Gå til innhold

Det råeste innen flysticker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blandt de mest innbitte simmerene er det vel CH products som regnes for det råeste. De er mindre kjente enn cougaren, men trenger ingen justeringer/ektra deler, som cougaren ofte trenger for å fungere perfekt.

 

Kun en butikk som tar dem inn til Norge så vidt jeg vet. Butikken til norsk aeroklubb.

 

Her er link til produsenten: CH products

 

Må kanskje nevne at perfeksjon har en pris. Nesten 4000 kostet det meg for joystick +throttle.

Endret av Zarato
Lenke til kommentar

Jeg hadde det første Saitek HOTAS settet, var skranglete her og der (dårlige kontakter), men veeldig god feeling på throttelen.

 

Kjente på det nyeste settet i en butikk for noen dager, styrestikka virker fastere nå, fremdeles med litt (eller en del) slark, men fastere enn før. Throttelen var minst like nice nå som før! :thumbs:

 

Det kostet rundt 800,- tror jeg. Bra pris, fikk mitt for tusenlappen den gang for lenge siden - med avslag fordi det var demo modell.

Lenke til kommentar

På flight-sim forumene jeg frekventerer (altfor mye :hmm: ) har Cougar et litt dårlig rykte på seg....meget stiv pris og dårlig kvalitet på komponentene inni.

 

Potmeterne spike-er (gir fullt utslag når du bare gir litt) etter en liten stund, og blir generelt mer upresise over tid.

 

Les rundt på frugals-linken postet over, de hardbarka amerikanske 40+ simmerne sier gjernee "jada, pot'ene blir litt slitne, men et par $400 modder fikser det".

 

Har selv en Saitek X45, kjøpte fra PCutstyr.no. Den ene hat-switchen (hat 3) funket ikke i en retning, men gadd ikke bryderiet med å returnere (måtte fly!).

 

Selve stikken kan virke litt hakkete i bevegelsene, fikset med litt silikon plastikk-smurning. (CRC Silicone stift) Masse knapper og meget enkel programmering, sett i forhold til prisen kan man ikke annet enn å anbefale.

(Hvis det trengs mer råd her kan jeg gå i dybden)

 

CH stikkene har MEGET godt rykte på seg, i kvalitet holdbarhet og design. Men koster deretter og kan være litt slitsomt å få tak i her til lands.

 

Hvis du spiller MSFS, Lo:Mac og/eller IL-2:FB, bør du sjekke ut TrackIR2 . Like viktig som joystick etter min mening!

 

Hvis budsjettet akkurat ligger i Cougar-land, drop idéen, og kjøp en X-45 + TrackIR2. :thumbs:

Lenke til kommentar
På flight-sim forumene jeg frekventerer (altfor mye :hmm: ) har Cougar et litt dårlig rykte på seg....meget stiv pris og dårlig kvalitet på komponentene inni.

 

Potmeterne spike-er (gir fullt utslag når du bare gir litt) etter en liten stund, og blir generelt mer upresise over tid.

 

Les rundt på frugals-linken postet over, de hardbarka amerikanske 40+ simmerne sier gjernee "jada, pot'ene blir litt slitne, men et par $400 modder fikser det".

Jepp, de kan bli slitt, de er av samme type som sitter i en rekke andre joysticks. Eksemplaret jeg testet for Gamer.no var ikke nytt, så jeg erfarte nettopp dette. Jeg skrudde opp joysticken, renset dem og smurte med litt 5-56. Da ble de som nye igjen. Ellers er jeg klar over at det finnes tegninger på diverse modifikasjoner for den som vil ha noe helt sinnsykt. ;)

Lenke til kommentar
er stor fan av flysimulatorer, og jeg er storfornøyd med SideWinder Force Feedback 2.

Nå har ikke jeg prøvd så mange andre til egentlig å utale meg så mye om dette, men en ting jeg virkelig liker med denne stikka er at du kan vri den. (sideror).

Slik er de fleste andre stikker i dag også. Kanskje med unntak av de råeste, for der er det lagt opp til at du styrer ror med pedaler. :)

Lenke til kommentar

Den häftigaste jag läst om satt i en specialdesignad Viggen-simulator.

Man tillverkade joysticken för att den skulle kännas precis som i det riktiga flygplanet, och en viktig komponent var att gasfjädrarna skulle ha rätt hårdhet. Till slut hittade man rätt och hade fyra gasfjädrar á 1500kr i joysticken.

Jag har för mej att joysticken ensam kostade ca 10000kr, men brukade levereras med komplett flygsimulator:

- Viggencockpit i kryssfaner, med joystick och alla knappar/reglage på rätt plats.

- Dator (Power PC)

- Mjukvara (modifierad F-18, med Viggens flygegenskaper).

- Tre stora bildskärmar.

Pris: 200 000:- (plus moms)

 

/Olle

Lenke til kommentar

Var ikke dum den som satt i F16 simulatoren på Rygge flystasjon heller :)

Men da snakker vi jo simulater til 180 mill...

Er noen år siden jeg var så heldig å få teste den. Var vel i 93. Regner med grafikken er en del heftigere nå, men feelingen hadde den jo inne da også.

 

[space]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...