lperik Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Som jeg forsøkte å skrive i emne tittelen skal jeg strekke en nettverkskabel utenfor huset, rettere sagt ut kjellervinduet, opp husveggen og inn i 2etg. Trenger jeg noen spesiel kabel mot vind og vær, eller holder det med en standard kabel? Lenke til kommentar
zTab Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Vel.. Kabelen min er en vanlig UTP Cat5-kabel.. Har hengt på husveggen i ganske heftig vær, og den fungerer utmerket fortsatt! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Husk å lag en liten bøy nederst ved kjellervinduet, sånn at det ikke renner vann på kabelen og inn vinduet. Lenke til kommentar
hm87 Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Kan den ikke bare tas igjennom gulvet? Lenke til kommentar
Te'om Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 (endret) Husk å lag en liten bøy nederst ved kjellervinduet, sånn at det ikke renner vann på kabelen og inn vinduet. Viktig! Spesielt om pcen står rett under vinduet. Nettverkskort liker ikke vann... Men det har fungert utmerket å ha en vanlig 25 meters CAT-5 UTP kabel rundt hele huset på utsiden hos meg og, så det skal nok gå fint. Endret 30. mars 2004 av Longboard Lenke til kommentar
lperik Skrevet 30. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2004 Kan den ikke bare tas igjennom gulvet? Går allerede 2kabler opp til 1.etg så får ikke lov å strekke fler opp trappa. dermed må en finne andre løsninger. Dessuten blir strekningen ca 20 meter kortere ved å ta den utenfor huset. Lenke til kommentar
lperik Skrevet 30. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2004 Husk å lag en liten bøy nederst ved kjellervinduet, sånn at det ikke renner vann på kabelen og inn vinduet. Viktig! Spesielt om pcen står rett under vinduet. Nettverkskort liker ikke vann... Men det har fungert utmerket å ha en vanlig 25 meters CAT-5 UTP kabel rundt hele huset på utsiden hos meg og, så det skal nok gå fint. Jepp, god ide det å bøye kabelen ned før den går inn i vinduet. Har ikke helt bestemt meg, mulig jeg borer hull til kabelen og dytter litt silikon inni så det blir vanntett. Det finner jeg ut når jeg kommer så langt. Takk for alle innspill, blir nok en standard 20meter Cat5 kabel på meg Lenke til kommentar
NetFinity Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 (endret) Fjernet. Endret 6. mars 2005 av NetFinity Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Har en kompis med sånn løsning. Har hatt ledningen der i ca. 3 år. Den er litt møkkete, men den funker fett ennå.... ser ikke noe problemer der ennå.... Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Hvis du allerede har kabler vel kanskje det enkleste og peneste å bare kjøpe en switch? Lenke til kommentar
lperik Skrevet 31. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2004 Hvis du allerede har kabler vel kanskje det enkleste og peneste å bare kjøpe en switch? Har switch i kjelleren der internettforbindelsen er. så går det to kabler til pcer i første etg. men det blir på andre siden av huset fra den pcen som står i andre etg. derfor blir det lettere å dra en kabel utenfor huset. pluss jeg fikk ikke lov å sette opp flere kabler inne i huset.. Lenke til kommentar
Pansergnom Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Hehe, ja... Wlan Funker helt fint hos meg, med wlan router som access point til switchen, som går i ngt routeren min Lenke til kommentar
fenris1979 Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 meg å hus eieren har delt adsl linja mi og vi har bare kjørt ledningen igjenom ventilasjons luken min og opp langs veggen å så inn i stua hans ledningen har vel hengt der i ca 1 år nå og virker helt fint Lenke til kommentar
chma Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Enten kabel på utsiden som nevnt eller switch i begge ender, wlan har ikke like bra "fart" om det er snakk om mye fildeling mellom maskinene. Det beste er om du legger kabelen i en eller annen form for kanal eller noe om den ikke blir beskyttet nok av huset.. Satt i samme "problem" for et år siden, skulle legge opp nytt nettverk hjemme hos familien hvor jeg bor, 10kabler inne var ikke aktuellt. Altenativet var swtich i begge ender med gbport, problemet var -10 på loftet om vintern... Så nå ligger det 10stk cat6 kabler ned fra loftet til kjellern utenpå huset, sammen med 2 antenne kabler, funker fett, ligget der i ett år, riktig nok i en kanal... Snakket med en elektriker og han hadde Cat5 liggende i et lite rør gravd ned og det hadde funket i en del år... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå