bazzo Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Jeg skal ha et bilde som er "686x528 72dpi" til å bli et lite ikon på en webside som er "12x9". Men når jeg går ned til denne størrelsen blir bildet bare difust. Det er ikke et foto men en vanlig ring som skal skaleres ned. Trodde ikke dette var noe problem, sikkert bare en bagatell. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Det kan bli j*vli lite, men; Image - Image Size - 12px*9px - OK ? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Uansett, når du skal resize såpass vil du uansett ikkje klare å beholde særlig kvalitet. 12x9 punkter er _litt_ mindre enn 686x528 dah Lenke til kommentar
bazzo Skrevet 30. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2004 (endret) Jeg har gjort lignende tidligere til en ikon fil, fungerte greit da? Endret 24. februar 2006 av bazzo Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 TVILER det vil funke. Det ble SÆRS lite hos meg og den oransje fargen forsvant med bakgrunnen.. Lenke til kommentar
bazzo Skrevet 30. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2004 hmz ? ja ja, får sinne på noe annet da Lenke til kommentar
enden Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Anbefaler deg på det sterkeste å bare tegne rundingen på nytt i korekt format. Er du heldig så er det sikkert noen her som kan hjelpe deg med det hvis du ikke klarer selv. Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 (endret) du må tegne hver enkelt pixel... på 15x9 er det ikkje plass til mye.. forstørrer du bildet etter forminsking vil du se hvorfor det blir dårlig. Endret 30. mars 2004 av kvikks Lenke til kommentar
sajet Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Du burde bruke Adobe Illustrator i steden for Photoshop. Da kan du skalere så mye du vil, uten at bildet blir diffust eller hakkete. Lenke til kommentar
enden Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Det er sant at vektorgrafikk kan skaleres til du blir blå i ansiktet, men problemet her er jo at man allerede har et bilde (som tydeligvis ikke er vektorbasert). Du kan forresten lage vektorgrafikk i PhotoShop og, selv om dette visstnok er lit mer kluss. Nå skal jeg slutte å prate om ting jeg egentlig ikke har peiling på, og la ekspertene fortsette Lenke til kommentar
sajet Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Det finnes et program fra Adobe som heter Streamline, dette brukes til å lage vektorgrafikk, ved å ta utgangspunkt i et eksisterende bilde, og "trace" linjene Det er nok dette du skulle hatt for å lage denne lille ringen... Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 (endret) Jada, man kan lage det i vektorgrafikk osv. men det blir fremdeles ikke bra. For å si det sånn: Om jeg "tegner" hele fasongen på nytt i så lite format, VIL det blir diffust, eventuellt formløst, noe i den duren. Dersom jeg gjenskaper den i vektorgrafikk (lett operasjon), og resizer ned vil det se bra ut i vektorsoftwaren, men hva skjer når jeg eksporterer til bitmap-format? Joda, da ender vi opp med samme, crappy looken. EDIT: er ikke noe poeng å bruke streamline, eventuellt flash (som er über p åtracing) på denne, å lage en ellipse er ikke akkurat vanskelig med illustrator... Endret 30. mars 2004 av HalTan Lenke til kommentar
sajet Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Oi! Det har du selvfølgelig rett i... Man må jo eksportere til bitmap etterpå... Og Det er ikke nok pixler til å lage en fin jevn ring når man har bare 12*9 pixler. Photoshop kan dessverre ikke brukes til Alt heller... selvom det er et bra program til sine ting. Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 (endret) Det finnes kun en måte når det blir så smått, det er å tegne piksel for piksel, photoshop har ingenting med dette å gjøre, det er ingen programer som forminsker noe så mye bra. Vektor funke heller ikkje, se HalTan sitt innlegg om hvorfor... Se på f.eks min lille favicon her: en gammel side , det er pikslet inn ut fra logo som du ser på siden. resultat blir slik at det går ann å leve med Endret 30. mars 2004 av kvikks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå