Gå til innhold

==== Slettet ====

Anbefalte innlegg

4-5 ganger?

Hehe,, litt lite det ja,, vanskelig å sammenligne..

Men du kan se det på 2 måter:

1: for 10000kr idag får du en Pc vi absolutt kan si er i toppsjiiktet.(utelukker alt mulig dilldall.) for 10år siden, kostet den godt over 20000. Men du får i tilegg mye mere underholdning for penga idag,, + at man som regel måtte ha bootdisk for å kjøre en del spill,, JOMMEN sa jeg toppsjiiktet! :laugh:

2: prisen per mhz er jo en helt annen. Her synes det reelle pris fallet. Blir som en discman du fikk til 3000kr for 5år sia, men 200kr idag..

Det du betalte per ytelse, mhz for 20år sia var rundt 120kr per mhz,, idag fra litt over 1-2kr,. mhz er ikke like viktig idag, men bare som ett eksempel,, det blir noen % synkning det ja. I tilegg er jo dagens mhz 10ganger kjappere og...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan ikke sammenligne prisene for ti år siden med de nåværende prisene... Skal vi se: Hvor mye tror dere en 3GHz Pentium 4 kostet i 1994?

Man må da sammeligne hva prisen var på en vare i 1994 som på det tidspunktet tilsvarte en P4 3GHz ;)

Lenke til kommentar
Du kan ikke sammenligne prisene for ti år siden med de nåværende prisene... Skal vi se: Hvor mye tror dere en 3GHz Pentium 4 kostet i 1994?

Man må da sammeligne hva prisen var på en vare i 1994 som på det tidspunktet tilsvarte en P4 3GHz ;)

Kan du si meg hva som i 1994 tilsvarte en P4 @ 3GHz? Poenget er at ytelsen øker hele tiden, og prisene synker. I forhold til i dag, vil selvfølgelig prisene på hw om noen år være "nesten gratis". Man får kansje en prosessor som er 10 ganger raskere for 100 kroner mindre.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke?

Den beste (hjemme) maskinen i 1994 kostet sikkert det dobbelte av det et (hjemme) "monster" koster i dag.

Illustrering av prisen på de dyreste (hjemme)maskinene: (ps. vill gjetting)

1994: 40 000kr

2004: 20 000kr

2010: 15 000kr

2020: 10 000kr

....håper noen kjønner hva jeg mener :ermm:

Kan du si meg hva som i 1994 tilsvarte en P4 @ 3GHz? Poenget er at ytelsen øker hele tiden, og prisene synker. I forhold til i dag, vil selvfølgelig prisene på hw om noen år være "nesten gratis". Man får kansje en prosessor som er 10 ganger raskere for 100 kroner mindre.

:yes::yes::yes::yes:

Lenke til kommentar
Var ikke det den samme fyren som at man aldri kom til å få bruk for mer 640kB...

...på daværende tidspunkt. Han mente den ikke som en spådom for fremtiden.

Han mente faktisk det jeg nevnte, maskinene/brukerene kommer aldri til å få brukt for mer enn 640kB. :thumbup:

Lenke til kommentar
Var ikke det den samme fyren som at man aldri kom til å få bruk for mer 640kB...

Han mente faktisk det jeg nevnte, maskinene/brukerene kommer aldri til å få brukt for mer enn 640kB. :thumbup:

http://www.wired.com/news/politics/0,1283,1484,00.html :roll:

Sitat fra siden:

"Some years back, Gates said '640K is more memory than anyone will ever need." :thumbs:

Lenke til kommentar

I dag får du en PC som klarer alle de vanlige oppgavene til en veldig billig penge. Dette var ikke i like stor grad tilfelle for 5 år siden, og slett ikke for 10 år siden. Selv de aller, aller billigeste jalla-pc'ene som selges nå funker flott til alt av video, internett og tekstbehandling, til og med endel spill. Denne trenden er veldig klar, og Bill spådde kun at den kommer til å fortsette, noe jeg er ganske enig i.

Lenke til kommentar

http://www.wired.com/news/politics/0,1283,1484,00.html :roll:

Sitat fra siden:

"Some years back, Gates said '640K is more memory than anyone will ever need." :thumbs:

Akkurat det sitatet finnes ikke på siden, annet enn som et dumt innringersvar som bare underbygget påstanden min....

genuint sitat:

QUESTION: "I read in a newspaper that in l981 you said '640K of memory should be enough for anybody.' What did you mean when you said this?"

ANSWER: "I've said some stupid things and some wrong things, but not that. No one involved in computers would ever say that a certain amount of memory is enough for all time."

Gates goes on a bit about 16-bit computers and megabytes of logical address space, but the kid's question (will this boy never work at Microsoft?) clearly rankled the billionaire visionary.

"Meanwhile, I keep bumping into that silly quotation attributed to me that says 640K of memory is enough. There's never a citation; the quotation just floats like a rumor, repeated again and again."

Silly quotations do have a way of floating like rumors.

Well, the truth starts here.

He never said it. No free software.

:roll:

EDIT:

[/ot]

Endret av jorgenindahouse
Lenke til kommentar
*hviske noe om lillebill og ram*

:lol:

Men jorgis: Det er selvsagt vanskelig å sammenligne en P4 3GHz mot noe tilsvarende i 1994. På det tidspunktet visste jeg trolig ikke om datamaskiner heller. Men skal vi se for oss en Celeron 350MHz nederst og en FX-53 øverst klarer vi å plassere P4 3GHz et sted på den lista. Slik var det sikkert (?) også i 1994, noen dårlige produkter og noen bra. Så kan vi sjekke pris og regne litt med realprisindeks (eller hva det nå heter) så har vi prisnedgang...;)

Lenke til kommentar
Da det ikke nytter å be pent låner jeg asbest-hanskene til yummy neste gang noen nevner lillebill og ram i denne tråden

Må jeg få spørre hvorfor du ikke har hentet asbest-hanskene til Yummy enda når jeg ser en post rett ovenfor her som nevner akkurat begge deler? :p

Lenke til kommentar
Da det ikke nytter å be pent låner jeg asbest-hanskene til yummy neste gang noen nevner lillebill og ram i denne tråden

Må jeg få spørre hvorfor du ikke har hentet asbest-hanskene til Yummy enda når jeg ser en post rett ovenfor her som nevner akkurat begge deler? :p

Vel... I og med at tråden handler om lillebill, er det litt vanskelig. Men kombinasjonen lillebill og ram i forholdet 1 til 640K, er ikke så lur å diskutere... :roll:

Forøvrig er begge to off-topic nå...

[/ot]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...