Gå til innhold

Ny HD, hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Jeg var akkurat nede på posthuset og henta min nye Seagate 120bb 7200rpm fra komplett.no (med Ultra-ATA)

Jeg har en WDC 40gb fra før av som den eneste HD'en der alt fra OS til Spill ligger.

På den nye skal jeg ha Master eller slave eller cabel select på jumpern??

Også det med IDE-kabler, nå har jeg en IDE-kabel som går til CD-ROM som master og min WDC HD som slave.

Skal jeg bare sette inn en IDE-kabel til og sette den inn i master på min nye HD??

Eller skal WDC'en være slave/master og den nye slave/master??

Planlegger å ha 40gb mest som OS disk og div andre programmer..

Har en Abit NF7-S v2.0...

Sorry hvis dette ble litt rotete, men håper dere skjønner hva jeg lurer på :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Satt den inn nå, hører at den surrer og går, men "Min Datamaskin" finer ingenting :cry:

Jeg satt:

CD-ROM som Primary master og min 40gb som primary slave

Min nye 120gb som secondary master, med jumpern på "master"..

Hjelp... :hmm:

Lenke til kommentar
Satt den inn nå, hører at den surrer og går, men "Min Datamaskin" finer ingenting :cry:

Jeg satt:

CD-ROM som Primary master og min 40gb som primary slave

Min nye 120gb som secondary master, med jumpern på "master"..

Hjelp... :hmm:

Du må formaterre den først ,før du kan begynne å bruke den! Sett at du har Win PX så gjør du som følger;

Start ---> Kontrollpanel ---> Ytelse og Vedlikehold ---> Administrive Verktøy ---> Datamaskinbehandling

Deretter går du til Diskbehandlng i margen der og da vil alt av HDDer og CD-ROMer osv komme fram! Sett at den nye HDDen er der høyreklikker du på den og velger formater, resten får du sikkert til :thumbup:

Edit: Sett at det ikke funker nå er jumperen satt på feil plass, du finner ut hvor den skal stå i bruksanvisngen til HDDen! Du kan også sjekke i BIOS om disken står der med sånn ca riktig antall GB oppgitt!

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

Du må lage en partisjon på den nye disken din.

Hvis du har winXp så høyreklikker du på min datamaskin

deretter Manage (aner ikke hva det heter på norsk)

Så går du på disk management

Der skal du finne den nye disken din, så er det bare å høyreklikke på disken og velge å lage en partisjon.

Deretter formaterer du den.

Håper dette hjelper, lykke til :)

Endret av RC1
Lenke til kommentar

Anbefalt oppsett er disk - CD - disk - CD osv. Altså en disk og en CD-ROM/brenner pr IDE kanal/kabel.

Jeg ville vurdert å sette Seagate disken som primary master og partisjonere den i 2. Den nye Seagate disken er mest sannsynlig raskere enn den litt eldre WD, så du vil merke en ytelsesøkning på systemet ditt. Men det medfører en del arbeid da, med formatering og reinstallering...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...