Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele opp Nett-hastighet

Anbefalte innlegg

hei, vi har 2 datamaskiner hjemme og når jeg spiller cs oppe så funker dety fint, men hvis søsteren min f.eks startet en webcam-samtale ned samtidlig blir ikke pingen noe serlig gøyal. jeg bare lurer på om det er mulig å kjøre trafficshaping på kun 2 pc'r via en router........slik at jeg kan tildele henne et visst antall kb/s slik at linjen blir stabil til begge to....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke man liker bumping her inne :)

Men dette skal være mulig, mener at enkelte NT versjoner(muligens server?) støtter dette.. men dette krever antageligvis at en PCen blir brukt som router. Er inne på utrygg grunn her helt ærlig og det er mulig at eventuell router må ha innebygget støtte for denne funksjonen. Har du sjekket router produsentens hjemmeside om kanskje de opplyser noe rundt dette?

Lenke til kommentar

Legg inn et program som hetter NetLimiter. Der bestemmer du på hver enkelt maskin hvor mange kb/s som du kan bruke. Legg dette inn på begge maskinene og regn ut hvor mye linja di er på, så er det bare å legge inn en grense på halvparten på hver maskin. Gratis og enkelt. :thumbup:

Lenke til kommentar

*bump*

hva betyr det

Han "bumpet" tråden, altså skubbet den lengre opp på listene, slik at han får svar. Dette er noe som ikke aksepteres her, though... :roll:

Syns personling at litt "forsikting" bumping bør være lov så lenge man har _LITT_ tålmodighet... Når man ikke får svar på et spm så er alternativet til bumping å poste SAMME spm en gang til, og da må jeg si at jeg foretrekker bumping ...

Og med "forsiktig" bumping så mener jeg at man venter minst et døgn før man gjør det.

Endret av daffyd
Lenke til kommentar

Dette er et litt alternativt spm:

Er det mulig på en linux-boks å si at et interface har begrenset hastighet, mens et annet kjører på full? Hva med å si at et interface har begrenset hastighet til internet, men maks hastighet på intranet?

Har sett litt på dette tidligere, men fant ikke ut noen lett måte å gjøre det. Fant litt informasjon om å endre prioritering på pakker, samt redusere kø-lengden, for lettere å slippe igjennom interaktive ting som ssh, samtidig som man laster ned for full guffe.

Lenke til kommentar
Dette er et litt alternativt spm:

Er det mulig på en linux-boks å si at et interface har begrenset hastighet, mens et annet kjører på full? Hva med å si at et interface har begrenset hastighet til internet, men maks hastighet på intranet?

Har sett litt på dette tidligere, men fant ikke ut noen lett måte å gjøre det. Fant litt informasjon om å endre prioritering på pakker, samt redusere kø-lengden, for lettere å slippe igjennom interaktive ting som ssh, samtidig som man laster ned for full guffe.

Slik ALTQ (alternate queueing) fungerer, vil det ikke være noe problem å begrense trafikken mot Internett, mens trafikk mot Intranett går på "full guffe".

En distinksjon man f.eks. kan bruke er at Intranett-trafikk går til de ikke-rutbare adresseområdene 192.168.*, 10.0.0.* etc. etc. Da kan trafikk mot disse være "fri", mens trafikk mot alle andre IP-er er begrenset.

En viktig ting å bite seg merke i, er at man _kun_ kan begrense UTgående trafikk, når trafikken allerede har kommet frem til et interface (dvs. innkommende), er det for sent å gjøre noe problemet. En vei rundt dette er å prioritere trafikk på både "intern" (mot Intranettet) og "ekstern" (mot Internett) nettverksenhet.

Når det gjelder prioritering, er en svært nyttig funksjon, spesielt på asymmetriske DSL-linjer (les:ADSL), det å kunne prioritere såkalte ACKs, slik at opplasting ikke fullstendig lammer samtidig nedlasting.

Edit: typo

Endret av puretamil
Lenke til kommentar

Skal du ha denne hastighetsdelingen du ønsker, så vil jeg på det sterkeste anbefale ClarkConnect.

Eneste du trenger er en simpel gammel PC (f.eks. Pentium, Pentium II, Celeron osv med 64MB RAM, minimum 32MB) og to nettverkskort.

www.clarkconnect.org (home edition er gratis)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...