Gå til innhold

Hvor mye tjener jeg på RAM-timinger?

tor_erik

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har Apacer 512 MB PC2700 RAM. Tenkte jeg skulle trimme den litt med tanke på RAM-sultne Far Cry. Men hvor mye vil jeg tjene på å sette timingene til 2-2-2-5 egentlig? Noen som vet?

Og ja, jeg vet det er litt risikofylt. Men hvor risikofylt er det egentlig? :hmm:

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags system har du? Du vil ikke tjene noe særlig på dette ved et Intel system, men det er mye mer merkbart på et Amd system. Man gjør jo dette i Bios, men hvis du feks har kjøpt en datamaskin fra Dell, HP, Compac ol (altså en fabrikant pc) så vil du ikke ha muligheten til dette.

PS! Jeg er ikke spesielt god på dette så ta informasjonen med ei klype salt :p

Lenke til kommentar

Det er hvertfall helt safe å stille timings. vet at cas 2 har en liten ytelsesforskjell fra cas 2.5, hvertfall i spill. Men hadde heller prøvde å sette opp fsbn på minne synkront med cpun din (hvis du har mulighet til dette i bios.) Nå veit ikke jeg om du har amd eller intel. dete funker hvertfall bra på intel. Sett opp volten til max. (de fleste minne produsenter garanterer for opp til 2.8v eller mer. Mens default er 2.55v default i bios. Setter du opp volten presser ned tinimgsa og øker fsb vil du nok merke litt forskjell.

Du klarer nemig ikke ødelegge minne på denne måten. det værste som kan skje er at maskinen ikke starter. da resetter du bare cmos. (noen hk gjør noe lingnende etter 3dje gang du trykker på restart.)

Lenke til kommentar
Trur nok du fint kan klokke med det utstyret, men som sagt har ikke peil på amd. men regner med at det blir det samme som med inte. søk etter klokkeguider for amd på google. der finner du masse nyttig info.

Ok, takker!

Jeg vet hvordan jeg gjør det, men ikke om det er risikofylt, evt. hvor mye man tjener. Noen som har benchmarked? :hmm:

Lenke til kommentar

Overklokking er helt safe. Du klarer ikke ødelegge noe før du øker volten på komponentene for å tyne ut siste rester. Men som sagt over, ramen kan du godt øke volten på det vi hjelpe deg lant i klokkinga. Gå inn på forum til ram leverandør og spør hva slags volt de garanterer for. De fleste garanterer for 2.8v og mer, og yter best med denne volten.

Lenke til kommentar
I spill vil du ikke merke om du har lave eller høye minnetimings...

Haha.. hvor har du fått dette ifra? Sier du virkelig at man ikke merker forskjell på hvilke timings man kjører på rammen? Prøv 11-2-2-2.0 imot SPD på noen minnebrikker du.. Da merker du nok litt forskjell.. Kjører selv 5-2-2-2.0 på mitt ASUS p4c800 E deluxe kort atm ,men skal starte og tweake dette kortet når jeg får meg en CPU som går over 4ghz.

Lenke til kommentar
I spill vil du ikke merke om du har lave eller høye minnetimings...

Haha.. hvor har du fått dette ifra? Sier du virkelig at man ikke merker forskjell på hvilke timings man kjører på rammen? Prøv 11-2-2-2.0 imot SPD på noen minnebrikker du.. Da merker du nok litt forskjell.. Kjører selv 5-2-2-2.0 på mitt ASUS p4c800 E deluxe kort atm ,men skal starte og tweake dette kortet når jeg får meg en CPU som går over 4ghz.

Doh, mente jo forskjellen mellom spd og 2-2-2-5 da...

Standard i dette tilfellet er vel 2,5-3-37, 2,5-3-3-6 eller 2,5-4-4-7.

I alle disse tilfellene vil du få 1-2 % ytelsesøkning ved å senke til 2-2-2-5, HVIS minnet klarer det da...

Btw, er faktisk noen applikasjoner som funker bedre med Tras på 11 enn 5.

Lenke til kommentar

har faktist tilgode å lese om noes som ødela rammen sin på 2,8 volt.

det er neppe mulig, den går liksom ikke an å svi, pga den lave faktiske motstanden den enkle minne adresseringen er.

så 2,8 er trygt.

msi hovedkort, først og fremst , oppdater bios.

deretter kan du slå på agp/pci lock ,for å ikke ødelegge harddisken, og da kan du begynne å klokke, sikrest da er å bare prøve fsb overklokking, med rammen på 2,8 volt tipper jeg du kommer til 370-90 mhz i fsb. 11*190 = 2090 mhz. should be doable on standard volt with a barton.

Lenke til kommentar

og du kan også overklokke skjermkortet ditt litt, skulle tro du klarte 400/360 uten større problemer, selv kjører jeg 416/371 og det er på et kort som trenger mer kjøling

mitt kommer fra sapphire, men både de og powercolor har samme kortet (referansekort), så det er ikke noe forskjell

og at du kan kjøre rammen lavere har litt å si, jeg fikk bare en ca 30mb mer båndbredde på å gå ned til 2-2-2-6, men jeg fikk ca 200 poeng mer i aquamark 3 (uklokka score 5307/6642/37740)

scorer 15591 i 3dmark 01se og 5429 i 3dmark 03

last det ned å kjør det litt, så kan du sammenligne

jeg er litt for glad i sånne programmer da, så jeg har en tendens til å kjøre det en del ganger med diverse minimale endringer bare for å få de siste 15 poenga...men du har samme cpu og gpu, så vi skulle få omtrent likt

Lenke til kommentar

Testa litt... dette var med 2x256MB TwinMOS BH-5, XP2800@200x11 og NF7-S v2.

Super PI 2M

2.5-3-3-11: 1m 45s

2.0-2-2-11: 1m 42s

3DMark2001SE 640x480x32

2.5-3-3-11: 12818

2.0-2-2-11: 13100

Kjørte lav oppløsning her siden skjermkortet mitt, som bare er et GF3ti200 fir tida, ikke skulle være en så stor flaskehals.

Men, nå er det ikke mye RAM som klarer Trcd 2, og det er den kanskje viktigste timingen (avhengig av systemet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...