket ben dette er; det er det som kommer fra power pluggen). Den andre siden skal altså ha 5V på den ene og 8V på den andre. Hvis det er disse som er røket får du begge fra elfa til under 10kr totalt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...