Earendil Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Var ikke det den samme fyren som at man aldri kom til å få bruk for mer 640kB... ...på daværende tidspunkt. Han mente den ikke som en spådom for fremtiden. Han mente faktisk det jeg nevnte, maskinene/brukerene kommer aldri til å få brukt for mer enn 640kB. Nei, det sa han ikke. Se hva jeg skrev tidligere i posten. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 (endret) er det nokon som veit kor billig ein datamaskin har blitt på 10 år? sikkert 4-5 ganger billegare 4-5 ganger billgere enn hva? Prisen for 10 år siden?? La oss si prisen for en billig-PC var 20.000 kr i 1994 og at den har blitt 4 ganger billigere enn da, altspå 4x20.000 kr billigere. 20.000-80.000 kr = - 60.000kr. (legg merke til minustegnet) Du mener altså at vi skulle fått 60.000 kr for å motta en PC ? Men i rein reknekraft, så er nok prisen 1/10 del. (ikkje tallet er bare brukt som ilustrasjon...) Tja.. Hvis det er de siste 10 år du tenker på så har nok prisen på rå datakraft sunket langt mer enn det der. Jeg prøver å illustrere det med et regneeksempel til: Pentium 100 CPU'en kostet ca 5.000 kr i 1994. I dag koster en Athlon64 2,0GHz / Pentium4 3GHz ca 2000kr. (altså 0,40x) Regnekraften (Float, x86 og SIMD) er i forhold til Pentium 100MHz ca 30-100 ganger så kraftig. Prisen på ren regnekraft har altså blitt 0,40x/30x - 0,40x/100x = 75x- 250x. Man får altså 75-250 ganger så mye regnekraft for pengene. Eller men andre ord en reduksjon i pris/regnekraft på 98,66 - 99,6 %. Endret 31. mars 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
MuD Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Endelig blir prisane satt ned litt.... syntes egentlig dei er litt billig allerede men vi sier ikke nei takk til "litt" meir nedprising Lenke til kommentar
mr_sjur Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Han mener sikkert 20000/4=5000.. selv om han kunne formulert det bedre.. tviler på om noen noengang vil faktisk få penger for en pc.. kjekt da! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 (endret) Han mener sikkert 20000/4=5000.. selv om han kunne formulert det bedre.. Joda, jeg skjønte det. Ville bare poengtere hvor feil formuleringen var. Tilbake til temaet "gratis hardware om noen år": Maskinvare KOSTER faktisk penger å produsere uansett hvordan mansnur og vender på det. Kostnadene er reelle ressurser i form av energi, transport, råstoffer, ressurskrevende produksjonsmetoder osv. (i tillegg til alle de menneskelige ressursene som programmerere og ingeniører utfører) I programvarebransjen har ingen av de samme ressurs-kostnadene som man har i hardware-industrien. Den eneste innsatsen man trenger er de menneskelige. Slike ressurser kan spaes inn på ved å bruke mer lavtlønte arbeidere (gjerne fra fattige land osv) eller man kan satse på de som gjør en gratis innsats, slik som mange Linux-utviklere. Det samme kan man gjøre i hardware-industrien, men man kommer likevel ikke unna de ikke-menneskelige kostnadene, selv om de er synkende. I en verden der PC'er tas i bruk i stadig fattigere deler av verden så tipper jeg at det skjer det helt motsatte av hva Bill ser for seg. Jeg tipper faktisk at gratis programvare får stadig større andel av markedet fordi de nye markedene [fattige] vil mye oftere vege gratis forran kostbar programvare. Microsoft kommer altså til å skvises på pris det neste tiåret, og den eneste store kostnaden som vil bestå (selv om den reduseres betraktelig) er nettopp kostnaden for hardwaren og ressursene som skal til for å produsere den. Min framtidsvisjon: En komplett vanlig PC med skjerm, tastatur, mus og nettilgang osv tipper jeg kommer ned på 1000 kr om 10 år. Programvaren vil neppe koste mer enn 2-300 kr, og blir sansynligvis gratis. Endret 31. mars 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
enden Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 (endret) Da det ikke nytter å be pent låner jeg asbest-hanskene til yummy neste gang noen nevner lillebill og ram i denne tråden Dere ødelegger en ellers fin tråd - skjerpings! Han mente faktisk det jeg nevnte, maskinene/brukerene kommer aldri til å få brukt for mer enn 640kB.Nei, det sa han ikke.Se hva jeg skrev tidligere i posten. Gratulerer, du er førstemann ut Festelig å se noen regnestykker på det Simen Husk at Bill ikke sier gratis som i 0,- men bruker relativt som begrep Endret 31. mars 2004 av enden Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Tja.. Hvis det er de siste 10 år du tenker på så har nok prisen på rå datakraft sunket langt mer enn det der. ... osv.osv. Du leste det som sto i parantesen? ('ikkje' skal sjølvsagt bort, men av ein eller annan grunn få eg ein feilmelding når eg prøver å redigere inlegget.) Tilbake til emnet..... Eg trur vi, i 'nær frammtid' vil sjå meir og meir "sponsa" maskinvare. Bare ta å bla igjennom ein elkjøp/expert/diverse andre anonser, og du vil sjå mangen maskiner med ein * etter prisen.... Dette er eit salgstriks som, desverre, menigman gjerne faller for. Dei ser at innkjøpsprisen vert veldig lav, men ser ikkje dei totale kostnadane. (ala 36 mnd binding 512/128 adsl til 500 i mnd) Eit anna fenomen som spres seg, er "mykvarelisenser". Man kjøper ein eller annan elektronisk boks, som har ein imponerande mengde muligheter. Det heile ser veldig bra ut heilt til man finleser kontrakten. Der står det gjerne at man må ha ein "software key e.l." for å kunne "åpne for" alle funksjonane. I mangen tilfeller hadde det vert billigare om tillegsfunksjonane kom som ekstra maskinvare istadenfor. Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Min framtids"visjon", litt mer detaljert enn mitt tidligere innlegg i denne tråden: I dag så sponser f.eks. telenor PC'er, men da binder man seg opp mot Internett hos dem. TCPA (og lignende) har jo den KJEMPE reklamebiten når Elkjøp og Expert kan si at "Garantert virusfri!". TCPA maskinvare trenger ikke nødvendigvis bli sponset med en gang, for vanlige forbrukere vil heller kjøpe en PC som er virusfri. For oss mer vitende om TCPA så er jo dette svært ubehagelig. TCPA får mer innflytelse i PC-verdenen og vi vil bli sett på som Outsidere som ikke får tilgang til å se internett sider, lese dokumenter eller spille av media som krever TCPA sertifisering. Dette er jo veldig kjekt for musikkleverandører og software selskaper. Tipper Microsoft (og andre) kommer til å gjøre maskinvare meget billig. Det blir jo også mye mer enklere å finne fram betalingstjenester og slikt siden TCPA kan kontrollere hvor mange ganger du kan spille av en musikkfil eller hvor lenge den skal fungere. Så har vi oss som ikke ønsker TCPA. Vi ha ingen utvei enn å gå i protest. Når AMD, Intel, VIA, SIS osv. (Listen er lang) kun lager TCPA maskinvare, så har vi lite å gjøre med det. Linux må også lages for TCPA for maskinvaren vil ikke sertifisere Linux visst ikke man vil starte maskinen i "usikker"/usertifisert modus (for dette skal bli mulig har jeg lest). Fra å gjøre maskinvaren billigere (for å få folk til å kjøpe TCPA maskiner) så starter man en mørk dataperiode, der du blir overvåket og må betale for alt som skal på maskina di. Datakompetansen kommer til å minke mye mer enn den øker. Ingen 13år gammel gutt/jente får leke seg i photoshop eller programmere flash uten å betale mange tusen kroner for programvaren. Selv så liker jeg ikke denne visjonen. Det er som regel bare de største selskapene som får ekstra store dollartegn i øynene. Det blir også vanskligere for nye lovende programvareselskaper å bli med på dette, siden de må betale lisenser til f.eks. MS for å bli med på TCPA (penger penger penger). Dette har ikke alle råd til. Firewall og sikkerhetselskapene kommer til å gå konkurs siden all data innen TCPA systemene er kontrollert og sikre, ingen kommer til å få behov for produktene deres lenger. Håper jeg får feil i fremtidssynet mitt for det er ikke alltid kjekt å ha rett. Dette ER på en måte bra for uvitende folk at maskinen fungerer og ikke har virus. Men folk bør være klar over at de blir overvåket, at Word fila ikke vil åpnes før de har kjøpt 1 måneds ny tilgang av Office, de gamle filmene/musikkfilene du lastet ned blir ikke verifisert i TCPA og nektes å avspilles, at de innkjøpte MP3 filene bare fungerer i visse tilfeller og at DVD-filmen man har kjøpt bare kan spilles av 3 ganger. Det er også snakk om å få dette inn i DVD-spillere og andre små duppeditter som har potensiale til dette. Jeg jubler ikke over at Bill Gates spår at hardwaren blir tilnermet gratis. Det er oftes en bakside... AMD-King OPS: 1. april spøker gjelder ikke for innlegget mitt, sorry... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå