Ravn Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Jeg har en AMD Athlon XP 2600+ 2,083GHz med busspeed på 333mhz. Hvordan kan jeg overklokke denne og evt. hvor høyt? Jeg prøvde å lese guiden, men jeg er grønn som et uvær så jeg fatta ikke en skit. Hadde satt utrolig stor pris på om noen med greie på dette kunne hjulpet meg med å klokke min PC. Kjøpte Socket A fordi en kompis av meg nettopp hadde kjøpt det samme (jeg hadde vel ikke peil på socket o.l.) Irriterer meg grønn på at det ikke kommer flere Socket A med høyere Ghz (utenom en 2,2Ghz). Så hvis noen har noen minutter til rådighet og kan sette seg ned og skrive hva som skal gjøres (forklart omhyggelig og enkelt) så hadde jeg satt umåtelig stor pris på det. Personer i Bergen området som kan hjelpe meg spanderer jeg øl på på Zachariasbryggen når uteserveringen starter (hvis jeg får det til da), jeg lover!!! Husk at jeg ikke kan noen ting om dette, så bruk enkle ord og forklar grundig. På forhånd takk Min PC: AMD Athlon XP 2600+ 2,083Ghz 512mb Corsair pc3200 400mhz RAM Sapphiretech Raedon 9600PRO Fireblade edition Mvh Kim Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Har du lest litt rundt på forumet og nybegynnerguiden på overklokking.no? Det vil jeg anbefale deg å gjøre først. Jeg har hatt 4 stk xp2600 tbred (som du har), og de har alle ligget stabile på 2350mhz @ 1,75v. Den siste jeg hadde nå kjørte ganske stabilt på 2650mhz med 2,3v vcore, voltmoddet hovedkort. Men det du må gjøre er ihvertfall å gå inn i bios, se litt rundt der mens du ser i hovedkortmanualen din, da burde du få et intrykk av hva alt er der. Så stiller du litt på FSB, 2-3 mhz av ganger og booter. Er den ustabil må du stille opp vcore (spenningen cpu får) et hakk også, men da må du passe på temperaturen på cpu, den burde ikke komme over 60 grader, max 65 på full load... Lenke til kommentar
Ravn Skrevet 30. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2004 takker, det høres greit ut, noen flere råd? Hvordan vet jeg at den er ustabil eller hvor høyt jeg har klokket den? Bør jeg installere nye vifter eller skifte kjølepasta på cpu'en? Alle tips, forklaringer m.m. er velkomne Takker igjen for all hjelp og forklaring Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Hvor høyt du har klokket den er det bare å regne ut, FSB*Multiplier. Multiplier på den cpu'en er 12,5. Eller så kan du bruke et program, feks cpu-z (som du finner her). Så lenge du ikke skal klokke veldig høyt og øke vcore masse trenger du nok ikke nye vifter, men det kommer an på hvor varm cpu er. Kommer den over 60 grader burde du vurdere ny cpuvifte. Du vet at den er ustabil når pc'en ikke vil starte windows, plutselig slår seg av, eller det kommer opp feil i testprogrammer (prime95 feks.). Lenke til kommentar
Ravn Skrevet 5. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2004 Noen flere som har litt tips og tricks ang. emnet... tror jeg drøyer å voltmodde... Vil levetiden på prossersoren gå DRASTISK ned? Lenke til kommentar
arnosmith Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Vil levetiden på prossersoren gå DRASTISK ned? fra 20 til 15 år Lenke til kommentar
ace_ventuora Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Multiplier på den cpu'en er 12,5. Eller så kan du bruke et program, feks cpu-z (som du finner her). hvordan bruker man dette programmet? Lenke til kommentar
Ravn Skrevet 5. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2004 Vil levetiden på prossersoren gå DRASTISK ned? fra 20 til 15 år Tja...kanskje jeg skal ta den risken... Lenke til kommentar
Ravn Skrevet 24. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2004 Hva er best å øke multiplieren eller FSB, som nevnt tidligere er CPU'en 333mHz mens RAM'en er 400Mhz. Vil det være gunstigere å klokke FSB'en for å få den nærmere 400? Har hørt en plass at f.eks en RAM med 400Mhz bare bruker 333Mhz så lenge FSB på CPU'en er det. Så hvis jeg får FSB'en høyere vil jeg også få mer ut av RAM'en. Er dette rett? Leste også i guiden på overklokking.no at det var bedre å klokke multiplieren fordi da ble hele hovedkortet klokket ikke bare CPU'en. Håper noen kan komme med noen nyttige tilbakemeldinger. Takk! NB: Klokking er GØY!! Lenke til kommentar
Ravn Skrevet 24. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2004 Ingen som vet nogit? Lenke til kommentar
Ravn Skrevet 5. august 2004 Forfatter Del Skrevet 5. august 2004 Hvordan funker egentlig dette Prime 95? Må en ha internett-tilkobling? Noen som kan forklare dette i enkle trekk? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå