Gå til innhold

Project WaterMIST [Update 19/9]


Anbefalte innlegg

Hvordan skal jeg klare å få ut den knekte gjengetappen?

 

PS! Den neste gjengetappen skal IKKE bli kjøpt på biltema!

Du får prøve og lage en slags "gaffel" med to tenner som du kan lure ned i hullet på hver side av tappen. Så er det (kanskje) bare å skru den forsiktig ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan borre et hull i den biten som sitter fast gjenge det opp med linksgjenger og skruv en skru nedi, når den er inne fortsetter du og skru og do vil gjengetappen komme med.

Du kan også bare borre den ut og lage nye gjenger med en større dimensjon om det er plass til det.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg sparer den kobberbiten til senere. Har nok kobber til det. Blir nok chipset-blokk etterhvert. ;) Skal på Wurth og kjøpe en M3 gjengetapp i dag, regner med de har "litt" bedre kvalitet enn biltema. Må hva vert en svakhet i metallet, jeg heller skjønner ikke hvordan det skal gå ann å brekke den i noe så mykt som kobber.

Lenke til kommentar

Del 5: (16/05-04)

 

Det tok litt tid å finne kobberet jeg trengte, men jeg klarte endelig

å få tak i det og litt til. En grunn til at det ikke har gått så kjapt

er fordi hele familien har bursdag i April/Mai, slik at jeg har vert

opptatt nesten hver helg.

 

054.jpg

 

Her er kobberet jeg skaffet meg fra Dahle metallstøperi. Tre biter som

er 5mm tykk.

 

055.jpg

 

Går det ann å ha mere flaks? To av bitene passer perfekt. Var ikke jeg

som gravde de fram fra kobberbøtta hos Dahle metallstøperi en gang.

 

056.jpg

 

Siden jeg selvfølgelig klarte å knekke gjengetappen, jeg fatter fremdeles

ikke hvordan, men kan være pga ekstremt dårlig kvalitet. Da var det bare

å hive bort den bliten som passet så bra.

 

057.jpg

 

Jeg ga opp den lille blokken foreløpig og fortsatte til den store.

 

058.jpg

 

Jeg bruker en treskrue som syl for å markere hvor jeg skal ha hullene.

Fungerer utmerket.

 

059.jpg

 

Ferdig borret og testet om det gikk bra med en transistor.

 

060.jpg

 

Pusset den med 1200 papir, ser ikke så bra ut på grunn av blitsen.

 

061.jpg

 

De nye gjengetappene fra Wurth, kosta 150kr for to M3 tapper.

En som er litt spissere for starten og en som er litt butt for

slutten. Jeg at det var litt dyrt da jeg kjøpte dem, men fy flate

de var verdt hver eneste krone. Kobberet var som smør i forhold

til biltema-tappen.

 

062.jpg

 

Blir litt rot når jeg holder på, jeg er ikke kjent for å være den

mest ryddige, men får rydde litt når jeg blir ferdig. Kjekt å ha en

plass å mekke hvor man slipper å rydde sammen mellom hver gang.

 

063.jpg

 

Da mangler jeg bare å lodde på røret på toppen så er denne ferdig.

 

064.jpg

 

Siden jeg klarte å knekke gjengetappen i den første skinna så måtte

jeg lage en ny. Heldigvis hadde jeg fått med litt mere kobber enn det

jeg trengte.

 

065.jpg

 

Siden han som skulle kappe skinna med vinkelsliper for meg ikke var

hjemme så måtte jeg jobbe litt videre med det samme jeg hadde tid.

 

066.jpg

 

Kjekt å ha mobil skrustikke med plate.

 

067.jpg

 

Kapping så knistene fyker. Fikk ikke med gnistene da men...

 

068.jpg

 

Ferdig kappet, kobberet ble glovarmt. Måtte vente i et kvarter før

det var mulig å ta i bitene.

 

069.jpg

 

Etter litt jobbing ble også den lille skinna ferdig.

 

070.jpg

 

Nærbilde av den lille blokka. De to transistorene som er på den minste

kjøleribba skal jeg også ha her.

 

071.jpg

 

Testing om de passet. Det gjorde de og nå må jeg finne ut hvordan jeg

skal ha rørene.

Endret av White_Tiger
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Del 6: (28/06-04)

 

Desverre så har prosjektet stått still en stund på grunn av diverse

trøbbel med kamera, programvare, vær å bruke flammekasteren

(gassloddebolten) i og problemer med å skaffe materialer. Jeg har kommet

en del lengre, men har ikke fått testet den enda.

 

 

072.jpg

 

På tide å bøye til røret som skal kjøle ribbene.

 

 

073.jpg

 

Rørbøyeren er noe av verktøyet fra Biltema jeg er fornøyd med.

Den er bare genial.

 

 

074.jpg

 

Røret passer bare nesten, men det skal fikses.

 

 

075.jpg

 

Rørkutter, jeg kjøpte den etter jeg hadde knust ørtogørti skiver til dremelen.

Den skjærer som om det var smør og resultatet er perfekt.

 

 

076.jpg

 

Testing må til, sjekker her om 90° albuene er der de skal være.

 

 

077.jpg

 

Pussing av rørdeler før lodding. Viktig at delene er rene, ellers kan de være

både vanskelig å lodde og ikke sitte så bra.

 

 

078.jpg

 

ops, ble visst litt skjevt. Må visst loddes om det ene røret.

 

 

079.jpg

 

Ferdig loddet og pusset. Tok sin tid å fjerne et tonn ekstra tinn :(

 

 

080.jpg

 

Artic Silver Cheramique må jo være den klare vinner i ei strømforsyning. :)

Påmontering av transistorer er påbegynt.

 

 

081.jpg

 

Ei kjøleribbe helt ferdig.

 

 

082.jpg

 

Transistorer og teperaturføler for den andre blokken.

Siden jeg ikke visste hvor jeg skulle ha temperaturføleren

tok jeg bare å hadde den der den sto fra før.

 

 

083.jpg

 

Endelig ferdig montert. Enten må jeg skaffe plastklemmeslanger ellers

må jeg bruke strips på silikonslangen, jeg vet ikke

 

 

084.jpg

SketchUP-fil

 

Jeg skal jo lage ei ny inpakning på strømforsyninga, fordi jeg vil ha den mindre.

Jeg har sett en del videoer om hvordan å bruke SketchUP nå og begynner å få taket på det.

Har hatt et år med AutoCAD som valgfag, men der skriver man bare for å få alt 100% nøyaktig.

Med SketchUP klarer man å få alt 100% nøaktig med bare å bruke musepekeren. Uvant...

 

 

085.jpg

 

1mm aluminiumsplate kjøpt på kaia i Trondheim hos en sveiser. Han tok 100kr for en halv kvaderat

kappet av fra en stor plate. Det er sikkert det kostet bedriften i den tiden han stod å grubla

over prisen :D

 

 

086.jpg

 

Innkjøp av noe verktøy, metallsaks og gummihammer :)

 

 

087.jpg

 

Oppmåling av deler, fant ut etterpå at det var litt tåpelig oppmerking :p

 

 

088.jpg

 

Platesaksa var veldig enkel og jobbe med, men klarte å lage noen hakk, men det får være.

 

 

089.jpg

 

Videre merking om bøying og klipping. Dette skal bli bunnen.

 

 

090.jpg

 

Borring av hull til vannrørene. Bruker gummiforinger slik at det ser litt pener ut.

 

 

091.jpg

 

Test-fit. Puh, passet. :D

 

 

092.jpg

 

Har også lagd hull for strømtilkobling og knapp.

 

 

Det var alt for denne gangen. Får håpe det ikke blir så lenge imellom oppdateringene nå framover.

Lenke til kommentar

Hei!

Yes! :D Endelig kom den! Venta i hele kvelden på oppdateringen... Ser jo mektig bra ut! :dribble: Ser du har begynt å montere, eller er alt montert så det bare er å lodde fast strøm kontakten og plugge inn? Som jeg nevnte i PM til deg så var jeg redd for at det hadde skjedd noe "skummelt", men du hadde taket på det du! Du tok vel en skisse av alt før du de-monterte? Håper den blir vann tett den skjøten din :roll: Stå på! :woot: Håper på oppdatering snart! :mrgreen:

Mvh

Magnus Kofoed

Lenke til kommentar

Alt er montert untatt drevkontakter, ATX-kontakt og 220v strømtilkobling. Den skjøten min burde være ganske tett, skal teste den, men bruker slike silikonslanger over kobberrør flere plasser og da bruker jeg strips til å feste med.

 

En annen grunn til at ting tar så lang tid er at jeg har flere idèr i hodet enn jeg rekker å gjøre. Jeg jobber på en annen ting for tiden også, kan poste den her når den er ferdig.

Kan nevne et hint som:

10.jpg

Endret av White_Tiger
Lenke til kommentar

Skeptisk til at du har tenkt å lage tett kasse. Da slipper ikke varmen fra

de ikke vannkjølte komponentene ut. Gikk selv motsatt vei og boret

luftehuller i toppen av PSU-boksen og kabinettet for å slippe varmen ut:

Lufting Dette i tillegg til de to 80mm hullene i bunnen og baksiden.

 

Den tidligere nevnte motstanden er for å lade ut kondensatorne når

PCen slås av. Håper du ikke har fjernet den...

 

Ellers, :thumbup:

 

Her er min... Vannkjølt PSU

Endret av OogaBooga
Lenke til kommentar

Ser ikke så bra ut for det LCD prosjektet mitt, tror displayet er ødelagt.

Har gått over alle kabler og hele printkortet, men finner ikke ut hvorfor

noen linjer ikke funker.

 

Her testa jeg med kun 5v og jord.

lcd.jpg

 

Ocshoot sitt lcd display fra www.hammar.no

test1.jpg

 

Tror dere det er bare å kaste diplayet?

Fikk det fra en gammel erikson-telefon på jobben, har flere,

så gidder ikke å rote med det her hvis det ikke funker.

Endret av White_Tiger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...