Gå til innhold

==== Slettet ====


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt av hardware er oppskrytt!!! Alle produsenter skryter, men Apple er mye

mere jordnær en mange andre...

 

G5 2x2 ghz med 8 gb ram er rimelig heftig når det gjelder jobbing i video

og photoshop, ingen win pc eg har brukt kan måle seg mot denne på dette

området.

 

Dessuten kan det jo nevnes at i noen land regnes G5 som militært utstyr

pga kraften, dvs at sivile ikkje får kjøpe den... heilt teit.

Lenke til kommentar

Dette er ikke noe forsøk på å disse mac, men dette skjedde på kontoret.

 

Jeg skulle få en 3D film på 2gb (4min) som quicktime fra en kollega, som har dual G5 2ghz, 4gb ram, over på min pc for vi skulle komprimere den ned til flash video med Sorensen Squeeze. Jeg sitter på en AMD 2800 1,5gb ram, nvidia 5200 gfx (2 skjermer á 1600x1200 oppløsning) og en 80gb serial ata disk. Kosta ca 7.000,- eks mva

 

Jeg kopierte over fila til min harddisk mens han stod ved siden av, åpnet den i quicktime for å sjekke, samtidig snakket jeg om at quicktime ikke er veldig bra på pc og at playeren er treg og henger ofte så jeg håpet at det virket. Quicktime startet og han skulle scanne gjennom filmen ved å dra i "timeline-tool" for å markere det minuttet som jeg skulle komprimere. Han satte i gang med å scanne gjennom, det tok ca. 15 sek før han sa:

"Så kjapp den er... er den veldig rask pc?"

 

Etterpå testet vi det samme på hans dual 2ghz G5, det gikk markant tregere...

 

I mine erfaringer så er det svært få real-life tilfeller der mac er raskere enn pc. (macromedia/internett/office vinner pc, mens i adobe, ren prossessering eller 3d rendering så vinnner nok mac..)

 

ps: hvor kjøper man deler til en powerbook G3 pismo i norge? Har fått tak i to som er defekte og funnet hva som sannsynligvis er feil (sound/ac power board).

 

Edit: rettet på en setning som ikke ga mening.

Endret av anatomicpants
Lenke til kommentar
Jeg skulle få en 3D film på 2gb (4min) som quicktime fra en kollega, som har dual G5 2ghz, 4gb ram, over på min pc for vi skulle komprimere den ned til flash video med Sorensen Squeeze. Jeg sitter på en AMD 2800 1,5gb ram, nvidia 5200 gfx (2 skjermer á 1600x1200 oppløsning) og en 80gb serial ata disk. Kosta ca 7.000,- eks mva

Hva er en 3d film? Er det QuickTime VR det er snakk om her?

 

Quicktime startet og han skulle scanne gjennom filmen ved å dra i "timeline-tool" for å markere det minuttet som jeg skulle komprimere. Han satte i gang med å scanne gjennom, det tok ca. 15 sek før han sa:

"Så kjapp den er... er den veldig rask pc?"

Scanning synes da jeg personlig at funker sykt mye bedre på Mac. Min iBook scanner jo bedre enn 2.8 GHz maskinen.

 

I mine erfaringer så er det svært få real-life tilfeller der mac er raskere enn pc. (macromedia/internett/office vinner pc, mens i adobe, ren prossessering eller 3d rendering så vinnner nok mac..)

Pröv å gjöre et filsök på maskinen din. Jeg bruker så og si aldri sökefunksjonen i Windows fordi den bruker en evighet. På Mac popper det opp med en gang.

 

Macromedia bruker en gammal versjon av codewarrior som burde värt kasta på dynga for lengst. Det er derfor Macversjonene av macromedia sin software suger til Mac. Send klagen til Macromedia! Vil anbefale deg å oppdatere hvis du har MX 2004.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tja, det der er jo riktignok bare én benchmark. Veldig tunge floating-point-kalkulasjoner, hvor G5-ens FMAC-instruksjoner (multiply-accumulate for flyttall) blir brukt mye. Desverre er det ikke så veldig mange programmer og benchmarks som er veldig avhengig av denne instruksjonen, og derfor kan man anse det som et slags spesialtilfelle.

 

Man skal likevel ikke avskrive dette som irrelevant, men det er likevel bare én brikke i det meget kompliserte prosessorytelsepuslespillet. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...