Arctic Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Hvordan skal jeg klare å få ut den knekte gjengetappen? PS! Den neste gjengetappen skal IKKE bli kjøpt på biltema! Du får prøve og lage en slags "gaffel" med to tenner som du kan lure ned i hullet på hver side av tappen. Så er det (kanskje) bare å skru den forsiktig ut. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Du kan borre et hull i den biten som sitter fast gjenge det opp med linksgjenger og skruv en skru nedi, når den er inne fortsetter du og skru og do vil gjengetappen komme med. Du kan også bare borre den ut og lage nye gjenger med en større dimensjon om det er plass til det. Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 10. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2004 Jeg tror jeg sparer den kobberbiten til senere. Har nok kobber til det. Blir nok chipset-blokk etterhvert. Skal på Wurth og kjøpe en M3 gjengetapp i dag, regner med de har "litt" bedre kvalitet enn biltema. Må hva vert en svakhet i metallet, jeg heller skjønner ikke hvordan det skal gå ann å brekke den i noe så mykt som kobber. Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 16. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2004 (endret) Del 5: (16/05-04) Det tok litt tid å finne kobberet jeg trengte, men jeg klarte endelig å få tak i det og litt til. En grunn til at det ikke har gått så kjapt er fordi hele familien har bursdag i April/Mai, slik at jeg har vert opptatt nesten hver helg. Her er kobberet jeg skaffet meg fra Dahle metallstøperi. Tre biter som er 5mm tykk. Går det ann å ha mere flaks? To av bitene passer perfekt. Var ikke jeg som gravde de fram fra kobberbøtta hos Dahle metallstøperi en gang. Siden jeg selvfølgelig klarte å knekke gjengetappen, jeg fatter fremdeles ikke hvordan, men kan være pga ekstremt dårlig kvalitet. Da var det bare å hive bort den bliten som passet så bra. Jeg ga opp den lille blokken foreløpig og fortsatte til den store. Jeg bruker en treskrue som syl for å markere hvor jeg skal ha hullene. Fungerer utmerket. Ferdig borret og testet om det gikk bra med en transistor. Pusset den med 1200 papir, ser ikke så bra ut på grunn av blitsen. De nye gjengetappene fra Wurth, kosta 150kr for to M3 tapper. En som er litt spissere for starten og en som er litt butt for slutten. Jeg at det var litt dyrt da jeg kjøpte dem, men fy flate de var verdt hver eneste krone. Kobberet var som smør i forhold til biltema-tappen. Blir litt rot når jeg holder på, jeg er ikke kjent for å være den mest ryddige, men får rydde litt når jeg blir ferdig. Kjekt å ha en plass å mekke hvor man slipper å rydde sammen mellom hver gang. Da mangler jeg bare å lodde på røret på toppen så er denne ferdig. Siden jeg klarte å knekke gjengetappen i den første skinna så måtte jeg lage en ny. Heldigvis hadde jeg fått med litt mere kobber enn det jeg trengte. Siden han som skulle kappe skinna med vinkelsliper for meg ikke var hjemme så måtte jeg jobbe litt videre med det samme jeg hadde tid. Kjekt å ha mobil skrustikke med plate. Kapping så knistene fyker. Fikk ikke med gnistene da men... Ferdig kappet, kobberet ble glovarmt. Måtte vente i et kvarter før det var mulig å ta i bitene. Etter litt jobbing ble også den lille skinna ferdig. Nærbilde av den lille blokka. De to transistorene som er på den minste kjøleribba skal jeg også ha her. Testing om de passet. Det gjorde de og nå må jeg finne ut hvordan jeg skal ha rørene. Endret 16. mai 2004 av White_Tiger Lenke til kommentar
Kauder Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 GENIALT!!!! (Dette med gnister og kober, hvordan i alle dager fik du dét til da? Kappet kobber med vinkelsliper, ensværjæveltilogmed, med alt som kom da var et lilla støv...) ---> GENIALT!!!! Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 17. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2004 Var kanskje litt overdrevet den setningen, men det gnistra ja, men ikke så mye. Jeg tror det er fordi kobberet er så mykt. Jeg klarer ikke å få til gnister med dremelen og kobber, men kom gnister lett mot stål. Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 Ser bra ut!! Har lest at noen av spolene i strømforsyningen kan bli varme, kansje du bør feste en liten kjøleribbe på dem? Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 17. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2004 Mulig det, er ikke kjøling på spolene i Project WaterPower, men i vannkjølte strømforsyningen til Zerofanzone så har de kjølt den ene spolen. Lenke til kommentar
Naasaa Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 Ser veldig bra ut dette White_tiger, gleder meg til å få høre temperaturene jeg Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 28. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2004 Del 6: (28/06-04) Desverre så har prosjektet stått still en stund på grunn av diverse trøbbel med kamera, programvare, vær å bruke flammekasteren (gassloddebolten) i og problemer med å skaffe materialer. Jeg har kommet en del lengre, men har ikke fått testet den enda. På tide å bøye til røret som skal kjøle ribbene. Rørbøyeren er noe av verktøyet fra Biltema jeg er fornøyd med. Den er bare genial. Røret passer bare nesten, men det skal fikses. Rørkutter, jeg kjøpte den etter jeg hadde knust ørtogørti skiver til dremelen. Den skjærer som om det var smør og resultatet er perfekt. Testing må til, sjekker her om 90° albuene er der de skal være. Pussing av rørdeler før lodding. Viktig at delene er rene, ellers kan de være både vanskelig å lodde og ikke sitte så bra. ops, ble visst litt skjevt. Må visst loddes om det ene røret. Ferdig loddet og pusset. Tok sin tid å fjerne et tonn ekstra tinn Artic Silver Cheramique må jo være den klare vinner i ei strømforsyning. Påmontering av transistorer er påbegynt. Ei kjøleribbe helt ferdig. Transistorer og teperaturføler for den andre blokken. Siden jeg ikke visste hvor jeg skulle ha temperaturføleren tok jeg bare å hadde den der den sto fra før. Endelig ferdig montert. Enten må jeg skaffe plastklemmeslanger ellers må jeg bruke strips på silikonslangen, jeg vet ikke SketchUP-fil Jeg skal jo lage ei ny inpakning på strømforsyninga, fordi jeg vil ha den mindre. Jeg har sett en del videoer om hvordan å bruke SketchUP nå og begynner å få taket på det. Har hatt et år med AutoCAD som valgfag, men der skriver man bare for å få alt 100% nøyaktig. Med SketchUP klarer man å få alt 100% nøaktig med bare å bruke musepekeren. Uvant... 1mm aluminiumsplate kjøpt på kaia i Trondheim hos en sveiser. Han tok 100kr for en halv kvaderat kappet av fra en stor plate. Det er sikkert det kostet bedriften i den tiden han stod å grubla over prisen Innkjøp av noe verktøy, metallsaks og gummihammer Oppmåling av deler, fant ut etterpå at det var litt tåpelig oppmerking Platesaksa var veldig enkel og jobbe med, men klarte å lage noen hakk, men det får være. Videre merking om bøying og klipping. Dette skal bli bunnen. Borring av hull til vannrørene. Bruker gummiforinger slik at det ser litt pener ut. Test-fit. Puh, passet. Har også lagd hull for strømtilkobling og knapp. Det var alt for denne gangen. Får håpe det ikke blir så lenge imellom oppdateringene nå framover. Lenke til kommentar
Makofoed Skrevet 28. juni 2004 Del Skrevet 28. juni 2004 Hei! Yes! Endelig kom den! Venta i hele kvelden på oppdateringen... Ser jo mektig bra ut! Ser du har begynt å montere, eller er alt montert så det bare er å lodde fast strøm kontakten og plugge inn? Som jeg nevnte i PM til deg så var jeg redd for at det hadde skjedd noe "skummelt", men du hadde taket på det du! Du tok vel en skisse av alt før du de-monterte? Håper den blir vann tett den skjøten din Stå på! Håper på oppdatering snart! Mvh Magnus Kofoed Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 29. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2004 (endret) Alt er montert untatt drevkontakter, ATX-kontakt og 220v strømtilkobling. Den skjøten min burde være ganske tett, skal teste den, men bruker slike silikonslanger over kobberrør flere plasser og da bruker jeg strips til å feste med. En annen grunn til at ting tar så lang tid er at jeg har flere idèr i hodet enn jeg rekker å gjøre. Jeg jobber på en annen ting for tiden også, kan poste den her når den er ferdig. Kan nevne et hint som: Endret 29. juni 2004 av White_Tiger Lenke til kommentar
Irons Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 Nais work! Har nesten, merk nesten lyst til å prøve, men jeg tørr ikke... keep it up! Lenke til kommentar
Diablito2k Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 Seriøst NICE White_Tiger! Lenke til kommentar
Ceaucescu Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 Ja, utrolig dyktig gjort dette! Lenke til kommentar
Hardfredd Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 Helt konge White_Tiger!!!! Meeeget dyktig gjort. Lenke til kommentar
Koffe Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 Det må jeg si! Så gjennomført vannmodding av psu har jeg aldri sett! la oss få vite noen temperaturer når du er ferdig! Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 (endret) Skeptisk til at du har tenkt å lage tett kasse. Da slipper ikke varmen fra de ikke vannkjølte komponentene ut. Gikk selv motsatt vei og boret luftehuller i toppen av PSU-boksen og kabinettet for å slippe varmen ut: Lufting Dette i tillegg til de to 80mm hullene i bunnen og baksiden. Den tidligere nevnte motstanden er for å lade ut kondensatorne når PCen slås av. Håper du ikke har fjernet den... Ellers, Her er min... Vannkjølt PSU Endret 29. juni 2004 av OogaBooga Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 29. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2004 (endret) Ser ikke så bra ut for det LCD prosjektet mitt, tror displayet er ødelagt. Har gått over alle kabler og hele printkortet, men finner ikke ut hvorfor noen linjer ikke funker. Her testa jeg med kun 5v og jord. Ocshoot sitt lcd display fra www.hammar.no Tror dere det er bare å kaste diplayet? Fikk det fra en gammel erikson-telefon på jobben, har flere, så gidder ikke å rote med det her hvis det ikke funker. Endret 29. juni 2004 av White_Tiger Lenke til kommentar
PioUs-JiN Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 noe som var galt med mitt LCD-display fra hammar.no var at selve displayet hadde for dårlig kontakt med printkortet, men med litt sprit og en q-tips fikk jeg alt rent og det funka helt fint Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå