Gå til innhold

IBM ThinkPad T41

Anbefalte innlegg

Har etter mye frem og tilbake valgt meg laptop.

BRUK:

Er av-tekniker og reiser rundt og installerer diverse ting, gjør endringer på crestron programmer en gang i blandt. Laptopen skal også brukes til enkel videoredigering, samt den vanlige office bruken og regnskapsprogrammer.

To viktigste kriterier til maskinen: Må tåle en støyt og ha høy batteritid.

Jeg valgte en IBM bassert på T41 med følgende spec:

Prosessor Intel Pentium M 1.5 GHz

Harddisk 1 x 40 GB - 5400 opm

RAM 512 MB (installert) / 2 GB (maks.) - DDR SDRAM - PC2700 - 333 MHz

Optisk lagring CD-RW- / DVD-ROM-kombinasjon - plug-in modul

Skjerm 14.1" TFT aktiv matrise - 24-bit (16,7 millioner farger)

Maks. oppløsning 1024 x 768 / 24-bit (16,7 millioner farger)

Operativsystem Microsoft Windows XP Professional

Grafikk-kontroller ATI MOBILITY RADEON 9000 - 32 MB

Strømtilførsel 72 watt

Fabrikantgaranti

Service og støtte 3 års garanti

Service- og støttedetaljer Begrenset garanti - deler og arbeid - 3 år

Begrenset garanti - batteri - 1 år

Lydutslipp 36 dB

Maks. oppløsning (ekstern) 2048 x 1536 / 24-bit (16,7 millioner farger)

Batteri kapasitet 4400 mAh

Type CD-RW- / DVD-ROM-kombinasjon - plug-in modul

Lesehastighet 24x (CD) / 8x (DVD)

Skrivehastighet 16x

Overskrivingshastighet 10x

Type Tastatur, TrackPoint, UltraNav

Ekspansjon / Tilkoplinger

Grensesnitt 2 x Hi-Speed USB - 4 pin USB Type A

1 x parallell - IEEE 1284 (EPP/ECP) - 25-pin D-Sub (DB-25)

1 x skjerm/video - VGA - 15-pin HD D-Sub (HD-15)

1 x infrarød - IrDA

1 x modem - telefonlinje - RJ-11

1 x nettverk - Ethernet 10Base-T/100Base-TX/1000Base-T - RJ-45

1 x mikrofon - inngang - minijack 3,5 mm

1 x lyd - linje ut/hodetelefoner - stereo minijack 3,5 mm

1 x skjerm/video - S-videoutgang

1 x dokking/portreplikator

Ekspansjonsbrønner 1 x tilgang fra forsiden

Totalt antall (frie) ekspansjonsspor 2 ( 1 ) x minne - SO DIMM 200-pin

1 ( 1 ) x CardBus - type III (2 x type I / II)

Jeg finner selv to minus med denne maskinen. Det er skjermoppløsning og mangel på RS-232 port. Men prisen for SXGA+ blir for høy for meg, tror jeg.

Noen andre maskiner jeg kunne valgt i stedet, som gir mere for pengene?

DrErling

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig mener jeg du her har fått noe av det råeste du kan finne uten å vrenge lommeboka helt.

Du kan faktisk komme en del ned i pris med å kutte 100MHz på CPU. Dermed får du råd til en 7200RPM disk i den i stedet. (Med tanke på videoredigering...)

-KJ

Lenke til kommentar

Hmm, hvor mye dyrere tror dere den blir med 7200 hdd og 1400*1050 skjerm?

Hdd kan nok være et bra poeng. Skjermen derimot tror jeg er grei nok. Til bruk "i felten" holder det med 1024*768, og jeg tror jeg blir å bruke en portreplikator på kontoret, og heller koble til en vanlig crt eller lcd på 17-19".

En ting til lurer jeg på. Det står 512mb ram. Regner med (irriterende) det da er 2*256 og ikke 1*512? Det er to slotter såvidt jeg har fått med meg. Jeg hadde håpt å kunne bestille en 512mb brikke ekstra på norek (corsair blir billigere enn "IBM original" minne, og jeg tror bestemt de er kompatible)

Mon tro da hva maskinen øker i kost hvis jeg tar utgangspunkt i den jeg postet først, og så velger meg en 7200 disk (30-40gb holder, da jeg har ekstern firewire hdd) og spesifisert 1*512mb minne?

Jeg tror jeg slår fra meg tanken på SXGA+ oppløsning i denne omgang. Det er vel det eneste som skiller T41 fra T41p, er det ikke?

DrErling

(takk for alle innspill btw!)

Lenke til kommentar
Hmm, hvor mye dyrere tror dere den blir med 7200 hdd og 1400*1050 skjerm?

Hdd kan nok være et bra poeng. Skjermen derimot tror jeg er grei nok. Til bruk "i felten" holder det med 1024*768, og jeg tror jeg blir å bruke en portreplikator på kontoret, og heller koble til en vanlig crt eller lcd på 17-19".

En ting til lurer jeg på. Det står 512mb ram. Regner med (irriterende) det da er 2*256 og ikke 1*512? Det er to slotter såvidt jeg har fått med meg. Jeg hadde håpt å kunne bestille en 512mb brikke ekstra på norek (corsair blir billigere enn "IBM original" minne, og jeg tror bestemt de er kompatible)

Mon tro da hva maskinen øker i kost hvis jeg tar utgangspunkt i den jeg postet først, og så velger meg en 7200 disk (30-40gb holder, da jeg har ekstern firewire hdd) og spesifisert 1*512mb minne?

Jeg tror jeg slår fra meg tanken på SXGA+ oppløsning i denne omgang. Det er vel det eneste som skiller T41 fra T41p, er det ikke?

DrErling

(takk for alle innspill btw!)

Det står i 1x512, i hvert fall gjør er det sånn i min T40p.

Hvis du skal ha 7200rpm disk, har du ett eneste alternativ, 60GB fra Hitachi. Hvor mye IBM vil tilpasse maskinen for deg, er jeg ikke sikker på, men det blir nok en del dyrere.

Det er forøvrig større forskjeller enn skjermoppløsning som skiller T41 og T41p. T41p har 7200rpm harddisk, ATI Mobility FIREGL T2 skjermkort med 128MB minne (basert på Radeon 9600 eller omvendt, ikke godt å si), samt Gbs Ethernet, A/B/G WLAN, høykapasitetsbatteri og raskere prosessor (enn den du har spesifisert; 1,7GHz kan også leveres på T41).

På den dyreste T41 har du Gbs ethernet, høykapasitetsbatteri og like rask prosessor, men ikke 7200rpm disk, FireGL-skjermkort (T41 har på sitt beste bare Radeon 9000), og A/G WLAN (bare B). Dette får du altså for et svært lite tillegg i prisen ved å velge T41p.

Hvis du kan klare deg med litt større og tyngre maskin, kan du forøvrig få en bedre spesifisert boks fra IBM her. Dette er også et meget godt alternativ. Det du dog skal være klar over med denne, er at det bare er ett års garanti, mot tre på T41, samt at du må sette i mer minne. Prisene er forøvrig eks. mva her.

Jeg vil på sterkeste anbefale en IBM maskin, selv sitter jeg med en T40p, som har fungert veldig fint for meg. Du får en solid maskin du kan slite med lenge ;-) Misforstå meg rett, du vil nok ikke slite med maskinen, men du kan ha IBM'en i mange år hvis du steller pent med den!

Personlig har jeg forøvrig dårlig erfaring med bare ett års garanti på bærbare, dog en Dell-maskin, så jeg skal ikke si noe om hvordan IBM håndterer garantisaker (har ennå ikke hatt behov for det!), så jeg verdsetter tre års garanti ganske høyt. Tror dog dette er noe du kan utvide hvis du snakker med dem du kjøper maskinen av.

Lenke til kommentar

Ok, takk for alle ytringer!

Da slår jeg meg til ro med at det er 1x512mb i T41 og at den tilfredsstiller mine krav (vel, de som er mulig å tilfresstille hvertfall)

Det er et lite prishopp fra T41 til T41p, men jeg har allerede gjort "det lille prishoppet" når jeg valgte en skikkelig gjennomført maskin (IBM) fremfor en hvilken som helst annen maskin med samme eller bedre specs og billigere "gjennomføring".

Satser på at T41 holder mål. Skulle det være krise så kan jeg alltids bytte den ut i fremtiden, men håper at jeg slipper!

(mine arbeidskollegaer sverger hvertfall til IBM, og det holder forsåvidt for meg)

:thumbup:

DrErling (maskinen kommer forresten i morgen, så da kan jeg ytre mine første inntrykk i denne tråden)

Lenke til kommentar

It's too bad you can't have a 1400x1050 resolution lcd for a decent price.

Right now I'm typing this from my T41p (bought with student discount for ~ 20000 nok incl mva) - and let me tell you... the screen is _gorgeous_ it is so sharp, I don't have any problems whatsoever, reading the text.

Btw - the 7200rpm hd does make a slight noise... but I don't think you'll hear that in the field.

Lenke til kommentar

Vel, nå har jeg fått maskinen og testet den litt. Det er ikke tvil om at jeg er fornøyd!

*Førsteinntrykket var meeeeget bra. Den var tynn, robust og lett. Fargen oste også kvalitet, hvis det går ann å si.

*Støyen (hvilken støy???) er det lite å si på.

*Batteritiden virker bra. (testet den litt på torsdag, en time eller noe, reiste til bergen fredag, og brukte den på fly, flybuss, installasjonsjobb, samt på flesland når jeg satt og ventet. Jeg fulgte ikke så mye med på tida, men over 4 timer var det hvertfall. Det var første gang jeg hadde ladet den.

*Skjermen har kanskje litt liten oppløsning (1024*768) men den er meget god synes jeg. Til mitt bruk trenger jeg ikke større skjerm.

*Har ikke lagt merke til at tastene bråker, som noen sier, men bittelitt lyd lager de nå.

*pekebrettet er lysår bedre enn den forrige laptopen jeg hadde (acer travelmate 420) og pekepinnen virker grei nok (jeg er ikke vant til den enda)

*Den innebygde trådløse antenna gir bedre mottak enn jeg fikk på acer maskinen med et 3Com OfficeConnect PCMCIA kort. Nå får jeg fullt utslag i hele huset.

Gleder meg til å bli bedre kjent med burken!

DrErling

Lenke til kommentar

Holder på å sette opp en T41 for en kunde her nå, og skulle laste ned to store filer (400MB per fil) over Linksys routeren her.

Først datt den av nett et par ganger, men så forsvant plutselig nettet totalt.

Det viser seg at Linksysen tok kvelden, rett og slett. Null utslag på noen av maskinene mine.

Satte opp en ny med en gang, så får vi se hvor lenge denne varer....

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...