John Deere Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Hei! Har kjøpt meg ny pc, en P4 med abit ic7-g hovedkort. Har et Chieftech kabinett. Vurderer å kjøpe et par kabinettvifter, men er fersk i faget å aner ikke hvordan disse fungerer. Er det bare å skru de fast i kabinettet å koble rett på hovedkortet? Hvordan justeres vifte hastigheten? Er det noe spesielt jeg skal se etter ved kjøp av vifter? Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 (endret) Ved kjøp av vifter bør du skaffe stillegående vifter. Papst f.eks. Og ja, de flest hk i dag har kontakter til kabinettvifter, men man kan uansett koble viftene på en av kontaktetne fra psu'en. I Chieftech kabinetter er det hurtigfeste for vifter, så du trenger ikke å bekymre deg for skruing (bare pass på at du kjøper 80mm vifter). Viftehastighet justeres med en viftestyring (som kan kjøpes separat) eller hvis du kobler dem på hk så finnes det programvare som du kan justere farta med Endret 30. mars 2004 av C4STOR Lenke til kommentar
Axentrix Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Viftehastighet justeres med en viftestyring (som kan kjøpes separat) eller hvis du kobler dem på hk så finnes det programvare som du kan justere farta med Eller du kan bruke det medfølgene pot-meteret (ikke alle vifter som har det da) Lenke til kommentar
Koffe Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 eller hvis du kobler dem på hk så finnes det programvare som du kan justere farta med Jeg har ikke sett at man kan justere hastigheten på alle viftene (på hk)manuelt fra software, bare overvåke. Noen få kort har automatisk justering av kun cpu vifte mener jeg. Mulig at jeg tar feil. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 Du tar feil. Mange nye HK har mulighet for å overvåke og justere hastighet på flere vifter. Men man må ha software til det. (Noen har BIOS-funksjon for automatisk regulering av vifter) Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 30. mars 2004 Del Skrevet 30. mars 2004 (endret) Har selv et Chieftec Dragon Big Tower, der er det også plass til en 92mm vifte. Bråker mindre/flytter mere luft. Bør også tenke på å få et overtrykk i kabinettet (blåse mer luft inn enn det suges ut), for å hindre at støv trekkes inn i alle åpninger. Og stjel en strømpebukse til å lage luftfiltre av. Har også Abit IC-7 hovedkort, det jeg kan styre ved hjelp av software er CPU og NB vifte. Bruker da programmet "SpeedFan". Abits prog EQ regulerte kun hastighet på CPU vifte. Kan altså ikke regulere hastighet for de andre vifte utakene. Regner med at det samme gjelder for IC7-G, da det er samme hovedkort bortsett fra G-lan. Tok istedet strøm fra psu kontakt til kabinett viftene, og kjører de på 7v så de ikke bråker så voldsomt. Endret 30. mars 2004 av Sigurd2 Lenke til kommentar
John Deere Skrevet 31. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2004 Takk for svar Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 Hei!Har kjøpt meg ny pc, en P4 med abit ic7-g hovedkort. Har et Chieftech kabinett. Vurderer å kjøpe et par kabinettvifter, men er fersk i faget å aner ikke hvordan disse fungerer. Er det bare å skru de fast i kabinettet å koble rett på hovedkortet? Hvordan justeres vifte hastigheten? Er det noe spesielt jeg skal se etter ved kjøp av vifter? Skal du ha kabbinett vifter, så fra råder jeg deg å velge Delta vifter, eller 92 og oppover uten viftestyring, har en 120mm bak i kabbinette mitt nå, den blåser som et helvette, går det ti dager til med den, henger jeg meg! mvh stian_A Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 4. april 2004 Del Skrevet 4. april 2004 eller hvis du kobler dem på hk så finnes det programvare som du kan justere farta med Jeg har ikke sett at man kan justere hastigheten på alle viftene (på hk)manuelt fra software, bare overvåke. Noen få kort har automatisk justering av kun cpu vifte mener jeg. Mulig at jeg tar feil. mm, tror du trenger Uguru - rett meg hvis jeg tar feil.. mvh Stian_A Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå