Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Feil LANsubnet?

Anbefalte innlegg

Jeg har NextGenTel ADSL og gått til anskaffelse av en 3Com Wireless Router.

Har på diverse forum sett at IP adressen til 3Com'en skal settes i samme range som Netopia modemet som kom med NGT. Når jeg da velger f.eks. 10.0.0.10 får jeg advarselen

Warning: Your Internet IP address falls in the same subnet as your LAN IP address. Click here to change your LAN IP address.

i setup vinduet for 3Com. Er det riktig at disse skal ha samme subnet? Hvorfor i så fall kommer den advarselen, er det en sikkerhetsrisiko eller andre momenter?

Takker mye for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må sette Routeren til Bridging. NGT har innebygde routere i modemene sine, og trenger da kun en "Bro" for å kunne kobles til trådløst. Info for hvordan sette opp bridging på Routeren, se i manualen. Setter du den opp med router på annen IP adresse, vil du få store problemer i spill og diverse andre programmer. De tåler ikke å få endret adressen to ganger etterhverandre.

Lenke til kommentar
i setup vinduet for 3Com. Er det riktig at disse skal ha samme subnet? Hvorfor i så fall kommer den advarselen, er det en sikkerhetsrisiko eller andre momenter?

Du kan ikke ha samme IP-range på begge sider av routeren, sett den tilbake til 192.168.1.1 eller skru av DHCP på 3com-en og plugg ledningen fra NGT-boksen inn i switchen i steden for WAN-porten for da bruker du den som et reint aksesspunkt uten router.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...