Gå til innhold

Problem med nettverk i linux.

Anbefalte innlegg

Heisann

Har akkurat installert Red Hat 9.0, men sliter med "å få til" nettverket (til en annen data og ADSL). Problemet er at jeg ikke får aktivert nettverkskortet....! (pci-kort hvis det hjelper noe). Jeg tror hvertfall det er problemet, siden det bare kommer opp en error når jeg prøver å gjøre det... Når Red Hat booter, og det kommer opp at "ting og tang" er OK, så står det failed på nettverkskortet, hvis det sier folk her noe. Jeg finner uansett ikke noen andre i nettverket, og kommer ikke på nettet. Så jeg trenger sårt litt hjelp her...

Er veldig blank på Linux, så det kan være en veldig veldig enkel ting som må gjøres for å fikse det... Så all hjelp mottas med takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skriv ifconfig (uten argumenter). Da vil du, om driveren er installert, få en oversikt over de ulike "interfaces" som har blitt tildelt diverse enheter (du vil kanskje ha lo og eth0, kanskje også wlan0).

Et alternativ er å sjekke outputen til syslogd. Denne loggen kan du se ved å skrive dmesg i konsollen, eller så finnes den i /var/log/syslog. Da vil du se om nettverkskortet har blitt detektert og "gjort krav på" en driver, og da hvilket interface det har blitt tildelt. Hvis du fortsatt har problemer sjekker du ouputen til kommandoen lspci.... Men det er bare for å finne ut MAC slik at du kan finne en driver...

Men jeg antar at driveren er installert:

ifconfig eth0 192.168.1.5 up

Dette gjør at interfacet eth0 blir tildelt ipadressen 192.168.1.5. Alternativt kan du skrive dhcp der (emn da trenger du dhcpd).

Antatt at du også vil komme deg på nett med denne enheten:

Kjør ovenforstående kommando (slik at den passer med ditt nettverk)

Deretter:

route add -net default gw 192.168.1.1 netmask 255.255.255.0 dev eth0

Denne kommandoen endrer på kjernens routing-tabell. Altså hvordan pakker skal routes. Kommandoen ovenfor legger til eth0 med nettmasken 255.255.255.0 til routing-tabellen. "add -net default" betyr at vi legger til et nettverk. I dette tilfellet så skal eth0 være den enheten som skal kommunisere med "alle andre ipadresser som ikke allerede har en forutbestemt rute". Det funker når du skal på internett :-)

På samme måte settes 192.168.1.1 som standard gateway (i windows-verdenen kaller man vel det en router?).

Det som mangler da er oppsettet av DNS. Med mindre du har veldig god hukommelse eller elsker å pugge ip-adresser trenger du en navneserver. I de fleste tilfeller vil dette være gatewayen, men det kan også være en annen maskin i nettverket (f.eks en maskin som deler en internettforbindelse)

Legg til dette i /etc/resolv.conf

Dette er kanskje ikke nødvendig siden du bruker en veiviser

nameserver 192.168.1.1

Sjekk om dns virker ved å pinge andre maskiner på nettverket:

ping peanut

(peanut er navnet på en av maskinene her i i gården :-) )

hvis du får medling om "unresolved host" kan du prøve å skrive ip-adressen til maskinen du ønsker å pinge:

ping 192.168.1.3

Til slutt kan du prøve å pinge en ekstern server (sett at du ønsker å komme deg på nett):

ping www.hw.no

Dette er en fin metode å kartlegge hva som virker på nettverket, og om routingen er riktig.

edit:

Hvis du mangler driver til nettverkskortet, kan det være like greit å oppgradere kjernen i samme slengen. En upatchet kjerne fra www.kernel.org vil sannsynligvis støtte nettverkskortet ditt... Eller så kan du følge kyrsjos forslag og skifte til Fedora. Red Hat har nemlig delt distrubsjonene sine slik at det nå er Fedora som offisielt støttes (og regnes for å være for "desktop-brukeren")

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

fikk til å komme på netteverket, etter en stund.... Men fikk meg et nytt problem, hvordan åpner jeg .bin filer?? Jeg har sett noen slike howto's og faq's at det skal gå, men jeg skjønner ikke helt hvordan de gjør det... Ingen som gidder å skrive en forklaring til meg (er som sagt veldig fersk på linux).

Lenke til kommentar

fikk til å komme på netteverket, etter en stund.... Men fikk meg et nytt problem, hvordan åpner jeg .bin filer?? Jeg har sett noen slike howto's og faq's at det skal gå, men jeg skjønner ikke helt hvordan de gjør det... Ingen som gidder å skrive en forklaring til meg (er som sagt veldig fersk på linux).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...