White_Tiger Skrevet 3. april 2004 Forfatter Del Skrevet 3. april 2004 Er ikke noen potmetre nei, men skal teste hvordan spenningene er først før jeg vurderer å hive inn noen potmetre. Men artic, kanskje du vet hvorfor den 39 Ohms motstanden er mellom jord og +12v på utgangen? Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 4. april 2004 Forfatter Del Skrevet 4. april 2004 (endret) Jeg tenkte å ha alt i den første posten, men fikk melding om at jeg hadde flere bilder enn det som var tillatt i en post Del 3 er ute, enjoy! Del 3: (04/04-04) Beklager, men bildene har vert utilgjengelig til tider og det er fordi serveren har blitt utsatt for DDoS(Distributed Denial of Service) og alle åpne filer ble ødelagt på grunn av en bug i OpenSSL. Nå har jeg jobbet litt mere med strømforsyningen. Det tar litt tid fordi jeg har hatt litt trøbbel med pc'n i det siste, men har fått ordnet på det nå. Siden det også er påskeferie nå så får jeg sikkert mekka enda litt mere på den. Jeg lurer fortsatt hva den 39 Ohms motstanden mellom +12v og GND gjør der. Jeg nevnte tidligere at jeg skal bytte ut alle kablene med noen som er litt penere. Dette gjør til at jeg må lodde ut alle ledninger for strøm til pc'n. Dette tar litt tid, men så skal det bli bra. Etter å ha loddet ut alle ledningene begynte jeg på transistorene. Jeg har vurdert forskjellige løsninger, men jeg skal ha transistorene der de er nå og bare bytte ut kjøleren med kobber og lodde på et rør på toppen. Dere får se hvordan det blir etterhvert. Litt vanskelig å se hva jeg har gjort på bildet, men jeg har fjernet tinnet fra føttene til transistorene med en tinnsuger. Den sørste kjøleribben endelig av. Er 20 føtter som skal loddes av og dette tar lang tid, men når man holder på med slikt får man bare ta tiden til hjelp å være tålmodig. Målte litt på kassa hvor bred jeg kunne ha en ny strømforsyning, jeg vil heller ta ibruk bredden istedet for høyden. Grunnen til at jeg vil ha strømforsyningen så lav som mulig er fordi jeg ser for meg ettervert at jeg vil ha en EVO 240 i topp, men det er ikke plass slik som det er nå. Jeg har god plass til å ha det kortet som sto over kondensatorene ved sidenav for å spare i høyden. 5mm tykk kobber, tror jeg skal lete litt før jeg klarer å få tak i det. Jeg har heldigvis en bestefar som skulle se etter hva han hadde. Da var den andre ribben loddet av. Ble nesten litt tomt på kortet. Jeg syntes denne kabelen tok vel mye plass, når vannkjølingen kommer regner jeg med at jeg trenger den plassen jeg kan få rundt transistorene. Jeg var innom ClasOhlson for noen dager siden og så denne lå å ropte "Kjøp meg". Jeg tenkte at denne ville være perfekt til kabling i en pc. Er egentlig 0.75mm2 høytalerkabel og 25m burde holde regner jeg med. Ble ikke det mye penere? Ihvertfall tok det mye mindre plass. Skal jeg klare å koble dette kortet ved sidenav det andre så kan jeg ikke ha kablene koblet til fra undersiden. Jeg skal også fjerne kjøleribben på kortet, noe som va enklere sagt enn gjort. Kjøleribben var loddet fast i kortet og all varme jeg tilførte tinnet gikk rett til kjøleribba. Her er den første gangen jeg skulle ønsket jeg hadde hatt en loddebolt på mere enn 15w, men er ikke hver dag man lodder kjøleribber. Etter en god stund med oppvarming og forskjellige metoder fikk jeg av kjøleribben med transistorene. Loddet på nye pene kabler, disse kablene er også mye mere fleksible enn de gamle fordi de er mere finkordelt. Da er kortet på plass med ny kabling. Siden det er påske nå får jeg jobbet litt ekstra med den. Endret 14. april 2004 av White_Tiger Lenke til kommentar
Kauder Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 Nicely done ! Blir pent dette ! Bare synd for meg som ikke har råd til ny strømforsyning engang.... Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 Ikke spør meg om den motstanden... Hør på elektronikkforumet. Men har en mistanke om at det har noe med utladning av PSU etter man skrur av strømmen Lenke til kommentar
scoot Skrevet 5. april 2004 Del Skrevet 5. april 2004 Eeh.. Skjønte bare at du har modda den PSU`n, men ble det pent ? .. Ja! Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 5. april 2004 Forfatter Del Skrevet 5. april 2004 Eeh.. Skjønte bare at du har modda den PSU`n, men ble det pent ? .. Ja! Er ikke nær ferdig enda, vannkjøling kommer etterhvert, må få tak i 5mm kobberplate først. Skal jobbe med kablingen til ATX kontakten framover nå. Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 11. april 2004 Forfatter Del Skrevet 11. april 2004 Jada jada, del 4 kommer når stefaren min kommer hjem fra påskeferie, er hans kamera Lenke til kommentar
Grev_Rasmus Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 sinnsykt bra arbeid, det kommer til å bli bra!!! det er bra det er noe som gidder Lenke til kommentar
MADsen Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 blir bra dette..(jag hadde ikke tatt sjansen på dette med en så dyr psu.. qtec kanskje... men det ser ut til/virker som om du har skillsene til dette.! lykke til! håper dette blir bra! Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 11. april 2004 Forfatter Del Skrevet 11. april 2004 Siden serveren jeg hadde bildene på ble DoS'et til H****** av en australier så har jeg overført bildene til min egen server. Denne står på ei telenor ADSL 704/128 linje, så det _kan_ gå tregt. Lenke til kommentar
Conan_Warrior Skrevet 11. april 2004 Del Skrevet 11. april 2004 blir bra dette..(jag hadde ikke tatt sjansen på dette med en så dyr psu..qtec kanskje... men det ser ut til/virker som om du har skillsene til dette.! lykke til! håper dette blir bra! hehe.. jeg har ikke så god råd engang.. jeg fikk nesten råd til en 450W q-drid som står nå og leker jetfly i pc'en min! men bare vent.. snart blir det litt på denne karen også Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 konge.. litt riski med vann inni en psu med såpass spenninger.. fare for lekkasje? håper ikke det nei Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 12. april 2004 Forfatter Del Skrevet 12. april 2004 (endret) Del 4: (12/04-04) Har jo vert en tur på hytta og slikt i påska da, så jeg har ikke fått gjort så veldig mye. Jeg fant en ødelagt ATX strømforsyning på jobb hvor jeg knabbet til meg denne, er bedre å gjøre det på en annen plugg enn den orginale slik at jeg ser hva som skal hvor på den orginale. For å få ut pinnene i ATX kontakten måtte jeg lage meg et verktøy. Til dette fant jeg fram min parterte P4 boxed kjøler. Etter en stund med saging, borring og filing ble da ikke resultatet så hverst, men lykken varte ikke lenge. Siden verktøyet ble laget i aluminium så knakk den etter den 6. pinnen. Så da måtte jeg finne på noe annet. Etter litt roting i diverse skuffer fant jeg et brekt urmakerskrujærn, jeg slipte med dremelen og den passet perfekt. Det tok sin tid, men etter en stund så klarte jeg til slutt å få ut alle pinnene. Jeg klarte selvsagt og brekke mothakene til to av de, men får finne tak i en ATX kontakt til på jobb. Dette tok enda lengere tid, å fjerne alle ledningstumpene. Til dette brukte jeg en DeWalt drill med Dremel slipeskive. Siden jeg hadde slipt vekk det orginale festet til ledningen lodded jeg bare på de nye ledningene. Jeg strevde litt med de pinnene som skulle ha måleledning. Første pinnen på plass. Etter en god del jobbing hadde jeg fått på plass alle untatt to av pinnene. Et lite nærbilde av kontakten. Jeg gjorde det likt med drevkontakten også. Her har jeg satt på ei gjennomsiktig krympestrømpe som gjør det litt ryddigere. Her er test-diskene mine, tror den største er på 2GB. Den siste kontakten skal gå til grafikkortet. Endret 14. april 2004 av White_Tiger Lenke til kommentar
atrax Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 Du er ikke det minste redd for at det kan bli lett å bytte om ledningene til atx-kontakten når du skal lodde dem fast igjen? Uansett, alltid kjekt å lese worklogs! Lenke til kommentar
cc Skrevet 12. april 2004 Del Skrevet 12. april 2004 (endret) Vil minne om denne, som gjør jobben endel enklere: http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=222032&hl= atrax: slik kan man f.eks gjøre: Edit: Får ikke opp noen av bildene nå (se klokkeslett under), ellers så skulle du seff fått en kommentar på arbeidet Endret 12. april 2004 av cc Lenke til kommentar
Crinos Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 Sweet, men kanskje noe stress? Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 13. april 2004 Forfatter Del Skrevet 13. april 2004 Da er bildene oppe igjen, Telenor har av enellerannen rar grunn byttet ip til meg 20 ganger iløpet av dagen, så no-ip klikka litt Lenke til kommentar
Kauder Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 (endret) Har ikke du hørt om start.no? home.no.net? Skjønner ikke hvorfor du ikke kan legge bilder ut der... (Eller så har jeg ikke bare fått det med meg..) Endret 13. april 2004 av Kauder Lenke til kommentar
Prnkstr Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 Del 4: (12/04-04) Har jo vert en tur på hytta og slikt i påska da, så jeg har ikke fått gjort så veldig mye. What`? Var du ikke på TG`? Enhver nerd med respekt for seg selv dro dit i påsken! Tilbrakte de første 4 dagene på hytta.....så dro jeg til hamar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå