Gå til innhold

Hva feiler PCen min?

Anbefalte innlegg

Huff og huff, jeg skjønner meg ikke på PCen min. Specs:

- Asus A7N8X Deluxe/GD

- AMD Athlon 2500+

- Western Digital Caviar 80 gb ATA/133

- TwinMos 512 Mb PC3200 400 mHz

- GeForce 4 Ti4400

Skulle vel ved første øyenkast ikke være noe å skamme seg over. Men etterhver som jeg legger inn ting etter en formatering (drivere, programmer og spill), begynner den å "skape" seg. Det tar ca. 40 sekunder å laste opp Windows, og jeg klarer ikke å kjøre et par oppgaver på en gang uten at "laggen" titter fram og cpu usage hopper opp til 90-100 %. Etter utallige format C: sitter jeg bare å :no: ... noen som kan komme med forlslag til løsninger på problemet mitt? kan komme med mer informasjon etter forespørsel...

Mvh. oppgitt pc bruker :dontgetit:

Endret av juXtin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, dersom den faktisk fungerer etter en format, før du har lagt inn "diverse" programmer og spill, så er det ikke hardwaren det er noe galt med. Etter en format, legg inn drivere og windowsupdate. Fungerer det da, så fungerer hardwaren. Har du kjørt ad-aware eller lignende?

Endret av Tx3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Vel, jeg ser ingen specs, men har du installert chipset-drivere?

- 80 gb Western Digital Caviar

- AMD XP Athlon 2500+

- Asus A7N8X Deluxe/GD

- Twinmos 512 MB PC3200

- GeForce 4 Ti4400

Antar dette er maskin hannes

@Shuttle: Den infoen sto ikke der når jeg skrev svaret. Han har redigert innlegget 3 minutter etter at jeg svarte. Ironien, spesielt den som er feilplassert, døde i 1980 :D

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar

- AMD XP Athlon 2500+

- Asus A7N8X Deluxe/GD

- Twinmos 512 MB PC3200

- GeForce 4 Ti4400

@Shuttle: Den infoen sto ikke der når jeg skrev svaret. Han har redigert innlegget 3 minutter etter at jeg svarte. Ironien, spesielt den som er feilplassert, døde i 1980.

Det stod ikke der da shuttle skrev det heller, men det står hos de fleste på brukerinformasjonen. Den når du ved å trykke på nicket eller brukernavnet til en som har postet noe.

Endret av Tx3
Lenke til kommentar

Første jeg gjør etter format er å installere chipset drivere... deretter installerer jeg det andre NØDVENDIGE, kjører adaware og så en defrag. Ved defragen starter problemene, pcen stopper helt opp osv. Kan være noe med bad sectors elns, men har kjørt chkdsk og den finner ingen feil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

- AMD XP Athlon 2500+

- Asus A7N8X Deluxe/GD

- Twinmos 512 MB PC3200

- GeForce 4 Ti4400

@Shuttle: Den infoen sto ikke der når jeg skrev svaret. Han har redigert innlegget 3 minutter etter at jeg svarte. Ironien, spesielt den som er feilplassert, døde i 1980.

Det stod ikke der da shuttle skrev det heller, men det står hos de fleste på brukerinformasjonen. Den når du ved å trykke på nicket eller brukernavnet til en som har postet noe.

Vel, det sto i innlegget at specs sto under....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Og jeg spør igjen, selvom noen ikke _kan_ la være å krangle, hva har du satt swap til?

Du kan evt. sjekke partisjonene med PowerQuest Partition Magic elns dersom du har slike verktøy tilgjengelig.

For store partisjoner gir også endel ytelsestap.

Min erfaring med defrag med MS, er at det aldri blir ferdig :) Jeg bruker Norton Speed Disk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Swap?

Gå til control panel -> performance and maintenance -> system -> advanced -> performance -> settings ->advanced.

sjekk hva "virtual memory" er satt til. Det bør stå i forhold til minne på maskinen.

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

MS defrag henger lett, og begynner på nytt, dersom du har noen prossesser eller programmer som har tilgang til disken.

Lenke til kommentar

Har du sett etter i kontrollpanel/system/enhetsbehandling/IDE ATA/ATAPiI kintrollere (prmær el. sekundær kontroller) /Avanserte innstillinger om diskene kjører i DMA modus?

Har Windows funnet fkere feil ved disken din så setter Windows HD'ene dine til PIO modus som er en betraktlig dårligere en DMA.

Ta en titt og gi tilbakemelding,

Lenke til kommentar
Det kan jo være at disken har bad sectors osv... Hvordan kan jeg "fortelle" pcen min at den skal kjøre chkdsk neste gang den laster opp Windows?

Gå til HD produsentens hjemmeside og last ned diagnoseverktøy.

Endret av norrick
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...