Gå til innhold

Lite spørsmål om Mist Frostbite

ChrML

Anbefalte innlegg

Emne beskriver rimelig bra.

Grunnen til at jeg lurer på det er fordi jeg monterte den CPU vifta i går (satt 2-3 timer, i tillegg til at jeg måtte skru fra hverandre hele PC'en for å få den inn), men jeg har også ett ventilasjonssystem der. En kabinett vifte suger luft inn foran, og en annen vifte blåser luft ut bak. Den Mist Frostbite vifta har vifta ved sidna som kjent, men den kan monteres like fint begge veier. Burde vifta være på den sia av kjøleribba som peker mot bakdelen av PC'en (hvor kabinettvifta som blåser ut er), eller foran for best performance/lufting? Foreløpig sitter vifta på den sia som peker mot bakdelen av PC'en...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkleste svar her er rett og slett at du må teste selv. Hva gir deg best temp?

Hvis du snur på retningen til kabinettvifta bak, blåser den rett på cpu-kjøleren da? Da kan det jo være en fordel å la vifta på cpu-kjøleren bruke denne kalde lufta. Men da kan det hende at du må snu på retningen på vifta foran også. Hold øye med temperaturene og test mulighetene dine :)

Lenke til kommentar

Okay, om det suges inn bak, og blåses ut foran gir vel litt dårligere ytelse skal man tro, fordi varmen stiger alltid opp, og vil da ikke nå vifta foran som er helt i bånn. Vifta bak er ganske nær toppen. Men den CPU vifta, blåser den luft på kjøleribba eller suger den luft bort derfra? :dontgetit::)

Endret av chrml
Lenke til kommentar

Har samme vifta og har gått gjennom samme problemstilling.

Kjøleren kan monteres feil vei på AMD! Om en snur den gærnt så treffet ikke kobberet helt på prosessoren. Dette medfører svært dårlig kjøling. Dette var min første erfaring da jeg monterte vifta.

Følgende (feil)trinn hadde jeg:

1: vifta mot baksiden av kabbet...ALVORLIG FEIL... treffer ikke cpu...

2:Samme, men snudde vifteretning (på selve kjøleren). Feil... strømningsproblemer

3:Vifta montert på kjøleren som levert, men med viftesida inn i kabbet... Riktig

Vet nå at vifta, orginalt levert, blåser luft over prosessoren (suger ikke over, som jeg først trodde). Hadde som nevnt først kjøleren montert på samme måte som deg, men da traff altså ikke kobberet riktig på CPUen.

Løsning 2 ble "feil" fordi kabinettvifta bak og prosessorvifta jobbet mot hverandre (sugde hverandre for å si det sånn...). Sjekk piler på selve vifta for blåse- og rotasjonsretning.

Oppnådde marginalt bedre temperaturer etter siste snuoperasjon. Særlig mb tempen falt noe.

Kjipt kabinett du har om operasjonen tar flere timer.. Heldigvis Lian Li her, da kan en prøve og feile litt..

Lykke til!

Lenke til kommentar

Okay, jeg har Intel P4 Northwood-HT 2.8GHz, og kjører den med Mist Frostbite (kan være feil vifte og for den del, det står Socket A på kvitteringa, men han i butikken sa den skal kjøre fint på P4). Den kobbertingen som treffer CPU kjerna sitter akkurat på midten av CPU kjerna. Det er områder rundt som ikke har kobberet "på seg". Har det mye å si?

Tempen er 53c på stresstesten nå (den var 62c på den gamle vifta). Hvis den CPU vifta blåser luft gjennom ribba, så CPU vifta og kabinettvifta bak "suger hverandre" da. Trur kanskje jeg lar vifta være sånn foreløpig inntill jeg kjøper nytt kabinett, fordi jeg har ikke lyst til å skru opp alt igjen, og tempene er egentlig fine nå, så lenge jeg kjører på standard clock.

Lenke til kommentar
Den kobbertingen som treffer CPU kjerna sitter akkurat på midten av CPU kjerna. Det er områder rundt som ikke har kobberet "på seg". Har det mye å si?

Nei, det skal være sånn. Kobberflata er jo mye større enn cpu-kjerna.

Enig med deg, unødvendig å gjøre noe. Du har grei temp. Jeg kjører idle 51, maks 57 etter mye og hard spilling. Har kabinett med hovedfokus på støydemping og ikke kjøling, derfor noe høyere temp enn man ellers kunne forvente av denne kjøleren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...