Gå til innhold

Bærbar til musikk/studiobruk

vebwa

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe meg bærbar hvor bruksområde blir blant annet musikkproduksjon/studiojobbing og harddiskrecordng av høykvalitetslyd. Det dreier seg da om opptak/avspilling av rundt 8/8 samtidige kanaler 24bit/96kHz, samt avspilling av softsynther osv.

Andre, mindre krevende bruksområder, blir skolearbeid, programmering, surfing, film og kanskje noe spilling.

Jeg har kikket på blant annet tundra/whitebox 1557 og whitebox cl56. Sistnevnte er mest aktuell for øyeblikket.

Viktige kriterier er ytelse, støynivå, ok oppløsning (min. 1400x1050) og pris (er student). Maskinen bør også være relativt liten og lett (under 3kg/3cm omtrent).

Jeg kommer uansett til å kjøpe 1 GB ram, da dette er viktig for mitt bruk, men jeg lurer på hva jeg skal velge når det gjelder harddisk. Studiojobbing med multikanals opptak krever vel en del av harddiskytelse, men jeg er redd for at en 7200rpm harddisk vil støye for mye (tilnærmet lydløshet er meget viktig).

Noen som har peiling på hva som kreves av harddisker for denne type multikanals lydinnspilling o.l.? Det vanlige å bruke til dette er jo Powerbooks, og de har vel ikke 7200rpm disker?? Så bør det holde med 5400rpm?

Kommer naturligvis til å benytte eksternt firewire-lydkort - integrerte løsninger her er totalt uinteressant.

Alle tips mottas med stor takk, også forslag til andre maskiner enn de nevnte!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

cl56 vil nok være et godt valg her tenker jeg. jeg sitter å leser i bladet "music tech" som har en artikel om NuSystems centrino laptop. dette er samme maskin som cl 56/zepto, og de anbefaler denne maskinen til musikk bruk.

for mere info: www.nusystems.co.uk

Lenke til kommentar

Har du noen peiling på harddisk til dette bruket, rotasjonshastighet osv.? Har nå bestilt min CL56 med 60GB 5400 rpm, og håper det holder til mange spors opptak/avspilling i 24/96. Burde jeg gått for 7200rpm? Valgte 5400rpm mhp. støy og batterilevetid...

Lenke til kommentar

5400 er minste kravet for å drive med musikk produksjon på bærbar. jeg siterer litt fra music tech magazine " An average access time of 13ms or better is recommended. at the sam time, the faster the disk spins in the drive, the faster the data passes under the head. A disk rotational speed of at least 5,400rpm is desirable for a laptop. Laptop drives are generally slower than desktop drives, and for multitrack recordings of over 20 tracks it would be wise to go for a 7,200rpm drive.

Here is a rough examples of performance ratios using 24-bit/96kHz audio: if you're using 16-bit/44.1kHz audio, multiply the number of audio traks by 3. anid remember - this is for guidance only- a desktop with serial ata raids or 2 drives acting as 1, would privide 80 tracks; a desktop with a normal ata 7,200rpm internal drive would provide 60 tracks; while a laptop with a 2.5-inch, 5,400rpm drive would provide 40 tracks.

However, bear in mind that a desktop replacement is only about 2/3 as powerful as its desktop equivalent.

jeg vil alikevel råde deg til å kjøpe en extra firewire disk som du har. husk at musikk tar mye plass!

bruk gjerne 3 partisjoner på maskina di, slik det som oftest er anbefalt for laptops og 1 disk systems.

c: for windows og programer

d: for data somsample banks og audio spor

s: er en scratch disk for audio spor in "current projects" (som det så fint står her)

mer engelsk: the interesting thing is that the scratch drive is partitoned on the outer part of the drive where read speeds can be up to twise as fast as on the inner partitions.

håper dette hjelper deg litt på veien

Lenke til kommentar

Takker så mye for svar og partisjoneringstips.

Nå kommer jeg nok ikke til å gå over 16 spor 24/96; sannsynligvis sjelden over 8. Som nevnt ble det en 5400rpm disk, og det ser ut til å holde til mitt bruk.

Har tenkt på å kjøpe en FW/USB2.0 disk etterhvert da 60GB fort blir lite - 24/96 lyd tar jo mye plass. Vil det med en ekstern løsning være mulig å spille (8-16 spor) rett inn på den eksterne disken, eller er (firewire)systemet for tregt til det?

FW-overføringen er jo i teorien 400Mbps = ca. 50MB/s

24bit*96KHz/8(bit/byte) * 16spor = 4,6MB/s

Eller er det noe jeg har gått glipp av? Regner med det er en del flaskehalser her...

niss27: Ser ut som om du har peiling på dette. Har du sett noe på Hercules 16/12 FW lydkortet som snart kommer? Er jo veldig billig ift. spesifikasjoner, men det spørs hvor bra det er... Hadde egentlig lyst på et MOTU 828mkII, men det koster jo 10000, og 16/12 FW koster bare 4-5000. Ellers ser jo M-Audio 1814 og Edirol FA-101 bra ut, litt dyre de også...

Lenke til kommentar

Det å spille inn på en ekstern disk fungerer helt fint. skulle du komme på at du vill ta opp mer enn 8-10 spor vil du måtte ha en firewire disk på 7,200rpm med søke tid på rundt 13ms eller bedre. D2 eller den nye porsche disken fra LaCie er ideelt til dette. når det gjelder hercules kortet så har jeg ikke sett på dette. (beklager) jeg har hørt at motu fungerer bedre på mac enn pc, men dette har jeg ikke noe erfaring med, så jeg tør ikke si noe sikkert. men det jeg kan si, er at jeg kjenner flere som bruker motu til mac enn til pc.

noe jeg vet med sikkerhet fungerer bra til pc, er multiface fra rme.

multiface koster jo også litt penger da, men da har du noe som er top of the pop :-) (jeg skal selv kjøpe meg denne nå)

men hvis man ikke kan bruke opp mot 10 000 kr, så finnes det mange gode lydkort der ute til en billigere penge å.

f.eks M-Audio firewire 410

mbox fra digidesign

terratec phase 88

osv

jeg sier til slutt at motu 828mkII er et kjempe lydkort det altså, men jeg har inntrykk av at rme er bedre på pc. men disse boksene koster penger! sikkert bra de du har sett på nederst i svaret ditt.

rme link:http://www.rme-audio.com/english/hdsp/multifa.htm

bra tillbud fra prolyd: http://www.mamut.com/controls/shop/shops/5...wwwalias=prolyd

lykke til med valget

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...