Gå til innhold

problemer med radeon 9800 driver?


Anbefalte innlegg

hardware:

asus p4c800-e

p4 2,8ghz

radeon 9800 pro

------------------------

driver:

fglrx-4.3.0-3.7.6.i386.rpm fra ati.com

------------------------

[opticus@dhcppc0 bin]$ fglrxinfo

display: :0.0 screen: 0

OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.

OpenGL renderer string: RADEON 9800 Pro Generic

OpenGL version string: 1.3 (X4.3.0-3.7.6)

------------------------

[opticus@dhcppc0 bin]$ fgl_glxgears

424 frames in 5.0 seconds = 84.800 FPS

425 frames in 5.0 seconds = 85.000 FPS

------------------------

[root@dhcppc0 bin]# lsmod

 

fglrx 204228 128

intel-agp 17372 1

agpgart 31016 2 intel-agp

------------------------

 

burde jeg ikke få et bedre resultat med fgl_glxgears?

 

brukte denne guiden fra linuxquestions.org

 

EDIT: kjører dette på mandrake 10

EDIT: fjernet den lange lista til lsmod

Endret av opticus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hardware:

asus p4c800-e

p4 2,8ghz

radeon 9800 pro

------------------------

driver:

fglrx-4.3.0-3.7.6.i386.rpm fra ati.com

------------------------

[opticus@dhcppc0 bin]$ fglrxinfo

display: :0.0 screen: 0

OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.

OpenGL renderer string: RADEON 9800 Pro Generic

OpenGL version string: 1.3 (X4.3.0-3.7.6)

------------------------

[opticus@dhcppc0 bin]$ fgl_glxgears

424 frames in 5.0 seconds = 84.800 FPS

425 frames in 5.0 seconds = 85.000 FPS

------------------------

[root@dhcppc0 bin]# lsmod

Module Size Used by

sg 38044 0

sr_mod 17060 0

fglrx 204228 128

lp 12200 0

md5 3872 1

ipv6 232352 8

snd-seq-oss 31232 0

snd-seq-midi-event 7552 1 snd-seq-oss

snd-seq 51024 4 snd-seq-oss,snd-seq-midi-event

snd-pcm-oss 51812 0

snd-mixer-oss 17952 1 snd-pcm-oss

snd-intel8x0 32776 0

snd-ac97-codec 58148 1 snd-intel8x0

snd-pcm 93156 2 snd-pcm-oss,snd-intel8x0

snd-timer 24484 2 snd-seq,snd-pcm

gameport 4480 1 snd-intel8x0

snd-page-alloc 11972 2 snd-intel8x0,snd-pcm

snd-mpu401-uart 7072 1 snd-intel8x0

snd-rawmidi 23616 1 snd-mpu401-uart

snd-seq-device 8008 3 snd-seq-oss,snd-seq,snd-rawmidi

snd 52484 12 snd-seq-oss,snd-seq-midi-event,snd-seq,snd-pcm-oss,snd-mixer-oss,snd-intel8x0,snd-ac97-codec,snd-pcm,snd-timer,snd-mpu401-uart,snd-rawmidi,snd-seq-device

soundcore 9248 1 snd

af_packet 20520 2

raw 7616 1

ide-floppy 18752 0

ide-tape 34864 0

ide-cd 40548 0

cdrom 37184 2 sr_mod,ide-cd

floppy 59444 0

e1000 81764 0

ohci1394 33956 0

ieee1394 287856 1 ohci1394

nls_iso8859-1 3904 3

ntfs 85932 3

supermount 37876 3

intel-agp 17372 1

agpgart 31016 2 intel-agp

ppa 12296 0

parport_pc 32832 1

imm 12360 0

scsi_mod 114744 4 sg,sr_mod,ppa,imm

parport 38952 4 lp,ppa,parport_pc,imm

usblp 12256 0

tsdev 7168 0

evdev 9504 0

usbmouse 5216 0

ehci-hcd 24196 0

hid 53312 0

uhci-hcd 29104 0

usbcore 99132 7 usblp,usbmouse,ehci-hcd,hid,uhci-hcd

rtc 11576 0

ext3 110376 2

jbd 54328 1 ext3

------------------------

 

burde jeg ikke få et bedre resultat med fgl_glxgears?

 

brukte denne guiden fra linuxquestions.org

 

EDIT: kjører dette på mandrake 10

Du har mye info som ikke er til noe nytte, men er det ikke et eget tema "Linux" på ATI`s hjemme side?

 

 

mvh Stian_A

Lenke til kommentar

Det kan virke som at ATI sine drivere bare blir dårligere jo nyere de er. Mitt forslag er at du driter i 3.7.6, da den versjonen er kjent for å ikke by på annet en kompatibilitetsproblemer og ytelsesreduksjon uansett forhold. Gå heller for 3.7 eller 3.2.8. 3.7 og 3.2.8 på patches med vmalloc-patchen for å ordne noen bugs med MTRR (som du aktivere i kernelen) hvis du bruker linux 2.6.x. Sistnevnte må også patches med en amd-fix hvis du har en AMD cpu...

 

display: :0.0 screen: 0

OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.

OpenGL renderer string: RADEON 9800 Pro Generic

OpenGL version string: 1.3 (X4.3.0-3.7.6)

Nyere drivere er ikke optimalisert med SSE og MMX-støtte.... "Generic" betyr alltid "bedriten erstatningsdriver med dertil bedriten ytelse" :p

 

Det er også viktig å ikke kompilere inn støtte for DRI i kjernen. Dvs. at du ikke kan kompilere inn noen drivere. Men det går bra å bruke dem som moduler... Men det faktum at driveren tilsynelatende er lastet riktig vitner om at du har gjort dette riktig.

 

Det hadde vært fint om du kunne komme med litt mer info; Sjekk outputen til glxinfo og XFree86-loggen (/var/log/XFree86.0.log eller no' sånt).

 

lsmod-outputen ser grei ut. Det som er interessant her er:

fglrx 204228 128

intel-agp 17372 1

agpgart 31016 2 intel-agp

agpgart-driveren er lastet, sammen med den tilhørende intel-agp-modulen til ditt brikkesett. Spørsmålet er om fglrx tar i bruk AGP...

 

Som standard er intel-agp-modulen bare avhengig av agpgart for å fungere (dvs. at agp-gart lastes "automagically" ved modprobe intel-agp). Sjekk om du har en liknende ordning for fglrx:

Jeg antar at du har en relativt ny distrubsjon som benytter seg av den nye module-init-tools-pakken (som kreves for å laste moduler med linux 2.6.x). Det skal finnes en fil som heter /etc/modprobe.conf. Dette er nyversjonen av /etc/modules.conf; Sjekk om modprobe.conf inneholder noen referanser til fglrx. Det burde se omtrent slik ut:

 

install fglrx /sbin/modprobe intel-agp; /sbin/modprobe --ignore install fglrx

Dette betyr noe ala: "Modul fglrx er avhengig av intel-agp for å fungere skikkelig (men de er ikke avengige av hverandre, derfor modprobe ikke laster dem sammen). Derfor skal intel-agp-modulen lastes før fglrx-modulen". Dette forutsetter at du har svar "ja" på om du vil bruke en ekstern agp-modul i fglrxconfig...

Hvor høy fps får du i glxgears?

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Hos meg var 3.7.6 bare ren glede!

 

OpenGL i WineX nekta å funke når jeg gikk fra 3.2.8 til 3.7.0, og kom tilbake nå, og WineX spill flyter bedre. Må også si at spill som Quake og ET går bedre nå.

Hmmm. Kanskje jeg skal gi de nye driverene en sjanse? Sliter med generelt dårlig 3d-ytelse i en del spill (f.eks scorched 3d). Med de gamle driverne så krever WineX en ekstra miljøvariabel: LD_PRELOAD=/usr/lib/libGL.so. Dette skal løse de værste ytelsesproblemene i WineX.

 

edit:

jeg ser at den driverversjonen som ligger på ATI.com er av nyere dato enn den jeg prøvde... Var mer enn 1 mnd. siden jeg installerte "den nyeste driveren"...

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

eller burde koden se slik ut?:

install fglrx /sbin/modprobe --first-time --ignore-install fglrx && { /sbin/modprobe intel-agp; /bin/true; } 
 remove fglrx { /sbin/modprobe -r intel-agp; }; /sbin/modprobe -r --first-time --ignore-remove fglrx

det står forresten ikke noe som ligner på noe av dette i modprobe.conf fila

Lenke til kommentar
eller burde koden se slik ut?:

install fglrx /sbin/modprobe --first-time --ignore-install fglrx && { /sbin/modprobe intel-agp; /bin/true; } 
 remove fglrx { /sbin/modprobe -r intel-agp; }; /sbin/modprobe -r --first-time --ignore-remove fglrx

det står forresten ikke noe som ligner på noe av dette i modprobe.conf fila

Skjønner ikke hvor du har fått det fra... Bruk heller det som er skrevet tidligere.

 

 

install fglrx /sbin/modprobe --first-time --ignore-install fglrx && { /sbin/modprobe intel-agp; /bin/true; }

jeg har ikke hørt om "--first-time" før... Jeg får iallfall feilmelding (bruker Slackware). Hele greia ser feil ut egentlig... install <modulnavn> betyr at man istedenfor "modprobe <modulnavn>" skal kjøre kommandoen etter. Tvert imot så vil den første linjen laste agp-driveren til sist. "/bin/true" er heller ikke nødvendig med mindre du skal lage noen spesielle skript som tester som kommandoen returnerer "true". Fordi du har brukt && vil aldri kommandoene i klammeparantesen bli kjørt fordi den første (sannsynligvis" vil feile.

 

remove fglrx { /sbin/modprobe -r intel-agp; }; /sbin/modprobe -r --first-time --ignore-remove fglrx

remove-prefikset betyr at påfølgende kommando skal kjøres før modprobe -r fglrx (altså når man skal fjerne modulen fra kjernen). Den første delen (før det første semikolonet) er fullt gyldig, men gjør absoulutt ingen nytte hvis de forstående modulene (fglrx og intel-agp) ikke finnes i kjernen. Men hva slags resultater får du med glxgears?

Lenke til kommentar

943 frames in 5.0 seconds = 188.600 FPS

943 frames in 5.0 seconds = 188.600 FPS

935 frames in 5.0 seconds = 187.000 FPS

-- Mitt kort er ganske bra.

 

Med glxgears blir det mye høyere.... Men du, fgl_glxgears funker ikke uten skikkelig driver installert - så det virker som det funker... Men du har tydligvis er bra kort - og at du skulle få mindre enn den meg er litt rart da. :)

 

Selv har jeg ATI Mobillity Radeon 9000

Lenke til kommentar
[opticus@dhcppc0 bin]$ fgl_glxgears

424 frames in 5.0 seconds = 84.800 FPS

425 frames in 5.0 seconds = 85.000 FPS

 

får ca det samme med glxgears

85 der tror jeg.. stabilt på 85, men det er veldig dårlig?

Jeg synes at det ser ut som at du har skrudd på vsync. Det betyr at framraten ikke blir høyere enn refresh-raten på skjermen, som er 85hz?

 

Test heller noen spill du; Ytelsen kommer neppe til å vippe deg av stolen, men den er langt bedre enn med framebuffer eller vesa-driveren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...