Nagel Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Jeg har et lite problem. For et par timer siden begynte den ene HDDen min å klikke. En relativt høy klikkelyd etterfulgt av en lyd som høres ut som én eller alle platene i disken stopper og deretter spinner igang igjen. Såvidt jeg forstår er dette den berømte "click of death". Spørsmålet er: Hvordan går jeg frem for å redde data? Jeg har koblet ut disken og lar den kjøle seg til imorgen. Er det noen særlige forholdsregler man bør ta ved oppstarten? Jeg har vitale data på disken jeg helst vil redde før jeg sender disken i retur. Hvis noen lurte, er det en WD 200GB. /Nagel Lenke til kommentar
edahl Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 pokker, akuratt det samme kjedde med min wd 80 gig. kuult, det har et navn... jeg putta min på en hylle og lot den ligge til den datt ut av vindu.. hva kommer "click of death" av? min hvar halvåret gammel... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 "click of death" Den begynner å lage klikkelyder, og da er den død. Click of death. Det trengs vel ikke å forklares mer i detalj gjør det vel? -Stigma Lenke til kommentar
edahl Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 ehm.. ja, så var den den dere; allt har en ... hvordan var det? årsak?! pokker ass.. venta meg at folka på hardware var en tanke mer vennlige... Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Har lest at man kan legge disken i fryseren en stund (varierer fra noen timer til mange dager), og på den måten få noe mer kjøretid på disken for å få reddet data. Dette har jeg fra Tech Republic, men jeg har aldri prøvd dette selv... Lenke til kommentar
edahl Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 veit du noe om mitt problem om at hardisken ikke kommer opp i min datamaskin også eller? Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 (endret) veit du noe om mitt problem om at hardisken ikke kommer opp i min datamaskin også eller? Tja, hvis disken lager de nevnte "clicks of death" så er den nok konk... Men hvis ikke; gå inn på Datamaskinbehandling -> Diskbehandling. Se om disken har en feilmelding der. EDITH: Dette gjelder bare hvis du har Windows 2000/XP da... Datamaskinbehandling var ikke oppfunnet i Windows 98 Endret 29. mars 2004 av Spirograf Lenke til kommentar
norrick Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Har lest at man kan legge disken i fryseren en stund (varierer fra noen timer til mange dager), og på den måten få noe mer kjøretid på disken for å få reddet data. Dette har jeg fra Tech Republic, men jeg har aldri prøvd dette selv... Bare husk å bruke en lufttett pose/gladpack rundt den... Lenke til kommentar
Beetlebum Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 (endret) Litt ot. kanskje, men er det i det hele tatt noen som aner HVORFOR "click of death" oppstår? Er det bare pga varme?.. Eller er det slag eller "uønskede partikler" som forårsaker det? Endret 29. mars 2004 av Beetlebum Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Har lest at man kan legge disken i fryseren en stund (varierer fra noen timer til mange dager), og på den måten få noe mer kjøretid på disken for å få reddet data. Dette har jeg fra Tech Republic, men jeg har aldri prøvd dette selv... Bare husk å bruke en lufttett pose/gladpack rundt den... Takker norrick, glemte å nevne det Lenke til kommentar
edahl Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 haha, disken er ikke der.. jeg må nok lære meg å trylle; røske ut og inn noen ide kabler osv... Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Min WD 80GB har "klikka død" i 2 år nå.. funker fremdeles like fint.. Nå er det riktignok bare klikking, ikke no ned-spinning av plater.. Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Litt ot. kanskje, men er det i det hele tatt noen som aner HVORFOR "click of death" oppstår? Er det bare pga varme?.. :s Eller er det slag eller "uønskede partikler" som forårsaker det? Kan være en feilproduksjon også, men ellers det du nevner der ja. Kan jo skje under frakt fra produsent til forhandler også, slik at forhandler uvitende selger en defekt disk. Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 haha, disken er ikke der.. jeg må nok lære meg å trylle; røske ut og inn noen ide kabler osv... Hva om du sjekker Enhetsbehandling? Kan du se om disken står med utropstegn der? Kan være en driver som mangler. Spinner den forresten opp ved oppstart? Lenke til kommentar
norrick Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Litt ot. kanskje, men er det i det hele tatt noen som aner HVORFOR "click of death" oppstår? Er det bare pga varme?.. Eller er det slag eller "uønskede partikler" som forårsaker det? Ofte er det slitasje i lager og/eller blitt mekanisk slitasje på selve lese/skrivearmen som forårsaker slerk slik at plate og lesehode kommer borte i hverandre. Lenke til kommentar
Beetlebum Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Hmm.. Hva er da så forventet gjennomsnittlig levetid for en disk? Målt i dager/år? Hehe.. Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Hmm.. Hva er da så forventet gjennomsnittlig levetid for en disk? Målt i dager/år? Hehe.. Enkelt spørsmål da... Har en 10.1 GB IBM disk som jeg har hatt siden '99, dunker og går enda den. Men du hellige Jonas som den bråker! Lenke til kommentar
edahl Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 nå starter driiiten som on 0 har skjedd... fy ******.. takk for hjelpa da folkens (jeg er ikke han med click of death ) Lenke til kommentar
Rocambole Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Normal "design life" på en harddisk er 5 år om jeg husker rett. Lenke til kommentar
_dAwn_ Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 pokker, akuratt det samme kjedde med min wd 80 gig. kuult, det har et navn... jeg putta min på en hylle og lot den ligge til den datt ut av vindu.. hva kommer "click of death" av? min hvar halvåret gammel... hørt om garanti/reklamasjon? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå