Gå til innhold

Firewire harddisk raskt nok til redigering?


Anbefalte innlegg

Har tenkt å ha en 80GB Western Digital SE harddisk i ett eksternt harddiskkabinett så jeg kan koble det til min datamaskin ved behov. Og behovet melder seg når jeg skal redigere i Premiere 6.0.

 

Noen som vet om firewire, evt. USB 2.0 tilkobling vil være raskt nok til å redigere på disk i eksternt kabinett?

 

Bruker jo gjerne en av mine to firewire innganger til å laste inn klipp også. Vil det skape problemer eller går de to helt uavhengig av hverandre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Afseth

Har selv en ekstern FireWire harddisk. Det går helt fint å redigere film direkte fra/til den.

 

@endrebjorsvik89

Ja i teorien er USB 2.0 raskere enn FireWire 400.

FireWire 400 har en teoretisk overføringshastighet på 400Mb/s, mens USB 2.0 har 480Mb/s.

Men husk at det finnes FireWire 800 også da. Med.... 800Mb/s hastighet! :yes:

Lenke til kommentar

Ingen disker klarer uansett å utnytte hastighetene til Firewire og USB2.0, så det er litt hipp som happ. Har forøvrig sett tester der Firewire gir noe raskere og mer stabil ytelse. Har ikke linker men.. :blush:

 

For mange eksterne tilkoblingsenheter (mp3-spillere o.l.) er det en fordel med Firewire, da det klarer å gi mer strøm enn USB 2.0.

Lenke til kommentar
@Afseth

Har selv en ekstern FireWire harddisk. Det går helt fint å redigere film direkte fra/til den.

Hvilket program brukte du da? Vet at f.eks Premiere (som jeg bruker) lager større filer med bedre kvalitet enn f.eks Windows Movie Maker. Vil derfor tro at Premiere krever raskere disker enn da Movie Maker.

 

Leser i bruksanvisningen, at det anbefales en 7200rpm harddisk på sin egen IDE kontroller. Aller helst SCSI, men jeg har ikke fått noen dropped frames på min 80GB 7200rmp disk. Den står på en helt egen IDE kontroller da.

 

Men takk for svar alle sammen. Vil gjerne ha flere synspunkter.

Lenke til kommentar
Hvilket program brukte du da? Vet at f.eks Premiere (som jeg bruker) lager større filer med bedre kvalitet enn f.eks Windows Movie Maker. Vil derfor tro at Premiere krever raskere disker enn da Movie Maker.
Bruker ikke Adobe Premiere selv så kan ikke kommentere der, men har gode erfaringer med TMPGEnc.

Disken jeg bruker er forresten en LaCie 500GB FireWire 800 disk, som "kun" kjører på FireWire 400!

 

Stemmer nok som andre sier her, at i praksis så er FireWire raskere enn USB 2.0.

Mulig jeg beveger meg på utrygg grunn? Men mener å huske at FireWire bruker egen kontroller, mens USB 2.0 bruker CPU som kontroller...

Endret av Solaris
Lenke til kommentar
Ingen disker klarer uansett å utnytte hastighetene til Firewire og USB2.0, så det er litt hipp som happ. Har forøvrig sett tester der Firewire gir noe raskere og mer stabil ytelse. Har ikke linker men.. :blush:

 

For mange eksterne tilkoblingsenheter (mp3-spillere o.l.) er det en fordel med Firewire, da det klarer å gi mer strøm enn USB 2.0.

Firewire gir mer stabil ytelse, mens USB går litt i rykk og napp, derfor er Firewire bedre fordi det gir jevnt over høyere ytelse

 

btw, Playmofetish, firewire er 400Mbit/s (50MB/s), ikke 400MByte/s

 

en vanlig harddisk klarer fint å utnytte firewire hastigheten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...