Gå til innhold

Lydkort funn! 238kr!

Anbefalte innlegg

kva er det med kort som er egna til spel? Kva er det de er ute etter på dei? Berre lurar.

[bitchmode]

Kort som er egnet til spill er de som støtter diverse typer 3Dlyd i hw. F.eks kort med Aural Semiconductor's Vortex2 brikke, som "Absolute Multimedia Outrageous 3D sound", "Aureal Vortex SQ2500", "TerraTec XLerate Pro", "Turtle Beach Montego II Quadzilla", "Videologic Sonic Vortex 2", "Videologic Sonic Vortex 2", "Diamond Monstersound MX300". Disse støtter gjennom Vortex2 brikken DS3D, A3D 1.0, A3D 2.0, A3D 3.0, EAX 1.0, EAX 2.0. (Og skulle senere få drivere som skulle støtte EAX 3.0)

De har også overlegen lydkvalitet over alt Creative har laget utenom Audigy, og kom med SPDIF, og prislappen var 500-800,- (På den tiden Soundblaster Live og Live Platinum kostet 1500,-)

Men heldigvis saksøkte Creative Aureal igjen og igjen (og "tapte" hver gang) til Aureal ikke hadde råd til å betale for saksomkostningene, for så å kjøpe de opp og legge alt dødt.

Flott måte å bli kvitt konkurrenter som har produketer som er 100x bedre enn ditt.(Creative har bare et lydkort)

Aureal hadde visjoner og utviklet 3Dlyd teknologi hele veien, mens knapt halvparten av alle Creative lydkort der ute støtter noe bedre enn EAX 2.0.

WAY TO GO CREATIVE !

(Ingen må prøve å kjøpe et av disse kortene fordi det finnes bare "beta" drivere til W2000/XP, selv om det er et stor community som lager/oppdaterer drivere til Win+Linux så godt de kan, men det er ikke lett når Creative sier at om noen lager en driver som inneholder kode fra de orginale driverene, så bli de saksøkt.)

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må bare fortsette masingen litt:

http://www.3dsoundsurge.com/reviews/mx300/mx300.html

I was lucky enough to attend Diamond?s launch event back in October where they had a room set up with a Sony wide aspect plasma screen TV, and some high end home theater speakers. Toni Schneider of Aureal ran the card through its paces showing off some of the more mundane features such as MIDI and MP3 capabilities before moving to an impressive demo of Zoran?s SoftDVD decoder which decodes AC3 in software and feeds it to the MX300 for four speaker playback. Finally the moment we were all waiting for, Toni fired up Half Life: Day One which had been optimized for A3D 2.0. From the moment the actual game play started I knew we were hearing a big step forward in 3D audio realism. Aside from the aural effects of Wavetracing it was apparent, even in that crowded room, that up/down virtualization had taken a big step forward!

The Vortex 2 driver software decides how to route the streams based on user settings and the real-time audio needs of the various applications running on your PC at any given time. Since no connections are hardwired, the chip has great flexibility that translates into optimal usage of hardware resources for any given task and the ability to re-program the data flow for new tasks. An example of the latter is multi-channel Dolby Digital streaming support which was recently integrated.

Så nye drivere kunne integrere nye teknologier. Det orginale kortet som først bare støttet A3D 1.0 og EAX 1.0 støttet mot slutten (eller var planlagt) versjon 1, 2 og 3 av både A3D og EAX. Vortex2 brikken var også mye kraftigere enn noen DPS med samme formål på den tiden, og ville (trolig) støttet akkurat de samme som Audigy2 +++

A3D 2.0 is based on room geometry. To me it seems logical and efficient that graphics and acoustics are based on the same model of 3D space you're in especially since graphic are already done in this manner. In fact, Aureal is working on plug-ins for the common graphical packages and game editors that will automatically match the graphical texture material to an acoustic property! This advance work will ensure that many titles coming out using the popular game engines will offer A3D 2.0 support as it will entail little additional effort from the programmers!
Right now the range of titles supporting A3D 2.0 is limited to Half Life and Motorhead. However, given Aureal?s excellent record of developer support, and the high quality of the MX300, the Vortex 2 and A3D 2.0, I anticipate wide spread support for A3D 2.0. As I noted before, once the editor plug-ins are complete, titles based on the Quake 2 engine and Unreal engine should all offer A3D 2.0 support and that?s just two of many plug-ins they will complete.

Jeg blir så trist når jeg leser dette. HL f.eks er verdens mest spilte online spill, og alle tuter rundt med EAX 1.0 !!!! Spillet blir noe helt annet med A3D 2.0. (På militia f.eks kunne jeg skyte folk gjennom gulvet/taket med AWP og treffe på hver kule.)

Pokker Creative!

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Poenget er iallefall at man kjører signalet igjennom en god DigitalAnalogConverter :)

DAC'en er utviklet av anerkjente Wolfson. Disse DAC'ene finner du bl.a. i dedikerte stereokomponenter, og Wolfson har etterhvert blitt en skarp konkurrent til respekterte Burr-Brown. WM8728 finnes i Harman Kardons DVD506 Limited Edition DVD-spiller, og jeg synes lydkvaliteten er meget bra (bra oppløsning og luft).

Tekniske data om WM8728 finner du her.

Lenke til kommentar
Det virket som ett lovende kort som kunne fått seg en plass i HTPC'en min. Men nå ser det dårlig ut  :(

Funker fint i Shuttler hvertfall.

Var ikke den fysiske størrelsen jeg tenkte på, det var de elendige driverene.

VIA kjøpte Ensemble (som lager Envy 24 brikken). Drivere måtte jeg laste fra VIA's hjemmeside. Det ante meg allerede når jeg gikk inn der (viaarena.com) at dette kom jeg til å angre men frem til jeg går over på PCI Express gidder jeg rett og slett ikke lenge penger i et bra (dyrt) lydkort.

Bortsett fra dette med volum kontroll og et saftig CPU forbruk under spesielt gaming er det ingen alvorlige issues, hvertfall ikke som mitt bruk har avslørt enda.

Det morsomme er jo at dette er første "VIA produktet" jeg har hatt på to år (klok av skade rører jeg ikke via-chipsetter lenger) men VIA-driver er stadig er en vits - way to go :thumbdown:

Lenke til kommentar

Har nå fått kortet til å funke på en annen maskin. Vet ikke om det er Epox-hovedkortet mitt som er fucka eller om det er en generel inkompatibilitet her. Se annen tråd jeg har linket til tidligere, hvis noen har opplysninger blir jeg glad.

Sitter nå og hører Verdis Requiem med et par AKG K 501. Konklusjonen er ganske entydig: CDspilleren min når knapt opp til dette her tror jeg, Nvidia Sounstorm gidder vi ikke nevne en gang.

Lyden er vanvittig mye mer detaljert enn hva jeg er vant til fra PC, og støy er så godt som totalt fraværende. Symptomatisk at jeg burde lagt meg for lenge siden men har blitt sittende oppe og høre på musikk i stedet. Skal opp i morgen tidlig og synge (Hvis noen Trondheimesfolk med sans for kirkemusikk leser dette; kom i Hoeggen kirke i morgen klokken 11:00! Eksamen for en avgangsstudent på kirkemusikklinja på konservatoriet.), så får vel rive meg løs snart. Men det blir ikke så lett.

Dette ER seriøst gromme saker, synd at jeg ikke får brukt det i stua... :cry:

Lenke til kommentar
Har nå fått kortet til å funke på en annen maskin. Vet ikke om det er Epox-hovedkortet mitt som er fucka eller om det er en generel inkompatibilitet her.

Funket det uten noen problemer på den maskinen? Isåfall kjøper jeg lydkortet :)

Jepp. På A7N8X Delux funket det som bare juling. Dog med de driverproblemene som er nevnt før. (Windows volumkontroll funker ikke som den skal.)

Lenke til kommentar
men er ikke den innebygde Soundstorm brikken på A7N8X Deluxe bedre enn dette lydkortet?
"I just recieved mine in the mail, I was using soundstorm setup before and this is soo much better, much less bass heavy and much more clear. I love it, not bad at all for 25 bucks shipped."

"The AV-710 is better than the Soundstorm onboard audio and will co-exist just fine with the onboard audio. The Soundstorm audio is actually pretty decent for onboard sound, and to my ears is better than the SB Live."

"I own this card too and it is much better for listening to music than my Audigy, as long as I'm using the high sample rate output. It's very silent and sounds less muddy and sloppy than the Audigy =)"

Kilde: forumet til head-fi.org

Etter det jeg har fått med meg så er driverene ikke bra, gaming med gaming features ikke bra, surround ikke bra, men det er helt villt bra til 2 kanals stereo pga denne hi-resulution mode!?

Folk mener det er bedre enn SB Live serien, nVidia Soundstorm og alle andre integrerte/onboard lydkort, noen mener det er bedre enn Audigy også.

Det dumme er at det kun er hi-fi i 2 kanals stereo da.. *snufs*

Meeeeen jeg har akkurat kjøpt meg nytt Sennheiser HD 497 *hurra*

grkn: Jeg har slik audio front panel på kabinettet mitt, med headphones utgang og microfon. Lurer på om jeg kan få denne hi-res mode ved å koble dette kortet til den utgangen via der det står "FRONT AUDIO" eller blir den utgangen skrudd av ved hi-res mode?

En annen ting, kanskje litt stort bilde.. Vurdere å skalere ned bildet og heller legge ved link til stort bilde?

Endret av BeachDumb
Lenke til kommentar
Så da er dette billigkortet bedre enn Audigy2 også da? Siden Soundstorm ligger i samme klasse som det.

Kommer litt an på hva legger i begrepet 'bedre'. Bedre til spill? Neppe, ihvertfall utifra det jeg har lest. Bedre ytelse? Neppe, av samme grunn. Bedre til tokanals musikk? Skulle ikke overraske meg, siden den bruker en 24 bits/192 kHz DAC av meget bra kvalitet. Kortet ser ut til å gjøre en ting ganske bra, mens Audigy derimot er mer allsidig (Audigy 2 er slettes ingen 'sinke' når det gjelder tokanalslyd heller: Jeg er meget fornøyd med lydkvaliteten, selv om den ikke kan måle seg med lyden fra DVD-spilleren min som koster adskillig mer).

Kvaliteten på DAC'en kan ha mye å si for lydkvaliteten. Hvis kortet ellers genererer mye egenstøy så vil det naturligvis svekke lydkvaliteten på analogutgangene (Creatives tidligere lydkort, inkludert SB Live, var litt plaget av støy og uren lyd -- Audigy serien er langt bedre på dette punktet), men utifra tilbakemeldingene her så virker det som om tokanalslyden til dette 'billigkortet' er ganske rent og oppløst.

Lenke til kommentar

Noen som har kjøpt det og kan poste en review eller?

Tenker spesielt på driverene..

Kan noen legge ut screenshot av driver gui?

Samt forklare hva slags driver problem som oppstår?

Lyst på ett slik kort, men ikke hvis driverene er et slik problem..

Et annet spørsmål:

Jeg har slik audio front panel på kabinettet mitt, med headphones utgang og microfon. Lurer på om jeg kan få denne hi-res mode ved å koble dette kortet til den utgangen via der det står "FRONT AUDIO" eller blir den utgangen skrudd av ved hi-res mode?

Lenke til kommentar

JEg har strax bursdag og vil bytte ut mitt SB Live 4.1.. Jeg har crappy bass, og idag fikk jeg teste settet mitt på en kompis sitt Audigy LS! JEg vil derfor ønske meg nytt, da høytalerne fikk mer lyd på Audigy kortet ( no suprise ) .. Og lurer på om dette gir bra lyd til 2.1 settet mitt ? ( Bass, kvalitet generelt ) ? :dontgetit:

Lenke til kommentar
I to kanaler til musikk spiller dette kortet veldig bra. Det gir IKKE en masse ekstra skyv og spetakkel i bassen som feks. Soundstorm gjør, men spiller pent og skikkelig. Antagelig det beste musikkortet du kan få til under tusen kroner.

... DEt vil si at det ikke gir bass ? :dontgetit:

Lenke til kommentar
... DEt vil si at det ikke gir bass ?  :dontgetit:

Nei, det vil si at det gir mindre bass en Soundstorm, som gir alt for MYE bass.

Åja, tusen takk.. Trur jeg skal kjøpe meg ett. Sikkert 100x bedre en SOunblaster 4.1 uansett! :roll:

Lenke til kommentar

jeg en fattig student som er interessert i og bygge meg en billig HTPC. Jeg lurer på om dere vil anbefale meg og kjøpe Chaintech AV-710 kortet for og drive 2.1 kanals stereoanlegg? Alternantivet er og flytte over Audigy 2 kortet som står i den pcen jeg bruker til vanlig, men da må jeg bruke et innebygd lydkort til spilling og sånt, og det suger sikkert max, har ikke giddet og prøvd det engang. :hmm:

Tror dere det er lønsomt for meg og kjøpe chaintech kortet for og bruke til film og musikk?

Endret av Panther Power
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...