Crazysteps Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Nøyaktig hvordan fungerer en slaveblitz? Kan man benytte den sammen med f.eks Ixus 400? Er helt grønn på dette området og trenger alle råd og vink jeg kan få! Fyr løs! Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Såvidt jeg vet så kan du vel ikke bruke noen som helst form for ekstern blitz på et Ixus 400-kamera? Nå er jeg ikke 100% inne i terminologien her, men jeg mener slaveblitz er en ekstra blitz, i tillegg til en ekstern "master", som fyrer av samtidig som masteren. Korriger meg gjerne dersom jeg tar feil! Lenke til kommentar
Jove Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 En slaveblitz kan vel brukes omtrent til alle kamera. En føler som ser når kameraets innebygde blitz blitzer, og slaveblitzen blitzer samtidig. Men ivertfall noen Canon-kamera, avfyrer 2 stk blitzer, en for å måle og den neste for bildet. Vet ikke om det går å fortelle slaveblitzen at den må blitze på det andre blinket :/ mvh Jan Ove Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 (endret) Jeg kjøpte nettopp en billig slaveblitz, Sunpak RemoteLiteII. Man kan selv velge om den skal fyre av på "pre-flash" eller ikke, så du unngå det problemet som Jove beskriver. På min C730 må jeg stille blitzen på preflash. Slave-blitz med støtte for preflash vil antakelig virke på alle kamera med noen form for innebygd blitz. Men du må huske å skru av "røde øyne"-funksjoner og slikt som kan lure blitzen. Endret 30. mars 2004 av anderfo Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 I lys av de to foregående innleggene her så må jeg bare bøye meg i støvet Selvfølgelig er det jo en sensor som fyrer av slaveblitzen, og det spiller jo ingen rolle hvilken blitz sensoren registrerer... Har bare aldri sett en slik løsning i bruk på et Ixus 400-kamera før, så jeg tenkte automatisk speilrefleks, eksterne blitzer, paraplyer, studio +++ Lenke til kommentar
Jove Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Jeg kjøpte nettopp en billig slaveblitz, Sunpak RemoteLiteII. Hvor får en tak i en slik? Hva er billig? Men du må huske å skru av "røde øyne"-funksjoner og slikt som kan lure blitzen.Vil da tro at en også bør skru av hjelpelampen, AF-assistant eller noe.Mvh Jo Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Jeg kjøpte Sunpak-blitzen på Tapir (NTNU Gløshaugen) i Trondheim. Lenke til kommentar
neste_nybegynner Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Nøyaktig hvordan fungerer en slaveblitz? Kan man benytte den sammen med f.eks Ixus 400?Er helt grønn på dette området og trenger alle råd og vink jeg kan få! Fyr løs! Hei! Jeg har vært ute etter det samme... Jeg fant link til Eksempel slavblits men det ser ut som du må ha noe å feste blitsen på. Har sett noen eksemplr med noen svære stativ som du fester kamera og blits på (rimelig uhåndterlig). Jeg vurderer å kjøpe enten Powershot A80 eller Powershot G3 /G5. Hvis det finnes en praktisk løsning med slaveblits så holder A80 for meg. Er det noen som har noen praktiske erfaringer? Jeg var innom en fotobutikk i Karl Johansgate men der var det svært lite hjelp å få. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 (endret) Til Sunpak-blitzen fulgte det med et ministativ du fester i stativfestet under kameraet. Under det lille stativet er det igjen mulighet for å feste vanlig stativ ("tripod"), slik at du også kan plassere blitzen i et eget stativ og sette den et annet sted i rommet. Jeg syns egentlig det har vært like greit å holde slaveblitzen i hånda, men av og til er det vel praktisk å sette den inntil kameraet på stativet. Bilder: Endret 31. mars 2004 av anderfo Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Jeg kjøpte nettopp en billig slaveblitz, Sunpak RemoteLiteII. Man kan selv velge om den skal fyre av på "pre-flash" eller ikke, så du unngå det problemet som Jove beskriver. På min C730 må jeg stille blitzen på preflash.Slave-blitz med støtte for preflash vil antakelig virke på alle kamera med noen form for innebygd blitz. Men du må huske å skru av "røde øyne"-funksjoner og slikt som kan lure blitzen. Pris ? Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Jeg kjøpte nettopp en billig slaveblitz, Sunpak RemoteLiteII. Man kan selv velge om den skal fyre av på "pre-flash" eller ikke, så du unngå det problemet som Jove beskriver. På min C730 må jeg stille blitzen på preflash.Slave-blitz med støtte for preflash vil antakelig virke på alle kamera med noen form for innebygd blitz. Men du må huske å skru av "røde øyne"-funksjoner og slikt som kan lure blitzen. Pris ? Ca 500. Det er antakelig mulig å "telefonbestille" fra Tapir (www.tapir.ntnu.no) selv om de ikke har nettbutikk i utgangspunktet. Jeg har ikke funnet den (og heller ikke noe tilsvarende) i noen andre butikker i Norge. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Vi har ihvertfall hatt den på Fotohuset i Karl Johansgate. Mener jeg så at det var igjen ett stk. senest i dag. Husker ikke prisen, men det finnes flere typer slaveblits, og vi har en annen type også. Lenke til kommentar
neste_nybegynner Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Vi har ihvertfall hatt den på Fotohuset i Karl Johansgate. Mener jeg så at det var igjen ett stk. senest i dag. Husker ikke prisen, men det finnes flere typer slaveblits, og vi har en annen type også. Det er Karl Johansgt. 21 ved Egertorget? Jeg kommer i morgen! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. april 2004 Del Skrevet 1. april 2004 Holder den av til deg jeg :-) Den andre typen vi har, har høyere ledetall og er derfor sterkere. Det er jo bare å prøve de, og se hva som fungerer best. Ikke sikkert du møter meg der i morgen, ettersom jeg skal være på laboratoriet deler av dagen, men de andre hjelper deg også. Lenke til kommentar
neste_nybegynner Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Hei! Jeg var innom i dag og kjøpte den (skulle egentlig ventet litt men fristelsen ble for stor). Har testet den ut i dag og den er akkurat det jeg trenger - digitalfotografering ble med en gang mye morsommere. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Den svake blitsen som er på kompakte digitaler duger jo ikke til mye, så en slaveblits hjelper deg en god del ja :-) Grattis med ny blits... Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 Den svake blitsen som er på kompakte digitaler duger jo ikke til mye, så en slaveblits hjelper deg en god del ja :-) Grattis med ny blits... Den er ikke særlig mye sterkere enn den innebygde blitzen på mitt kamera - men hovedfordelen er at jeg kan plassere lyset akkurat der jeg vil... Det finnes jo sterkere eksterne blitzer, men for meg duger den (500 kr er ikke mye). Lenke til kommentar
Jove Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 En slik slaveblitz til ca 500,- kan en få den til å stå å blitze hurtig av seg selv? MÅ den ha et blink for å blitse? Er det særlig med instillinger på den? Tenker på hvor kraftig blinken skal være osv.. mvh Jan Ove Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 2. april 2004 Del Skrevet 2. april 2004 (endret) En slik slaveblitz til ca 500,- kan en få den til å stå å blitze hurtig av seg selv? MÅ den ha et blink for å blitse? Er det særlig med instillinger på den? Tenker på hvor kraftig blinken skal være osv.. mvh Jan Ove Ingen andre innstillinger "Off - Preflash - Normal"; altså 3 muligheter. Den fyrer av hvis du slår den av, så sånn sett kan du alltids få fyrt den av, men ellers fyrer den bare av når den innebygde blitzen din blinker. Hvor kraftig den skal være kan du bare justere med hvor langt unna du setter den, eventuelt kan du ha et filter foran som demper lyset. Jeg justerer heller lukkertiden, blenderåpningen og ISO-verdien slik at det blir passelig. Endret 2. april 2004 av anderfo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå