Gå til innhold

Videoredigerings PC av komponenter

Anbefalte innlegg

Kona(!) har nå bedt meg kjøpe ny PC da den gamle henger seg og er blitt for treg, jeg har lest igjennom endel av trådene ift videoredigering og lurer på om følgende konfig er ok og om dette passer sammen (priser fra mpx):

Kabinett: H500B AOpen H500B Midi Tower kabinett Silver ATX/Micro-ATX, Silent 300W, USB/Audio 837,00

Prosessor: BX80532PG3000D Intel Pentium 4 - 3.0Ghz Socket PGA478 PC800, 512KB cache, Boxed inkl. vifte 2 038,00

Hovedkort: P4P800DELUXE Asus P4P800/DELUXE S478/800mhz I865PE,SATA,LYD,ATA133, GbLAN, IEEE1394 154,00

Skjermkort: 11015-05-20 Sapphire Radeon 9200 Atlantis 128MB VIVO AGP, DDR, Video inn/out,DVI,Light-Retail 689,00

Harddisk: 6Y160M0 Maxtor 160GB DiamondMAX Plus9-FDB S-ATA 7200RPM, 9ms, 8MB cache, Serial ATA 1 120,00

Minne: 512MBPC3200X2 TwinMOS 1024MB DDR PC3200 Dual 512MB x 2, 184pins, 400Mhz, CL2.5 1 662,00

Floppy: FD-235HF-A291 Teac Diskettstasjon 3.5" 1.44MB 136,00

Totalt: 7 646,00

Fra før har jeg:

WD IDE 200 GB 8 MB cache

NEC 1300 DVD-brenner

Skjerm

Skal som sagt brukes mye til videoredigering og bildebehandling (derfor video inn, FW og USB i front), kommer muligens til å bruke den litt til spill også.

Spørsmål

*Generelt Er dette en bra løsning til mitt bruk? Er det noe jeg burde bytte? (Jeg er spesiellt usikker på skjermkort)

*Prescott Ser de har "prescott" prosessorer til nesten samme prisen, hva er fordelen/ulempen med dette? Passer den sammen med overnevnte løsning? Er det noe vits å gå for Prescott?

*S-ATA S-ATA skal være raskere enn IDE? Passer S-ATA sammen med overnevnte løsning? Kan jeg bruke min gamle IDE disk sammen med S-ATA?

*Raptor Raptor disker har fått mye skryt for hurtighet. Vil jeg i praksis merke forskjell om jeg kjøper en WD Raptor 36 GB som OS/progvare disk?

/Rune

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig lik maskinen "kona" mi kjører på videoredigering, når det gjelder chipsett og cpu. Oppsettet ditt støtter i hvertfall det særeste programmet på markedet: Avid (og Pinnacle Edition 5). ;)

Personlig mening når det gjelder S-ATA og standard IDE-disker, vil det være liten forskjell innenfor videoredigering. Kanskje noe ytelse å hente på å kjøre Raptor til OS, men ellers lite tror jeg (synsing fra min side, hører gjerne fra noen som har testet og merket forskjell).

Legger til; har samme HK, veldig fornøyd :)

Endret av que
Lenke til kommentar

Har Asus p4p800 deluxe med en P4 2,6 som jeg bruker til videoredigering. Du får ett meget bra hovedkort der. (såvidt jeg husker er dette også det som er/var anbefalt til videored. av hw.no).

Uten at jeg er noen ekspert på området så tror jeg du skal slenge på minst en 1000 lapp på skjermkortet. Skjermkort-gutta har nok noen meninger om dette.

Når det gjelder SATA vs. PATA vil du neppe merke noe særlig forskjell i hastighet (1-5 % ?) med dagens SATA standard, men siden PATA er på vei ut kan det være like greit å kjøpe en disk du kan bruke i ett framtidig system hvis ikke prisforskjellen er avskrekkende.

Lenke til kommentar

Skjermkortet er kraftig nok det, du vil ikke få bruk for 3d-ytelse ved videoredigering. Riktignok bruker Pinnacle Edition gpu til å crunche frames med i tillegg til resten av systemet, men jeg synes nok ikke det er et argument for å bruke så mye mer penger på skjermkortet.

Videre bør du satse på en separat harddisk til råopptakene dine, det er nesten et must hvis det skal gå flytende. F.eks en Barracuda 200GB vil være god sort til dette, og den er i tillegg ganske prisgunstig.

Lenke til kommentar

:hmm: PATA vs SATA..... .... (PATA = IDE???)

Jeg er nokså fersk, så dett er antagelig et dumt spørsmål:

S-ATA er altså ganske lurt selv om det ikke er så mye bedre pr nå, men vil den fungere sammen med min gamle WD200 IDE? Kan man kjøre IDE og S-ATA i sammen på nevnte hk?

Endret av RES
Lenke til kommentar

Ser bra ut men skal du bruke den til litt spilling så bør du minimum kjøpe et 9600/9600Pro kort.

Prescott er den nye P4 CPU'en som blir levert med 1MB cache (vanlig P4 har 512kB), blir produsert med 0,9 micrometers prosess mot 0,13 på standard P4.

Ulempen er at det er en større varmeutvikling og er yter mindre i noen oppgaver, fordelen er 13 nye instruksjoner, raskere i visse oppgaver og er mer overklokkingsvennlig.

S-ATA er merkbart kjapper hvis disken har nativ S-ATA, noen S-ATA disker har intern overføringshastighet på 133MB/s grunnet at det er "ombygde" ATA133 disker (S-ATA skal i teroien ha en maks overføringshastighet på 150MB/s).

S-ATA er merkbart kjappere selv om det ikke gjør noen direkte underverker for systemytelsen.

Fordelen er at man slipper å tenke på master/slave konfigurasjon, mye smalere kabler for oversiktlighet og bedre luftgjennomstrømning i kabinettet samt at man frigjør ATA portene slik at man kan bruke de til flere CD/DVD(brennere).

S-ATA gir deg også mulighet til "hot swapping".

I tillegg så er det lett å emigrere til RAID0, kjøres via software slik at man ikke trenger å legge inn alt på nytt når man går fra singledrive til RAID0.

Hovedkortet ditt støtter både ATA og S-ATA så det skal ikke by på noen problemer.

(Styr unna både Seagate Barracuda og Samsung disker hvis du skal drive med videoredigering da dette er to av markedets dårligeste hardisker med henhold til ytelse).

Raptor diskene gjør store underverker for kjøring av store progs/spil med lang loadetid og betyr selvfølgelig også mye for videoredigering.

Sitter selv med 2 raptorer i RAID0 og jeg har ikke tenkt å kvitte meg med de!!!

Endret av norrick
Lenke til kommentar
Barracuda og Samsung disker hvis du skal drive med videoredigering da dette er to av markedets dårligeste hardisker med henhold til ytelse).

Har ikke lest særlig mye tester i det siste du? Utsagnet ditt gjelder for Samsung, men ytelsesmessig er Seagate på høyde med WD. Bare mer støysak.

S-ATA roundup

Ta gjerne en tur innom www.storagereview også.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar!

Men, kan jeg bruke IDE og S-ATA samtidig?? :wow:

Hvis ja så går jeg for den S-ATA'en dere anbefaler.

Kan nok gå opp litt på skjermkortet ja, men da havner jeg fort opp i Asus Radeon 9600XT 128MB DDR AGP, ATI 9600XT, DVI-I, VIVO, som er over 1000 kr dyrere.

Noen som kan anbefale et kort som er ok til allround og litt spill og som har video inn, gjerne med en god bundle for video- og tvbruk? Gjerne til under 1500? :p

/Rune

Lenke til kommentar
Barracuda og Samsung disker hvis du skal drive med videoredigering da dette er to av markedets dårligeste hardisker med henhold til ytelse).

Har ikke lest særlig mye tester i det siste du? Utsagnet ditt gjelder for Samsung, men ytelsesmessig er Seagate på høyde med WD. Bare mer støysak.

S-ATA roundup

Ta gjerne en tur innom www.storagereview også.

Fast bruker av storagerview.

Så også den norske testen og her og det kommer det tydlig frem at Samsung og Seagate diskene faller noe bak.

Se selv på dette bildet som er hentet fra nevnte test:

hdtach.png

Samsung og Seagate kommer dårlig ut av denne testen og det finnes flere disker som er kjappere enn de som er testet, Hitachi diskene er mye kjappere og den eneste disken som slår den i tester er en 10000rpm's Raptor.

Legg merke til gjennomsnittet på skrivehastigheten.

Endret av norrick
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...