Gå til innhold

FX vs "de nye kortene"

Sjefern

Anbefalte innlegg

Har lest en del på forumet om noen personer som forventer så fantastisk mye av de nye kortene som kanskje kommer til sommeren.

Er det virkelig så mange som har glemt overgangen fra Ti4000serien til FX? Det var akkurat samme spekulasjonene der. Fakta fremdeles viser jo fremdeles at ti4800 hevder seg i "toppsiktet" fremdeles. Fx5200 er noe av det dårligste du kan kjøpe!!!

Ville bare få det ut. Jeg har ikke troen på at de nye kortene kommer til å bli noe fantastisk. Klart ytelsen kommer til å snike seg sakte men sikkert oppover. Det er det ingen tvil om. Men selv om det lanseres en ny korttype med det nytt navn kommer ikke det til å forandre så mye. Ikke hvis man ser historisk på det ihvertfall! :nei:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

enig her Sjefern..

noen sier 2-3 ganger mere ytelse i hl 2 og mere i andre spill.

dette har jeg lite tro på,mener det kommer til og bli ca 30-50%

mere speed i spillene.

er jo mange som spiller med geforce 2-3 kort ennå,uten og bytte.

tror ikke det er problemer og hoppe over en eller to generasjon

kort uten at det gjør så mye...

men er mange som lett betaler 4000,- 5000,- for et nytt kort.

er bare og se på ati 9800 xt mange som kjøper det selv om man

bare for ca 10-12% mere ytelse enn ati 9800 pro til 2000.-

Lenke til kommentar
Enig i mye av det du skriver, men du kan ikke sammenligne et toppkort med et neste generasjons low-end kort slik du har gjort med Ti4800 vs FX5200.

Helt riktig, men fyren har et poeng. Det vil ikke bli 2-3 gamger bedre ytelse i Half-Life. Da snakker vi om 80-100 fps i Source-motoren, det tviler jeg på at vi får se med det første... :yes:

Lenke til kommentar
Enig i mye av det du skriver, men du kan ikke sammenligne et toppkort med et neste generasjons low-end kort slik du har gjort med Ti4800 vs FX5200.

Mente ikke å sammeligne de to kortene på den måten. Jeg var litt uklar. Snakker bare om all "FX-hypen" det var før kortene ble lansert. Det var jo de som satt på et Ti4800 som gledet seg til å få kloa i et FX-kort. Blir sikkert samme saken dette året.

En kar som sikkert var veldig vis sa en gang: "Det er ikke gull alt som glimrer"

Lenke til kommentar
Helt riktig, men fyren har et poeng. Det vil ikke bli 2-3 gamger bedre ytelse i Half-Life. Da snakker vi om 80-100 fps i Source-motoren, det tviler jeg på at vi får se med det første...  :yes:

Er det NV40 du sikter til nå? 2 ganger raskere enn NV35 ville sette NV40 på nivå med R9800Pro i DX9 full precision.

Har lest en del på forumet om noen personer som forventer så fantastisk mye av de nye kortene som kanskje kommer til sommeren.

Er det virkelig så mange som har glemt overgangen fra Ti4000serien til FX? Det var akkurat samme spekulasjonene der. Fakta fremdeles viser jo fremdeles at ti4800 hevder seg i "toppsiktet" fremdeles.

Det er isåfall i applikasjoner som er veldig CPU begrenset. Med AA og AF er FX5800Ultra opptil 3 ganger raskere enn Ti4800.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Har selv et Ti4800SE som Funker greit uten lagging i alle de nyeste spilla! til og med Far Cry på 4x Af og 2xQ som jeg syns fungerer helt greit og får bra bildekvalitet på det også! så det beviser jo at det er ikke vits og kjøpe Det nyeste hele tida! det blir jo ikke som overgang fra Ti til FX men en *bedre* FX har heller ikke noe tro på at de nye som kommer har 3 ganger bedre ytelse. men da har de jo noe og bevise :thumbup:

Lenke til kommentar
tror ikke det er problemer og hoppe over en eller to generasjon

kort uten at det gjør så mye...

helt enig her, selv hoppet jeg fra Matrox G400 dualhead MAX til 9700pro

nå blir nok ikke pc'en byttet ut før pci express og det nye BTX formatet på hovedkort/kasser har holdt på 1 års tid eller no. Da blir nok alt på pc-en byttet ja :yes:

Lenke til kommentar

Det vil bli en betydelig økning i ytelse. Nok til at jeg vil kjøpe meg et NV40 når det kommer, samme hvilket kort jeg hadde i dag. + det er snakk om ny teknologi her. Kun for nVidia da. De vil kjøre i gang dx9.0c, men ati vil fortsatt forbli på dx9.0b.

For dere som sier det ikke er nødvendig å implentere ps/vs 3.0 støtte nå, tar feil. Farcry vil komme med ps/vs 3.0 støtte i førstkommende patch.

Og dere som sier økelseytelsen fra ti-serien til fx-serien, ta en titt her --> tomshardware

Det er heller ikke kun snakk om FPS, IQ teller også mye når det komme ny teknologi på markedet.

Lenke til kommentar

rasgar: Løk. Jeg skirver ingen plass at det vil bli en "kjempeytelseøkning", jeg sier det vil bli en betydelig ytelseøkning. Hvor stor vet ikke jeg, men som jeg skrev, den vil være stor nok for meg til å skifte kort.

Jeg skrev heller ingen plass at det vil være "blodig nødvendig" med ps/vs 3.0. Det jeg mente med nødvendig, som du også kunne lest ut fra posten min, var at de som mente man ikke ville kunne få nyttet ps/vs 3.0 før om lenge tok feil, da farcry kommer med det straks.

Lenke til kommentar

Det som kanskje folk glemmer er at å gå fra å kunne kjøre f.eks. 1024*768 smooth til å kjøre 1280*1024 smooth er så godt som en dobling (786432 piksler å rendre vs. 1310720 piksler å rendre), selv om man kanskje ikke vil se den helt store forskjellen :)

Lenke til kommentar
Ge-force 4600 Ti er det største GF4 kortet.

Nei, det er 4800 (ikke SE), som er et 4600 med 8X AGP.

NV40 kommer til å jøre et mye større sprang fra nåverende kort enn Fx serien jorde da de kortene kom.

Hvordan vet dere dette da? Post gjerne link til tester... :roll:

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

GeForce4 Ti 4800

Vertices per Second: 136 Million

Fill Rate: 4.8 Billion AA Samples/Sec.

Operations per Second: 1.23 Trillion

Memory Bandwidth: 10.4GB/Sec.

Maximum Memory: 128MB

GeForce4 Ti 4600

Vertices per Second: 136 Million

Fill Rate: 4.8 Billion AA Samples/Sec.

Operations per Second: 1.23 Trillion

Memory Bandwidth: 10.4GB/Sec.

Maximum Memory: 128MB

Lenke til kommentar
Og poenget ditt var...? :dontgetit:

At jeg ikke var klar over at det fantes et Gf4 4800 som ikke var SE, men at 4800 å 4600 er identiske på spesifikasjonene.

Nvidia NV40

US sources close to Nvidia have confirmed

US sources close to Nvidia have confirmed that their next generation GPU will feature a full sixteen pipelines – not as previously speculated an 8x2 arrangement - and this is reflected in the increased transistor count of circa 205-210 million, up from a previously speculated 175 million.

Too late for ATI to respond...

ATI RADEON 9800 PRO Transistor Count: ~110 Million

NV40 Transistor Count: 205-210 million

Endret av INTERcEPTOR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...