Gå til innhold

FX vs "de nye kortene"

Sjefern

Anbefalte innlegg

Ge-force 4600 Ti er det største GF4 kortet.

Ge-force 4800 SE ligger hakket under.

NV40 kommer til å jøre et mye større sprang fra nåverende kort enn Fx serien jorde da de kortene kom.

På tomshardware som var nevnt ovenfor er jo ikke 4800 nevnt. Men det høres da merkelig ut at 4600 og 4800 skal være det samme kortet. Mente bestemt at 4800 var en del bedre enn 4600.

Husker ikke hvilket fx-kort som ble lansert som et toppkort i begynnelsen men hvordan vet du at NV40 kommer til å gjøre et større sprang enn det fx gjorde mot ti?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rikky: Et kvasst spørsmål, fortjener et kvasst svar. Jeg trodde folk her på forumet brukte andre kilder enn hardware.no for hardware nyheter. Da hadde jeg sluppet å leite opp alle de artikklene jeg har lest, som forøverig har vært på de fleste store sider. Forum linkene er dere tilgitt. Les her her her her her her her her her

Det blir mye nVidia info her. Det er ikke så lett å oppdrive lesestoff om de kommende ati korta. Dersom noen har noe, så vær så snill å post en link. ;)

Edit: en til

Endret av Vo0do0
Lenke til kommentar
Men det høres da merkelig ut at 4600 og 4800 skal være det samme kortet.

Kall det gjerne lureri og villedende markedsføring, men Ti4800SE (SE=Second Edition og IKKE special Edition) er det samme som Ti4400 med 8X agp og Ti4800 er det samme som Ti4600 med 8X agp.

Hvis dette skulle vise seg å være feil, så rett meg!

Lenke til kommentar
Kall det gjerne lureri og villedende markedsføring, men Ti4800SE (SE=Second Edition og IKKE special Edition) er det samme som Ti4400 med 8X agp og Ti4800 er det samme som Ti4600 med 8X agp.

Riktig riktig, og det er ikke så stor forskjell på 4x agp mot 8x agp, noen få prosent ytelse økning.

Lenke til kommentar
Men det høres da merkelig ut at 4600 og 4800 skal være det samme kortet.

Hvis dette skulle vise seg å være feil, så rett meg!

Helt rett. :thumbup:

Lenke til kommentar
Og poenget ditt var...? :dontgetit:

At jeg ikke var klar over at det fantes et Gf4 4800 som ikke var SE, men at 4800 å 4600 er identiske på spesifikasjonene.

Nvidia NV40

US sources close to Nvidia have confirmed

US sources close to Nvidia have confirmed that their next generation GPU will feature a full sixteen pipelines – not as previously speculated an 8x2 arrangement - and this is reflected in the increased transistor count of circa 205-210 million, up from a previously speculated 175 million.

Too late for ATI to respond...

ATI RADEON 9800 PRO Transistor Count: ~110 Million

NV40 Transistor Count: 205-210 million

Nå har jo TheInq. i løpet av mars faktisk fått tak iet NV40-eksemplar, og det var 8x2, og hadde 170mill transistorer.

Vi får bare vente og se.

Lenke til kommentar

Helt enig med den personen som nevnte at billedkvalitet vil ha betydning når fremtidige kort lanseres. Men jeg er rivende uenig i at FSAA og AF byr på "økning av billedkvalitet"... De jevner ut kanter og gir noe skarpere teksturer, men et firkantet hode er fremdeles et firkantet hode. Verdien av FSAA og AF er med dagens relativt "dårlige" grafikk, sett utifra et synspunkt hvor alt som ikke er fotorealistisk er dårlig, er lik null. Jeg blir ikke imponert når jeg ser et spill jeg nettopp har spilt i 2 timer kjørt med 4x FSAA og 16xAF. Grafikken er og blir den samme. Jeg håper spillbransjen snart innser det og begynner å forbedre på den faktiske 3D modelleringen. Det værste jeg ser er trær som er satt sammen av to flate bilder satt 90 grader på hverandres senter akse. Slik at man på laaaaaaaaaaang avstand tilsynelatende har et "helt" tre. Mange, svært mange spill benytter seg av denne teknikken for å lage trær og hele skoger faktisk. Det ser helt grusomt stygt ut! Jeg vil ha skikkelige trær. Sånne som i 3DMark 2001 demo'n eller bedre. Den dagen spillene har grafikk som den i Final Fantasy filmen...først DA vil FSAA og AF komme til sin rett... Når det begynner å bli lite som går ann å forbedre på, DA kan man begynne med "finpirk".

Derfor. Så lenge vi kjører dagens spill, så må neste generasjons skjermkort ALLTID klare MYE høyere frame-rates, ellers er de poengløse. De er avhengig av høyere fillrate, større regnekraft, slik at de vil klare å kjøre morgendagens spill, med mer detaljerte modeller, med samme hastighet som dagens kort kjører dagen spill med.

Takk for meg :p

Lenke til kommentar
det er snakk om ny teknologi her. Kun for nVidia da. De vil kjøre i gang dx9.0c, men ati vil fortsatt forbli på dx9.0b.

Så var det dette med å legge frem rykter som fakta, det virker som du har en stygg vane for det.

Tror du virkelig at det ikke vil bli noe nytt med R42x?

For dere som sier det ikke er nødvendig å implentere ps/vs 3.0 støtte nå, tar feil. Farcry vil komme med ps/vs 3.0 støtte i førstkommende patch.

Dette er bevis for at shader model 3.0 er nødvendig nå? PS2.0 er strengt tatt ikke nødvendig i det spillet, hvor stor forbedringen tror du en patch vil gi på ~20MB vil gi? Patchen er allerede ute og det er støtte for PS3.0 den har fått.

Hvis det stemmer at R42x ikke vil ha støtte for shader model 3.0 så har dem nok konsentrert seg om PS2.0 ytelse istedet for å utvikle PS3.0 hardware.. og for alt det vi vet vil kanskje NV40 stort sett bli behandlet som en PS2.0 part pga dårlig PS3.0 ytelse, i likhet med at NV3x stort sett blir behandlet som PS1.1 kort.

US sources close to Nvidia have confirmed that their next generation GPU will feature a full sixteen pipelines ? not as previously speculated an 8x2 arrangement - and this is reflected in the increased transistor count of circa 205-210 million, up from a previously speculated 175 million.

Too late for ATI to respond...

Digitimes har senere påstått at NV40 vil ha en 8x2 konfigrasjon, det har også the inquirer når jeg tenker etter.

ATI RADEON 9800 PRO Transistor Count: ~110 Million

NV40 Transistor Count: 205-210 million

Dette alene sier ikke så veldig mye, dessuten bruker ATi og nVidia forskjellige metoder å regne antall transistorer på.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Mista3,14: Les her du.. Og ikkje bry deg om "The presentation also included comments of the presenter, and the more I read it the more I doubt the validity of the document" Den powerpoint presentasjonen kommer i fra ati sine sider. Det kan jo hende de beveger seg opp fra DX9.0b men SM 3.0 vil ikke ati sine nye kort støtte.

Endret av Vo0do0
Lenke til kommentar

MistaPi:

PS2.0 er strengt tatt ikke nødvendig i det spillet,

mener du at det ikke blir noe bedre med dx9 !(far cry)

trodde lyseffekter,røk,ild,vatten var mye bedre i dx9 :hmm:

hvis man ser på ut 2004,skulle man nesten tror det var et dx9 spill

har sett dx9 spill som har mye dårlige grafikk enn ut 2004

Lenke til kommentar
Mista3,14: Les her du.. Og ikkje bry deg om "The presentation also included comments of the presenter, and the more I read it the more I doubt the validity of the document" Den powerpoint presentasjonen kommer i fra ati sine sider. Det kan jo hende de beveger seg opp fra DX9.0b men SM 3.0 vil ikke ati sine nye kort støtte.

Det er en del uenighet om hvordan man skal tolke det, det kan være at han snakker generelt om PS3.0, at PS3.0 ytelsen vil være dårlig på både på NV40 og R420. NV40 vs R420 tyder dog på at SM 3.0 er den største fordelen til NV40 kontra R420. Men fra samme dokumentet står det: "Blend etc will be on NV40 and on our own SM3.0 parts"

Litt rart om R500 kun støttet SM3.0 og ikke SM4.0,

SM 3.0 ligger i alle DX9.0 revisjonene.

Lenke til kommentar
MistaPi:

PS2.0 er strengt tatt ikke nødvendig i det spillet,

mener du at det ikke blir noe bedre med dx9 !(far cry)

trodde lyseffekter,røk,ild,vatten var mye bedre i dx9 :hmm:

Det blir bedre med DX9, men det er ikke akkurat en in your face overvelmene forskjell. Det er å dra det ganske langt med å si at det er nødvendig.

Lenke til kommentar

Jeg mener det er sunn fornuft å stille seg skeptisk til forhåndspresentasjon -og spekulasjon av påtroppende skjermkorttyper. Vi har en rekke ganger fått presentert overveldende spesifikasjoner og kalkuleringshastigheter i forkant av lansering (jfr. FX serien og Parhelia), men realiteten har vist at den synbare forbedringen, av bildekvalitet og oppdateringsfrekvens, ikke er like stor som forventet.

Selvsagt er ikke en slik påstand en totalitet, men snarere et inntrykk, og en påminnelse om ikke å forhåndsprise nye produkter på bakgrunn av produsentenes uttalelser; som faktisk ligger til grunn for spekulasjonene.

Lenke til kommentar

Greit. Dette blir litt off topic, men for dere som lurer på hvordan forskjellen på default navidia og default ati er i farcry så har jeg samlet noen linker til noen samenligninger. her og her

Som dere ser er det litt finere på ati korta. En kan skur ps 2.0 på for FX korta, men forvente store framerate drops. Hos meg ble det uspillbart.

Endret av Vo0do0
Lenke til kommentar

Syns Nvidia burde skjerpe seg no javli, etter at dem har begynt å bruke 3dfx crew i sine nextgen kort så har det bare gått bajas aka GF FX series og heldigvis redda GFFX 5900XX ryktene til Nvidia. Minner meg om hvor javli tregt P4 er når dem blir sammenlignet med P3 på samma frekvens. Men selv om P4 slet i starten så ga dem alldri opp vet. Har man penger så har man penger :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...