Gå til innhold

Hva betyr navnene på objektivene?


Anbefalte innlegg

Jeg må kjøpe meg nytt objektiv snart. Jeg skal ta sportsbilder, typisk fotball, og derfor kikker jeg på ett 20-700 objektiv.

 

Men hva betyr dette? Et objektiv heter f.eks. Canon EF 70-200mm f/2.8L USM. Og flere 70-200-objektiver kan forskjellig f/nnX også videre. Hvilken burde jeg satse på her?

 

Grunnen til at jeg spør hva dette betyr er at jeg ser f.eks. 75-200mm er vesentlig billigere. Kan jeg ikke da like gjerne gå for dette? Eller 75-300mm?

 

Jeg føler jeg må forstå hva disse navnene betyr for at jeg skal "rettferdiggjøre" en 20-700 fremfor en 75-300...

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

USM = Da har den en ultrasonisk motor som gjør autofokus raskere enn objektiv uten.

 

f/xx = blenderåpning. Dvs et objektiv med blender f/2.8 kan ta bilder i dårligere lys enn en med blender f/4.5. (Uten blits selvsagt da) "Billig" zoomene har som regel blender f/3.5-f/4.5, mens Canon 24-70 f/2.8L har blender 2.8 gjennom hele zoomen. Blender 2.8 er bedre i flere tilfeller, men dette var bare et eksempel.

 

L = Canons proffobjektiver.

 

En 70-200 f4L eller 70-200 eller 2.8L er MYE bedre enn 75-300.

Men dessuten veldig mye dyrere også.

 

Har du penger til det sats på 70-200 f4L eller f2.8L.

Vurder også Sigma sine EX zoomer. Se på www.itech.no for beste priser på Sigma.

Endret av andreash
Lenke til kommentar
En 70-200 f4L eller 70-200 eller 2.8L er MYE bedre enn 75-300.

Men hvorfor er den det?

 

70-200 er vel hvilket "range" objektivet kan zoome i. Så hvorfor er da en 75-300-linse dårligere når du får 100mm til? Det er det jeg ikke skjønner...

Endret av Glenn'ern
Lenke til kommentar

Fordi kvaliteten på de nevnte 70-200mm-objektivene er mye bedre enn på de nevnte 75-300mm-objektivene.

 

Argumenter for de nevnte 75-300mm-objektivene: Du får 100mm "ekstra".

 

Argumenter for de nevnte 70-200mm-objektivene: Du får muligheten til å ta bedre bilder. Du får objektiver med bedre byggekvalitet, og dermed bedre varighet.

Lenke til kommentar
Men hvorfor er den det?

 

70-200 er vel hvilket "range" objektivet kan zoome i. Så hvorfor er da en 75-300-linse dårligere når du får 100mm til? Det er det jeg ikke skjønner...

Kvaliteten og størrelsen på glasset.

Hvis en skal ha mer lyssterke objektiv må man ha større linseelement. Det koster selvfølgelig mer.

Canons L objektiver har fluorittglass, som skal redusere kromatisk aberrasjon **. Det koster også mer.

Dessuten er det vel generelt bedre byggekvalitet på L objektivene. Siden det er proff-serien til Canon.

Endret av medi8or
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...