Vargo Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Jeg har redigert en videosnutt, men kan ikke brenne den på DVD siden jeg ikke har DVD brenner enda. Jeg må lagre det på HD eller brenne det på CD til jeg investerer i DVD brenner. For ikke å sprenge HD må jeg komprimere filen til et format, jeg prøvde AVI og fikk en fil på 600Mb (10min film) så prøvde jeg mpeg og fikk ei fil på 130 MB (DVD innstilling, 10 min). Jeg kjørte begge filen esamtidig på Pc'en og så at AVI filmen så litt finere ut. Hva er lurest AVI eller Mpeg? Hvis jeg lager DVD etterpå vil jeg vel miste den kvalitet som AVI filen hadde uansett? Blir film filen kodet om når jeg lager VCD SVCD eller DVD? Resultetet blir vel bedre hvis jeg koder råfilmen direkte til mpeg istede for å gå via Avi.? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Behold AVI fila hvis du skal rendre filmen, MPEG hvis ikke. Lenke til kommentar
Vargo Skrevet 31. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2004 Og med rendre mener du om jeg skal lage VCD SVCD eller DVD av fila? MVH Vargo Lenke til kommentar
gussen Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 AVI vs MPEG for DVD-spiller Hei, Hvis du er ferdig med å redigere filmen og er fornøyd med resultatet - og målet med videoen din er å lage en DVD-plate med video som skal spilles i stue-DVD-spilleren din - kan du like godt lagre (rendere) den som DVD-formatert video med en gang (MPEG-2, 720x576, 25fps, Variabel bitrate: Maks 9000kbps). Råfilmen din tar opp 3.5MB/s (13GB/t) med plass på disken din, så denne vil du sikkert kvitte deg med for å frigjøre plass (10 minutter = ca. 2.1GB). NB 1:. Hvis du spiller av DVD-formatert video på PC'en din vil du få et dårligere bilde på monitoren din enn hvis du spiller av filmen på DVD-spilleren i stuen. Dette er fordi monitoren viser Frame-based / rammebasert film mens TV'en din viser interlaced film (vekselvis annenhver linje i bildet i dobbel hastighet, "50fps"). Du vil dermed se at DVD-filmen din ser bedre ut på TV enn på PC fordi standard DVD-video er interlaced. NB 2: Det har uansett ingen hensikt å komptrimere DV-filmen din (som allerede er i AVI DV-format) til en annen type AVI (komprimert), siden du senere må re-komprimere den til MPEG-2 DVD-video for å spille den av i DVD-spilleren. Komprimerer ("renderer") du en allerede komprimert film blir kvaliteten dårligere enn om du komprimerer direkte med en gang. Håper dette hjelper deg på veg! DV 123 Lenke til kommentar
Vargo Skrevet 1. april 2004 Forfatter Del Skrevet 1. april 2004 Takk fro et glimrende svar det var det jeg trengte Lenke til kommentar
Morph1948 Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Jeg har nettopp redigert en film nå. Den ble på 14,6 GB ferdig rendra i AVI format. Det er jo ikke hensiktsmessig ettersom jeg skal vise den frem til kompiser. Filmen er på 1t3m så den er en del lenger enn vargo sin... Lurer på hvordan jeg skal få den ned til en grei størrelse. Gjerne slik at jeg kan brenne den ut på 2-3 CD'er. Vet jo at d finnes filmer på den størrelsen med god nok kvalitet for min del. Kan også være ned i 1 CD. Men iallefall rund 1/1,5GB. Har lest rundt og sjekka, men fant ikke noe lett forståelig. HAr funne ut at jeg må laste ned codeks og rippeprog, men hvilke? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 (endret) Kode den til MPEG-2 eller 4, med f.eks. NeroVision Express eller TMPGEnc. Endret 27. april 2004 av Opus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå